Bolt hulajnogi

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych – pierwsze miasto w Polsce wprowadza zmiany

4 minuty czytania
Komentarze

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych to temat, który pojawił się stosunkowo niedawno. Zapewne część z naszych czytelników korzysta z tego środka lokomocji, który w miastach potrafi być wyjątkowo przydatny. Dodajmy do tego też, że tani, a przynajmniej wtedy, kiedy korzysta się z wypożyczania hulajnogi elektrycznej, a nie posiada się jej na własność. Jednak widać, że zbliżają się zmiany w korzystaniu z urządzeń, a pierwsze miasto w Polsce już takie zmiany wprowadziło.

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych – Lublin wprowadza zmiany

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych – Lublin
Fot. Parking dla hulajnóg obok Ratusza w Lublinie / Miasto Lublin

Ostatnio sporo mówiło się o normach bezpieczeństwa dla hulajnóg elektrycznych, które niestety, ale nie zawsze były spełniane. Do tego dochodzi także dość spory problem z „porzucaniem” sprzętu w różnych częściach miasta. Taką hulajnogę można zostawić tam, gdzie się aktualnie znajdujemy, a to sprawia, że sprzęty pojawiały się w naprawdę dziwnych miejscach. Widok przewróconego urządzenia na środku chodnika zapewne nikogo już nie dziwi. Można powiedzieć, że prawdziwy „szał” na tego typu sprzęty już minął, ale skoro pogoda dalej pozwala na poruszanie się nimi, możemy spodziewać się podobnych widoków na ulicach.

No, chyba że mówimy o Lublinie. To pierwsze miasto w Polsce, które zdecydowało się na, by wprowadzić ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych. I mówimy tutaj zarówno o maksymalnej prędkości, z którą mogą poruszać się po mieście użytkownicy, ale i o miejscach, gdzie powinni zostawiać urządzenia. Ten ostatni problem, miasto Lublin zaczęło rozwiązywać jeszcze w sierpniu. Pierwszym podjętym przez nie krokiem było wyznaczenie 20 postojów, gdzie miało umieszczać się hulajnogi elektryczne tak, by te nie przeszkadzały innym osobom. Teraz postanowiono pójść dalej i nie czekając na odpowiednie regulacje prawne, wypracowano pewnego rodzaju porozumienie. To dotyczyć ma dwóch firm, które zajmują się wypożyczaniem hulajnóg – Bolt oraz blinkee.city. 16 września opublikowano na stronie miasta Lublin następujące ogłoszenie.

Zobacz też: Fałszywa strona banku – jak nie dać się nabrać?

Podpisane dzisiaj porozumienie formalizuje współpracę na rzecz rozwoju mikromobilności w Lublinie. Z uwagi na brak regulacji w zakresie hulajnóg na poziomie ustawowym i jasnego określenia ich miejsca na drodze, podejmujemy takie próby na gruncie lokalnym. Porozumienie ma na celu uporządkowanie sposobu korzystania z hulajnóg, które umożliwią bezpieczne korzystanie ze wspólnych przestrzeni publicznych wszystkim uczestnikom ruchu – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych – Lublin
Fot. Bolt

Co to oznacza dla użytkowników?

Ograniczenia dla hulajnóg elektrycznych będą obowiązywały od dziś (18 września) i dotyczy konkretnych obszarów miasta Lublin. W tych miejscach, hulajnogi elektryczne nie powinny przekraczać prędkości 12 kilometrów na godzinę. Taka prędkość ma być odpowiednia, by zachować na urządzeniu równowagę, a jednocześnie nie powodować dużego niebezpieczeństwa dla innych użytkowników ruchu. Obostrzenia mają występować na ulicy Krakowskie Przedmieście (od ul. Lipowej do ul. Królewskiej), Placu Litewskim, Ogrodzie Saskim oraz na Starym Mieście w Lublinie. Na tym obszarze, aplikacje firm nie pozwolą na rozwinięcie wyższej prędkości, niż wspomniane 12 km/h.

Bolt
Fot. Bolt

Wypracowane porozumienie prowadzi także do tego, że hulajnogi elektrycznej nie będzie można także zostawić w dowolnym miejscu na określonym obszarze. Chodzi tutaj o Ogród Saski, Plac Litewski, ul. Krakowskie Przedmieście (na odcinku od ul. Kapucyńskiej do ul. Królewskiej) i na terenie Starego Miasta. Przy czym dotyczyć to ma okresu, kiedy funkcjonują ogródki gastronomiczne (od 1 maja do 30 października). Tutaj aplikacja nie pozwoli na to, by „oddać” hulajnogę, więc dalej będą naliczane opłaty. Trzeba będzie udać się z hulajnogą poza wyznaczony obszar. Wyjątkiem są specjalne miejsca parkingowe, gdzie będzie można zostawić normalnie hulajnogę.

Czy posiadając własną hulajnogę elektryczną, takie obostrzenia też będą dotyczyć użytkowników? W tym przypadku nie, bo nie ma na to podstawy prawnej. To wynik porozumienia między władzami miasta, a dwoma operatorami. Lublin jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na takie porozumienie, ale coś podejrzewamy, że nie ostatnim. Co o nim sądzicie?

Źródło: Lublin.eu

Motyw