Auta na prąd lub wodór — jazda na długich trasach ma być łatwiejsza. Przyjęto ważny projekt

2 minuty czytania
Komentarze

Unia Europejska zajęła się kwestią, jaką są stacje ładowania dla auta na prąd lub wodór. Europosłowie chcą, by kraje członkowskie UE miały określone minimalne cele związane z infrastrukturą dla aut na prąd. Znane są już pewne szczegóły.

Stacje ładowania dla auta na prąd — UE robi krok ku rozwiązaniu istotnego problemu

stacje ładowania aut elektrycznych - ładowanie auta
fot. Possessed Photography/Unsplash

W porównaniu do samochodów spalinowych auta elektryczne mają liczne zalety, ale też wady. Do tych drugich z pewnością można zaliczyć słabą dostępność stacji ładowania, przynajmniej w Polsce. Wprawdzie ładowarek do aut na prąd stopniowo przybywa, ale wciąż nie można mówić, by ich liczba była choćby zbliżona do tego, ile mamy stacji benzynowych. To oznacza, że wybranie się elektrykiem w dłuższą podróż oznacza duże wyzwanie logistyczne.

Komisja Transportu w Unii Europejskiej postanowiła zrobić coś w celu rozwiązania tego problemu. Europosłowie chcieliby, żeby ładowarki do samochodów elektrycznych były dostępne na głównych drogach w UE co 60 km. Miałoby się to stać faktem do 2026 roku. Do 2024 roku kraje członkowskie miałyby natomiast przedstawić plany, w jaki sposób zamierzają zrealizować ten cel.

Infrastruktura dla aut elektrycznych to niejedyne, czym zajęła się unijna komisja. Wśród pomysłów jest również ustawienie stacji tankowania wodoru co 100 km przy głównych drogach UE do 2028 roku. To ambitniejsza propozycja od tej, którą wcześniej przedstawiła Komisja Europejska (stacje co 150 km do 2031 roku). Zrównoważone paliwa alternatywne i rozwój infrastruktury odgrywają kluczową rolę w przejściu do pomyślnej dekarbonizacji sektora transportu. Szybsza rozbudowa infrastruktury ładowania ułatwia ludziom i branży przejście na mobilność przyjazną dla klimatu – powiedział sprawozdawca PE ds. infrastruktury paliw alternatywnych Ismail Ertug.

Parlament Europejski poinformował, że po zatwierdzeniu przez niego projektu stanowiska negocjacyjnego na drugiej sesji plenarnej w październiku, posłowie będą gotowi do rozpoczęcia rozmów z rządami UE na temat ostatecznego kształtu proponowanych przepisów. Będziemy przyglądać się tej sprawie i informować, co dzieje się w temacie.

źródło: Parlament Europejski, PR24, GLOBEnergia, zdjęcie główne: Samuele Errico Piccarini/Unsplash

Motyw