Cyberprzestępstwa to ostatnio prawdziwa plaga. Jednym ze spotykanych scenariuszy jest oszustwo bankowe, w ramach którego oszuści dzwonią do potencjalnych ofiar i podają się za pracowników banku. Redakcja Android.com.pl zapytała Alior Bank o to, co radzi klientom i jakie mechanizmy przeciwko omawianemu oszustwu wdrożył.
Spis treści
Oszustwo bankowe z telefonem
Słysząc o cyberprzestępstwach i podszywaniu się pod inne firmy oraz instytucje często mamy na myśli SMS-y z linkami do niebezpiecznych stron. Czasami jednak cyberprzestępcy nie rozsyłają wiadomości, a po prostu do nas dzwonią, podając się za kogoś, kim nie są. Np. za pracownika banku.
Oszuści mogą próbować nas nakłonić do przelania środków na inne konto, argumentując, że są one zagrożone, lub np. zachęcić do pobrania niebezpiecznej aplikacji na urządzenie. Ostateczny cel to przejęcie naszych pieniędzy. Niestety czasami cyberprzestępcom udaje się to osiągnąć.
Na naszym portalu opisywaliśmy już m.in. historię mężczyzny, który po odebraniu telefonu „z banku” stracił 130 tysięcy zł. Problem jest więc istotny i nie należy go bagatelizować.
Alior Bank radzi, jak nie dać się oszukać
Redakcja Android.com.pl zapytała Alior Bank o rady dla klientów, które pomogą zadbać im o bezpieczeństwo oraz o wdrożone mechanizmy mające przeciwdziałać oszustwom.
W ramach działań prewencyjnych poza obszarem podnoszenia świadomości bezpieczeństwa Bank wdrożył rozwiązania umożliwiające weryfikację, czy osoba, która podejmuje kontakt z klientem, faktycznie jest pracownikiem Banku:
Karolina Kozakiewicz-Ćwir, menedżer ds. PR w Alior Bank dla Android.com.pl
- w aplikacjach mobilnych – komunikat PUSH potwierdzający (w trybie rzeczywistym) realizację kontaktu ze strony Banku, połączony z przedstawieniem danych identyfikujących pracownika realizującego kontakt,
- na żądanie klienta – podanie wcześniej ustanowionego hasła, które jest dostępne wyłącznie dla zalogowanych w systemach transakcyjnych pracowników Banku.
Bank przypomina również o konieczności korzystania ze zweryfikowanych źródeł aplikacji, unikania używania publicznych sieci WiFi i kawiarenek internetowych do realizacji działań związanych z przesyłaniem informacji chronionych, aktualizacji oprogramowania oraz niekorzystania z aktywnych linków z wiadomości, banerów i wyskakujących okienek.
W udzielonej nam odpowiedzi bank zaznacza również, że w przypadku wątpliwości co do autentyczności drugiej strony połączenia należy zakończyć kontakt. Następnie można samodzielnie zadzwonić na publicznie dostępny bankowy numer obsługi klienta.
Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Alior Bank / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.