Życie na Marsie

Mars i Ziemia mają więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać

Mars i Ziemia to dwie bardzo podobne planety. Najnowsze odkrycie jeszcze bardziej je zbliża pod względem budowy.

Zobacz najlepsze: Najlepsze seriale Netflix z 2021 roku – musisz je zobaczyć.

Mars i Ziemia jak bracia

Słońce to nasza gwiazda, która powstała z chmury gazu i pyłu. Z czasem powstały ciała planetarne, w tym Ziemia i Mars. Naukowcy do dzisiaj dyskutują na temat procesu powstawania planet. Proces ten jednak pozostawił kilka wskazówek w kosmosie.

Dlaczego Mars i Ziemia stracił wodę

Wykorzystując meteoryty, które podróżowały z Marsa i rozbiły się na Ziemi, zespół naukowców wymyślił historię powstania tych dwóch planet. Ich odkrycia zaprzeczają wcześniejszej hipotezie, sugerującej, że Ziemia i Mars powstały z materiałów, które zderzyły się ze sobą z wewnętrznego Układu Słonecznego.

Nowe badanie zostało opublikowane w środę w czasopiśmie Science Advances. Christoph Burkhardt, naukowiec z Uniwersytetu w Münster w Niemczech i główny autor nowego badania, przez kilka lat badał meteoryty, zanim „przeniósł się” na Marsa.

„Więc najpierw skupiliśmy się na Marsie, ponieważ nie było zbyt wielu danych, ale potem zdaliśmy sobie sprawę, że ma to duże znaczenie dla formowania się planet w ogóle”

– twierdzi Burkhardt.

Nowe wyniki badań

Zespół odpowiedzialny za badanie przeanalizował próbki z 10 meteorytów marsjańskich. Są to fragmenty Czerwonej Planety, które podróżowały przez przestrzeń kosmiczną po uderzeniu w Marsa, zanim dotarły na Ziemię.

Naukowcy przyjrzeli się składom izotopowym tytanu, cyrkonu i molibdenu w próbkach, oprócz pomiarów z 17 kolejnych meteorytów marsjańskich. Następnie porównali skład tych meteorytów do meteorytów, które, jak się uważa, wylądowały na Ziemi z wewnętrznego i zewnętrznego Układu Słonecznego.

Wewnętrzny Układ Słoneczny zawiera planety ziemskie: Merkurego, Wenus, Ziemię i Marsa, a także pas asteroid; zewnętrzny Układ Słoneczny składa się z Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna, ich księżyców i wszystkich dalszych ciał.

Porównując te dwie grupy, naukowcy odkryli, że skład Ziemi i Marsa jest bardziej zgodny z meteorytami pochodzącymi z wewnętrznego Układu Słonecznego. Na tej podstawie badanie sugeruje, że ziemskie planety, takie jak Ziemia i Mars, powstały w wyniku kilku kolizji między materiałem z wewnętrznego Układu Słonecznego, a nie z akrecji materiału z zewnętrznego Układu Słonecznego.

Jak powstały planety?

Istnieją dwie teorie powstawania planet Układu Słonecznego. Pierwsza sugeruje, że planety powstały ze stopniowej akumulacji skał, które ostatecznie połączyły się, tworząc planetę. Druga sugeruje, że planety powstały w wyniku serii zderzeń między materiałem skalnym.

Meteoryt

„Obie są możliwe i nie wiemy, która z nich faktycznie oddaje tworzenie planet Układu Słonecznego. Więc zrobiliśmy to, że przyjrzeliśmy się wszystkim dostępnym danym – a nie tylko wybraliśmy te, które mogą faworyzować jeden model w stosunku do drugiego – a następnie spróbowaliśmy zintegrować to wszystko razem”.

– mówi Burkhardt.

Ostatnie badanie wykorzystuje znacznie większą próbkę niż poprzednie, które próbowały rozwiązać tę debatę. Konkurencyjna teoria sugeruje, że podczas gdy Słońce wciąż miało wokół siebie dysk akrecyjny gazu i pyłu, dryfujące do wewnątrz skały gromadziły się bezpośrednio na wcześniej istniejących zarodkach planetarnych.

Ten model oznacza, że ​​planety takie jak Ziemia rosły bardzo szybko. Jednak pokazując, że skład Ziemi i Marsa jest podobny do wewnętrznych ciał Układu Słonecznego, nowe badanie odrzuca pogląd, że materiał pochodzi spoza Układu Słonecznego, aby uformować te planety.

Źródło: inverse