Dziś poznaliśmy wyniki Blika za pierwszy kwartał 2022 roku. Padły kolejne rekordy związane m.in. z liczbą użytkowników oraz wykonanych transakcji. Dane przedstawione przez Polski Standard Płatności pokazują, że sposób, w jaki korzystamy z Blika, w ostatnich miesiącach mocno się zmienił. Polski system wciąż nie ma jednak sobie równych w płatnościach online – karty płatnicze zostawia daleko w tyle.
Kolejne rekordy Blika, czyli pierwszy kwartał 2022 roku w liczbach
W pierwszym kwartale tego roku użytkownicy Blika wykonali za jego pomocą 247 mln transakcji. To o 7 mln więcej niż w ostatnim kwartale 2021 roku oraz o 94 mln więcej w porównaniu rok do roku. Jak wyglądają szczegółowe dane dotyczące transakcji Blikiem w pierwszym kwartale 2022 roku?
Dane ogólne:
- Średnia kwota transakcji: 132 zł
- Średnia dzienna liczba transakcji: 2 748 000
- Maksymalna dzienna liczba transakcji: 3 671 000
Dane dla e-commerce:
- Średnia kwota transakcji: 120 zł
- Średnia dzienna liczba transakcji: 1 737 000
- Maksymalna dzienna liczba transakcji: 2 228 000
Dane dla P2P (przelewy na telefon):
- Średnia kwota transakcji: 124 zł
- Średnia dzienna liczba transakcji: 490 000
- Maksymalna dzienna liczba transakcji: 872 000
Dane dla POS (terminale):
- Średnia kwota transakcji: 53 zł
- Średnia dzienna liczba transakcji: 409 000
- Maksymalna dzienna liczba transakcji: 601 000
Dane dla ATM (bankomaty):
- Średnia kwota transakcji: 663 zł
- Średnia dzienna liczba transakcji: 113 000
- Maksymalna dzienna liczba transakcji: 168 000
Średnia dzienna liczba transakcji Blikiem wzrosła o ok. 100 000 w porównaniu do poprzedniego kwartału. Polski system płatności powoli przybliża się do symbolicznej granicy trzech milionów operacji w ciągu dnia.
Jeśli chodzi o łączną wartość transakcji wykonanych Blikiem, to w pierwszym kwartale wyniosła ona w zaokrągleniu 32,6 mld zł. To tyle samo, co w poprzednim kwartale i o 12,6 mld zł więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oczywiście trzeba pamiętać, że w ostatnich miesiącach mamy do czynienia z bardzo wysoką inflacją, co w jakimś stopniu również mogło wpłynąć na wysokość łącznej wartości transakcji.
Jeśli chodzi o liczbę aktywnych użytkowników Blika, to wyniosła ona 10,5 mln, czyli o 0,4 mln więcej niż w poprzednim kwartale. W tej kategorii danych rok do roku nie warto porównywać, ponieważ od ostatniego kwartału Polski Standard Płatności zmienił metodologię. Za aktywnego użytkownika uznawana jest osoba, która wykonuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Wcześniej aktywnym użytkownikiem był ten, kto wykonuje minimum jedną transakcję miesięcznie z wyłączeniem przelewów na telefon.
Kiedyś z Blika korzystaliśmy inaczej – jak jest teraz?
Jeszcze kilka miesięcy temu rola Blika była jasna – system ten uznawano za dobre rozwiązane do płacenia w sieci. Pozostałe funkcje traktowano bardziej jako ciekawostkę niż praktyczne rozwiązanie. W ostatnim czasie ulega to jednak zmianie, co trafnie pokazują powyższe wykresy. W pierwszym kwartale 2021 roku niemal 3/4 transakcji Blikiem stanowiły operacje w sieci. W pierwszym kwartale 2022 roku udział operacji e-commerce w łącznej liczbie transakcji Blikiem spadł do poziomu 63,2%. Mocno na znaczeniu zyskały bowiem przelewy na telefon (P2P), które udostępnił swoim klientom kolejny bank – BNP Paribas. Zyskały też płatności przy terminalach (POS). Udział przelewów na telefon w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 17,8%, a płatności przy terminalach 14,9%. Jeśli chodzi o terminale, to tu wzrost może w dużej mierze wynikać z wprowadzenia zbliżeniowego Blika – do tego tematu jeszcze wrócimy.
Nie zmieniło się to, że w e-commerce Blik pozostaje niekwestionowanym liderem. Wprawdzie w porównaniu do ostatniego kwartału 2021 roku liczba transakcji spadła ze 160,9 mln do 156,3 mln, jednak można to tłumaczyć tym, że ostatni kwartał roku zawsze jest wyjątkowo intensywny jeśli chodzi o zakupy w sieci (prezenty na święta). W porównaniu rok do roku Polski Standard Płatności chwali się wzrostem Blika w e-commerce o 38% (ze 113,6 mln do 156,3 mln). Prawdziwą siłę tego systemu pokazują jednak dane z Narodowego Banku Polskiego. Wynika z nich, że w ostatnich miesiącach ubiegłego roku w sieci liczba transakcji Blikiem była o 230% wyższa od liczby transakcji kartą płatniczą.
Co z transakcjami zbliżeniowymi?
W pierwszym kwartale 2022 roku użytkownicy Blika wykonali za jego pomocą 8,6 mln transakcji zbliżeniowych. Oznacza to bardzo duży wzrost (o 5,8 mln) w porównaniu do poprzedniego kwartału. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero w listopadzie 2021 roku pojawiła się możliwość zbliżeniowego płacenia Blikiem, więc funkcjonalność ta potrzebowała trochę czasu, by zyskać rozgłos, a korzystać z niej można było jedynie przez część poprzedniego kwartału. Od początku udostępnienia usługi aktywowało ją 800 tysięcy użytkowników.