Duży polski bank rezygnuje z bankomatów. I uspokaja zwolenników gotówki

4 minuty czytania
Komentarze

Czy to czas, kiedy trzeba się powoli żegnać z bankomatami? Bez wątpienia czekają nas jakieś zmiany, choćby dlatego, że w perspektywie mamy wejście cyfrowego euro, a kolejne bankomaty znikają z mapy Polski. Teraz na rezygnację ze swoich maszyn do wypłacania i wpłacania gotówki zdecydował się Santander.

Zmniejszająca się liczba bankomatów

Ilość bankomatów w Polsce będzie w najbliższych latach maleć – to zjawisko można zaobserwować głównie w małych miejscowościach i jest to związane z rosnącą popularnością transakcji bezgotówkowych. Zgodnie z danymi Narodowego Banku Polskiego, w Polsce liczba osób preferujących takie transakcje wzrosła w 2022 roku o 28% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Bankomaty w Polsce czeka także pewna „rewolucja” – nowe rozporządzenie MSWiA (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji) wymaga, aby 40% wszystkich bankomatów w Polsce było wyposażonych w system IBNS (Intelligent Banknote Neutralisation System). Jest to technologia, która w przypadku kradzieży aktywuje specjalną farbę, barwiącą banknoty na jaskrawy kolor, co sprawia, że stają się one bezużyteczne dla złodzieja. Warto nadmienić, że jest to kosztowny biznes – kwota zainstalowania jednego takiego systemu wynosi około 20 tysięcy złotych.

Santander z bankomatami Euronet i Planet Cash

Być może także z tego powodu bank Santander zdecydował się na rezygnacje z własnych bankomatów i wszedł w pilotażowy projekt obsługi maszyn zewnętrznych operatorów – Euronet i ITCARD.

Docelowo do Euronetu trafi około 1 100 bankomatów, tj. 80% dotychczasowej sieci banku, do ITCARD – 20%. Maszyny będą oznakowane podwójnie: obok logo Santander pojawi się odpowiednio logo sieci Euronet lub ITCARD – Planet Cash.

Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu strategicznej współpracy z naszymi partnerami, dzięki której będziemy mogli zapewnić naszym klientom niezawodne, zaawansowane technologicznie, wygodniejsze bankomaty i wpłatomaty, obsługiwane przez doświadczonych profesjonalistów jeszcze szybciej i sprawniej. W efekcie nasi klienci zyskają szerszy dostęp do wpłat w urządzeniach samoobsługowych. To dla nas kolejny ważny krok w doskonaleniu obsługi klientów

– powiedziała członek zarządu Santander BP Magdalena Proga-Stępień, cytowana w komunikacie.

Sieć bankomatów Santander Bank Polska po migracji będzie dostępna dla klientów innych banków na takich samych warunkach, jak pozostałe urządzenia Euronet i Planet Cash. Z nowych bankomatów będzie można korzystać bezpłatnie, a pozostałe opłaty będą pobierane zgodnie z taryfą prowizji i opłat. Migracja potrwa przez rok – do września 2024 roku. Komunikat potwierdziły także firmy Euronet i Planet Cash.

fot. Wikimedia Commons/ Junius/ public domain

Z przyjemnością rozpoczynamy współpracę z Santander Bank Polska. Jesteśmy zobowiązani zapewnić najwyższe standardy obsługi zarówno bankowi, jak i jego klientom. Dzięki wysokiej specjalizacji oraz skali sieci jesteśmy w stanie obniżyć koszty obsługi dla banku przy jednoczesnej gwarancji jakości 

– powiedział Marek Szafirski, Dyrektor Zarządzający dla Instytucji Finansowych w Euronet EFT.

Cieszymy się z możliwości rozpoczęcia współpracy z Santander Bank Polska. Jest to kolejny bank, który wybrał ITCARD na dostawcę usług bankomatowych. Potwierdza to, że realizowana przez nas strategia wsparcia banków w procesie automatyzacji i digitalizacji obsługi gotówki jest słuszna, a dostarczane przez nas usługi są na najwyższym poziomie

– powiedział Jarosław Chrzanowski, Prezes Zarządu ITCARD.

Nowa aplikacja Santandera

Jeśli masz konto w Santanderze, musisz wiedzieć, że bank Santander Polska zdecydował się na wyłączenie swojej starej aplikacji mobilnej. Zmiana ta miała miejsce 2 października i oznacza, że klienci, którzy nie zaktualizowali swojego oprogramowania do najnowszej wersji, nie będą mogli się zalogować do swojej bankowości mobilnej. Po próbie logowania do wcześniejszej wersji aplikacji, użytkownikom wyświetla się komunikat z zachętą do pobrania najnowszej aktualizacji. Proces aktywacji obejmuje kilka kroków, takich jak logowanie, wprowadzenie kodu SMS oraz personalizacja aplikacji.

Niestety, nie wszystkim nowa aplikacja się podoba – nasz redaktor w swoim tekście ocenił zmianę negatywnie.

Źródło: komunikat prasowy Santander, oprac. własne

Motyw