Biurko z laptopem na podstawce, notesem, długopisem, fragmentem monitora i myszką. W tle okno i sukulenty.

Ważne zmiany dla pracujących na laptopach. Dostaniesz dodatkowy sprzęt do pracy za darmo

3 minuty czytania
Komentarze

Dobre wiadomości dla pracowników – od 18 listopada pracodawca w określonych przypadkach będzie musiał zapewnić zatrudnionym dodatkowe benefity. Skorzystają na tym osoby, które pracują na komputerach przenośnych, a tych, jak wiadomo, jest całkiem dużo.

Zmiany w prawie dla pracujących na laptopach

Fot. Glenn Carstens-Peters/Unsplash

W Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja rozporządzenia dotycząca bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Regulacja, która wejdzie w życie 18 listopada, przyniesie pracownikom korzystającym z laptopów możliwość zażądania od pracodawcy dodatkowego wyposażenia.

Zgodnie z nowymi przepisami, pracodawcy mają obowiązek dostosować stanowiska pracy do określonych minimalnych wymagań. Obejmują one między innymi:

  • Wyposażenie stanowisk w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz, jeśli pracownik używa przenośnego systemu komputerowego przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
  • Dostosowanie mebli biurowych do wymagań, w tym rodzaju biurek, stołów oraz krzeseł. Na życzenie pracownika pracodawca powinien również zapewnić podnóżek.
  • Zapewnienie odpowiedniego oświetlenia stanowiska pracy, które ma ograniczać olśnienie bezpośrednie i odbiciowe, zapewniając komfort pracy wzrokowej.

    Dodatkowy sprzęt do pracy – co się zmieni?

    Przyjrzyjmy się więc przepisom i przeanalizujmy możliwości. Po pierwsze, prawo do dodatkowego sprzętu nie należy się każdemu. Nowelizacja dotyczy osób, które pracują na komputerach przenośnych przez co najmniej połowę dobowego wymiaru pracy, czyli minimum 4 godziny dziennie. Zmiany te będą miały więc szczególne znaczenie dla pracowników zdalnych.

    Po drugie, nie możemy zażądać od pracodawcy monitora stacjonarnego, nawet jeśli pracujemy przed ekranem laptopa, ponieważ przepisy mówią o opcjonalnym rozwiązaniu – albo monitorze, albo podstawce pod komputer. Pracodawca może więc uznać, że podstawka (co jest bez wątpienia tańszym rozwiązaniem) w zupełności nam wystarczy.

    Osoba pracująca przy komputerze, w kadrze widoczna tylko dłoń na białej myszce komputerowej, fragment monitora i klawiatury.
    fot. Pexels/ Vojtech Okenka

    Inne zapisy wynikające z nowelizacji

    Choć dokument jest krótki, w załączniku do rozporządzenia możemy także dowiedzieć się, jakie są szczegóły wdrożenia nowych regulacji zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Określono m.in., jak ma wyglądać stanowisko, przy którym wykonujemy swoje zawodowe obowiązki.

    Należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy.

    Załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
    z dnia 18 października 2023 r.

    Nie bez znaczenia jest także, jakiego monitora używamy, ponieważ powinien on spełniać zawarte w załączniku do nowelizacji wymagania. Są to:

    a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
    b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
    c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia
    stanowiska pracy,
    d) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

    Załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
    z dnia 18 października 2023 r.

    Ponadto pracodawca będzie zobowiązany dofinansować zakup okularów lub soczewek kontaktowych, jeśli pracownik przedstawi oświadczenie lekarza medycyny pracy. Dofinansowanie to zazwyczaj wynosi od 200 do 300 zł. O tym, jaka kwota przeznaczona jest na taki cel, powinien informować wewnętrzny regulamin przedsiębiorstwa.

    Pełny tekst z Dziennika Ustaw zmieniający rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych
    w monitory ekranowe dostępny jest pod tym linkiem. Nowe przepisy wchodzą w życie 18 listopada, a od tego czasu pracodawcy mają pół roku na dostosowanie stanowisk pracy do nowych wymogów. Choć zmiany dla pracowników nie są rewolucyjne, dla osób siedzących godzinami przed laptopem, na pewno będą isotne.

    Źródło: PAP, oprac. własne

    Motyw