Samsung Teksas fabryka zamknięcie

Samsung ma poważny problem – zysk spadł aż o 95%! Sprawdzamy, co poszło nie tak

5 minut czytania
Komentarze

Samsung to firma znana przede wszystkim z produkcji smartfonów i sprzętu RTV oraz AGD. Producent jest czołowym przedsiębiorstwem w Korei Południowej, który odpowiada za około 20% PKB tego kraju. Laicy mogą nie wiedzieć, że tak duża spółka nie tylko zajmuje się produkcją sprzętu elektronicznego, ale także jego podzespołów. Samsung bowiem czerpie także pokaźne pieniądze ze sprzedaży innym firmom np. paneli OLED, pamięci wewnętrznych czy innych podzespołów. Firma zajmuje się także tworzeniem oprogramowania – można tu wymienić nakładkę One UI oraz aplikacje na smartfony. To wszystko sprawia, że działalność operacyjna firmy jest bardzo zdywersyfikowana i teoretycznie wyniki finansowe powinny być odporne na wahania na rynkach. Jednak sprawozdanie finansowe za ostatni kwartał zakończony 30 czerwca 2023 roku zszokowało inwestorów i analityków. Samsung bowiem pokazał najgorsze wyniki finansowe od 14 lat, gdzie zysk netto spadł aż o 95%.

Wyniki finansowe Samsunga – najważniejsze dane

Samsung MediaTek Dimensity 9000

* – 1 KRW (won południowokoreański) = 0,0031 PLN (polski złoty)

Najważniejsze dane z ostatniego sprawozdania można podsumować w następujący sposób:

  • Spółka odnotowała skonsolidowane przychody w wysokości 60,01 bln KRW, co oznacza spadek o 22% w stosunku do poprzedniego roku,
  • Zysk operacyjny wyniósł 0,67 bln KRW w porównaniu do 14,12 bln KRW w analogicznym okresie rok wcześniej (spadek aż o 95%!).

Które obszary zawiodły, a które sprostały oczekiwaniom?

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się działom, które najbardziej zawiodły:

  • Półprzewodniki systemowe odnotowały spadek zysków z powodu niższych wskaźników wykorzystania przy słabym popycie ze strony głównych aplikacji,
  • Dział DS (Device Solution) odnotował 14,73 bln KRW skonsolidowanych przychodów i 4,36 bln KRW straty operacyjnej za drugi kwartał,
  • W drugim kwartale dział System LSI odnotował niższą, niż oczekiwano poprawę wyników w związku z opóźnionym ożywieniem popytu na półprzewodniki i ciągłym dostosowywaniem zapasów przez klientów,
  • Dział Odlewniczy odnotował wzrost przychodów kwartał do kwartału w drugim kwartale dzięki zwiększonej sprzedaży niektórym klientom w USA, ale zysk operacyjny znacznie spadł, ponieważ wykorzystanie spadło z powodu rozbudowy fabryki i niepewności co do krótkoterminowego popytu.
Samsung pokonał Intela

Nie wszystkie odnogi działalności radziły sobie źle. Warto tu zauważyć:

  • Dział pamięci, który odnotował poprawę wyników w porównaniu z poprzednim kwartałem, ponieważ jego koncentracja na pamięciach o dużej przepustowości (HBM) i produktach DDR5 w oczekiwaniu na duży popyt na aplikacje AI doprowadziła do wyższych dostaw DRAM,
  • Branżę paneli mobilnych, gdzie zyski były podobne do poprzedniego kwartału dzięki solidnej sprzedaży paneli premium, podczas gdy biznes dużych paneli nadal koncentrował się na QD-OLED,
  • Firmę Harman, która odnotowała wzrost przychodów i zysków, na czele z popytem na audio konsumenckie, takie jak słuchawki przenośne i True Wireless Stereo. W tym kwartale firma Harman zdobyła również największe zamówienie w branży motoryzacyjnej w swojej historii,
  • Dział mobilny (Mobile Experience), który zanotował 25,55 bln KRW przychodów oraz 3,04 bln KRW zysku operacyjnego. Warto jednak dodać, że popyt rynkowy spadł w porównaniu z poprzednim kwartałem, a sprzedaż Galaxy S23 sukcesywnie malała. Mimo tego była lepsza niż w przypadku poprzednika rok temu,
  • Działy Visual Display i Digital Appliances, które odnotowały w drugim kwartale 14,39 bln KRW skonsolidowanych przychodów i 0,74 bln KRW zysku operacyjnego.

Wynikom finansowym Samsunga sprzyjała też słabość koreańskiego wona w stosunku do dolara amerykańskiego, euro, która miała pozytywny wpływ na zysk operacyjny całej spółki.

Oczekiwania względem kolejnego kwartału

Oczekuje się, że w drugiej połowie roku globalny popyt będzie stopniowo odbudowywał się, co powinno doprowadzić do poprawy zysków napędzanych działalnością związaną z komponentami. Jednak utrzymujące się ryzyko makroekonomiczne może okazać się wyzwaniem w przypadku takiego ożywienia popytu.

samsung

Ponadto prognozuje się, że biznes paneli mobilnych SDC odnotuje lepsze zyski, ponieważ główni klienci wprowadzą na rynek nowe modele smartfonów. Co więcej, dywizja DX (Device eXperience) planuje utrzymać solidną rentowność dzięki wprowadzaniu na rynek nowych składanych smartfonów (Galaxy Z Fold5 oraz Z Flip5) i urządzeń do noszenia oraz poprzez zwiększenie sprzedaży telewizorów klasy premium i urządzeń cyfrowych. Z kolei Dział Networks ma na celu pozyskanie nowych projektów w celu zwiększenia przychodów i wzmocnienia głównej pozycji technologicznej w zakresie chipów rdzeniowych 5G i opartych na oprogramowaniu zwirtualizowanych sieci dostępu radiowego (vRAN).

Lepiej ma funkcjonować też dział Digital Appliances, który planuje globalnie rozszerzyć ofertę Bespoke i zwiększyć sprzedaż energooszczędnych produktów wyposażonych w tryb oszczędzania energii w SmartThings. Z kolei Harman ma poprawić rentowność dzięki wyższej sprzedaży konsumenckich produktów audio.

Co więcej, bazując na elastyczności dostaw powiązanej z warunkami rynkowymi, Dział Pamięci zoptymalizuje swoje portfolio, koncentrując się na produktach o wysokiej wartości dodanej. Aby umocnić pozycję lidera w segmentach wysokowydajnych serwerów i urządzeń przenośnych, dział pamięci szybko zwiększy udział najnowocześniejszych produktów, takich jak DDR5, LPDDR5x i HBM.

Oczekuje się, że w drugiej połowie 2023 r. ogólny rynek smartfonów powróci do wzrostu rok do roku, zwłaszcza na rynku premium. Dział mobilny skupi się na nowo wprowadzonych na rynek seriach Galaxy Z Flip 5 i Galaxy Z Fold 5 — które zapewniają udoskonalone wrażenia użytkownika. Dział MX chce też zwiększyć przychody ze sprzedaży urządzeń noszonych i tabletów, co ma zapewnić dwucyfrową rentowność.

Źródło: Samsung

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw