Bennu

Asteroida Bennu uderzy w Ziemię? NASA wyjaśnia, co i kiedy się stanie

Asteroidy to ciała niebieskie, które mogą być potencjalnie niebezpieczne dla naszej planety. Jeśli ich trajektorie lotu spotkają się z trajektorią Ziemi, może dojść do kolizji, której człowiek może nie przeżyć. NASA niejednokrotnie ostrzegała przed ciałami niebieskimi przelatującymi obok Ziemi. Teraz na świeczniku znalazła się asteroida Bennu.

NASA publikuje wyniki badań

Szef NASA odchodzi

Wczoraj naukowcy NASA opublikowali wyniki interesujących badań, które poszerzają wiedzę o asteroidzie Bennu. Badanie zatytułowane „Ocena efemeryd i zagrożeń blisko Ziemi od asteroidy (101955) Bennu w oparciu o dane OSIRIS-REx” zostało opublikowane w czasopiśmie Icarus.

Zobacz także: Przyspiesz Windows 10 – wystarczy włączyć jedną funkcję

„Misją obrony planetarnej NASA jest znajdowanie i monitorowanie asteroid i komet, które mogą zbliżać się do Ziemi i mogą stanowić zagrożenie dla naszej planety. Przeprowadzamy to przedsięwzięcie poprzez ciągłe przeglądy astronomiczne, które zbierają dane w celu odkrycia wcześniej nieznanych obiektów i udoskonalenia dla nich naszych modeli orbitalnych. Misja OSIRIS-REx dała niezwykłą okazję do udoskonalenia i przetestowania tych modeli, pomagając nam lepiej przewidzieć, gdzie będzie Bennu, gdy zbliży się do Ziemi za ponad sto lat.”

– powiedziała Kelly Fast, kierownik programu obserwacji obiektów bliskich Ziemi w siedzibie NASA w Waszyngtonie.

Czy Asteroida Bennu jest niebezpieczna dla Ziemi?

W 2135 asteroida Bennu zbliży się do Ziemi. Chociaż ten obiekt w tym czasie nie będzie stanowił zagrożenia dla naszej planety, naukowcy muszą zrozumieć dokładną trajektorię Bennu podczas tego spotkania, aby przewidzieć, w jaki sposób grawitacja Ziemi zmieni tor asteroidy wokół Słońca – i wpłynie na niebezpieczeństwo uderzenia w Ziemię.

Asteroida Bennu

Korzystając z NASA Deep Space Network i najnowocześniejszych modeli komputerowych, naukowcy byli w stanie znacznie zmniejszyć niepewności dotyczące orbity Bennu, określając, że całkowite prawdopodobieństwo uderzenia asteroidy do 2300 roku wynosi około 1 do 1750 (lub 0,057%). Naukowcy byli również w stanie wskazać 24 września 2182 roku jako najważniejszą datę pod względem potencjalnego oddziaływania ciała niebieskiego, z prawdopodobieństwem uderzenia wynoszącym 1 na 2700 (czyli około 0,037%).

Chociaż szanse na to, że ciało niebieskie uderzy w Ziemię, są bardzo niskie, Bennu pozostaje jedną z dwóch najbardziej niebezpiecznych znanych asteroid w naszym Układzie Słonecznym, wraz z inną asteroidą o nazwie 1950 DA.

Przed opuszczeniem Bennu 10 maja 2021 r., OSIRIS-REx spędził ponad dwa lata w bliskiej odległości od asteroidy, zbierając informacje o jej rozmiarze (szerokość wynosi około jednej trzeciej mili, czyli 500 metrów), kształcie, masie i składzie, jednocześnie monitorując jej trajektorię orbitalną. Sonda pobrała również próbkę skały i pyłu z powierzchni asteroidy, którą dostarczy na Ziemię 24 września 2023 r. w celu dalszych badań naukowych.

Dziurki grawitacyjne

Precyzyjne pomiary na Bennu pomagają lepiej określić, w jaki sposób orbita asteroidy będzie ewoluować w czasie i czy przejdzie przez „grawitacyjną dziurkę od klucza” podczas bliskiego zbliżenia w 2135 roku. Te dziurki od klucza to obszary w kosmosie, które ustawiłyby Bennu na ścieżkę przyszłego uderzenia w Ziemię, gdyby asteroida przeszła przez nie w określonym czasie, ze względu na efekt przyciągania grawitacyjnego Ziemi.

Aby dokładnie obliczyć, gdzie asteroida znajdzie się podczas zbliżania się w 2135 roku – i czy może przejść przez grawitacyjną dziurkę od klucza – zespół badaczy ocenił różne rodzaje małych sił, które mogą wpływać na asteroidę podczas jej orbitowania wokół Słońca. Nawet najmniejsza siła może z czasem znacznie odchylić jej orbitę, powodując jej przejście lub całkowite ominięcie dziurki od klucza.

Wśród tych sił, ciepło słoneczne odgrywa kluczową rolę. Gdy asteroida krąży wokół Słońca, światło słoneczne nagrzewa jej dzienną stronę. Ponieważ asteroida się kręci, nagrzana powierzchnia będzie się obracać i ochładzać, gdy wejdzie na stronę nocną. Gdy się ochładza, powierzchnia uwalnia energię podczerwoną, która generuje niewielką ilość ciągu – zjawisko zwane efektem Jarkowskiego. W krótkich odstępach czasu ten ciąg jest niewielki, ale w dłuższych okresach wpływ na pozycję asteroidy narasta i może odgrywać znaczącą rolę w zmianie ścieżki asteroidy.

Chociaż prawdopodobieństwo uderzenia 0,057% do roku 2300 i  0,037% w dniu 24 września 2182 roku są niskie, to badanie podkreśla kluczową rolę, jaką operacje OSIRIS-REx odegrały w precyzyjnym scharakteryzowaniu orbity Bennu.

Źródło: NASA