Samochód elektryczny jako źródło prądu w domu? Ford F150 Lightning udowodnił, że to możliwe

2 minuty czytania
Komentarze

Burze śnieżne w Kanadzie ostatnimi czasy dały niejako w kość mieszkańcom. Tuż przed Bożym Narodzeniem przez Ontario przeszła najgorsza z nich, która odcięła część mieszkańców całkowicie od elektryczności. Jeden z nich miał jednak plan i samochód elektryczny: Ford F150 Lightning. Akumulator pickupa na prąd zasilał jego gospodarstwo przez niemal dwie doby, a po operacji miał wciąż 65% baterii.

Samochód elektryczny zimą się słabo spisuje. Chyba że jest to Ford F150 Lightning

Ford F150 Lightning to pierwszy samochód na amerykańskim rynku, który oferuje dwukierunkowe ładowanie, dzięki funkcji Intelligent Backup Power. Auto jest w stanie dostarczyć do 9,6 kW mocy z łącznie 11 gniazdek umieszczonych w samochodzie, dzięki czemu może stać się dosłownie mobilnym warsztatem. Albo agregatem dla gospodarstwa.

Mieszkaniec Ontario wykorzystał raptem dwa z jedenastu dostępnych gniazdek i zasilał swój dom przez łącznie 44 godziny bez przerwy. Proces był prosty: właściciel podłączył dwa przedłużacze, a do nich wpiął lodówki, zamrażarki, Wi-Fi, telewizor oraz światła domowe. Gdy wrócił prąd z sieci, akumulator wciąż wskazywał 65% prądu, co oznacza, że spokojnie zasilałby dom jeszcze przez ponad dwie doby. Przypomnijmy, że niecałe 70% baterii to dla Forda F150 Lightning około 180 kilometrów zasięgu w warunkach ciężkiej zimy.

Cała sytuacja obrazuje, że samochód elektryczny na prowincji może być bardzo praktyczny nie tylko do jazdy. Coraz więcej producentów decyduje się na ładowanie obustronne, dzięki czemu blackouty i skrajne zjawiska pogodowe odcinające dostęp do elektryczności mogą już nie być bardzo problematyczne. Oczywiście, nic nie trwa wiecznie, jednak właściciel tego F150 przez niespełna dwie doby był w stanie normalnie funkcjonować, mimo trudnych warunków i odcięcia od elektryczności całej prowincji.

Całkowita pojemność akumulatora pickupa wynosi 98 kWh lub 131 kWh użytkowej energii. Wersja Kanadyjczyka to prawdopodobnie ta większa opcja, jednak nawet w mniejszym wariancie baterii zasiliłby swój dom przez te dwa dni.

Sprzedawane w Europie samochody elektryczne, które oferują podobną funkcję, to głównie Kia (EV6 i Niro) i Hyundai (IONIQ 5 i 6 oraz Kona).

Motyw