Hype i histeria. Fani wielbią CD Projekt, hejtują EA. Cyberpunk 2077 hitem

mm Adam Lulek Artykuły 2019-06-11

CD Projekt RED to polski deweloper gier, który jest częścią grupy CD Projekt. Producent jest znany na całym świecie. Największym hitem spółki był Wiedźmin 3. Cała seria gry o Wiedźminie sprzedała się w ponad 30 mln egzemplarzy. Fani uniwersum przez lata pokochali CD Projekt z uwagi na ich wyjątkowe i niespotykane nastawienie do graczy. W momencie ogłoszenia daty premiery Cyberpunka 2077 fani jeszcze bardziej wierzą w świetność spółki. W ciągu zaledwie kilku godzin, Cyberpunk 2077 znalazł się na #1 na Steam na liście globalnych bestsellerów. Dlaczego fani tak bardzo kochają CD Projekt? Oto kilka powodów.

CD Projekt nie spieszy się z wydawaniem gier

Każdy produkt w serii Wiedźmina był ogromnym skokiem w stosunku do poprzedniego, od pierwszej gry do Wiedźmina 2: Zabójcy królów, a następnie największego hitu studia –  Wiedźmina 3: Dziki Gon. Deweloper wiedział, że gry będą wymagały czasu na realizację wszystkich ambicji i nie obawiał się opóźnić żadnej z nich. Wiedźmin 3 został opóźniony dwukrotnie, a ostatni poślizg wypchnął go z 2014 roku na maj 2015 roku. Studio uspokoiło fanów pisząc do nich list otwarty.

CD Projekt Wiedźmin 3 Witcher

„Rozmiar i złożoność gry Wiedźmin, kluczowe cechy tytułu, miały decydujący wpływ na produkcję. Teraz, zbliżając się do końca naszej pracy, widzimy wiele szczegółów, które należy poprawić” – napisał wtedy deweloper. Na szczęście CD Projektowi udało się konsekwentnie prezentować grę na E3 i innych pokazach. Była to jedna z najlepiej odbieranych gier na każdym wydarzeniu, na którym się pojawiła, a firmie udało się utrzymać hype aż do wydania w 2015 r.

Patrząc na Cyberpunk 2077, CD Projekt starał się nie mówić zbyt wiele o swoim kolejnym projekcie. Gra po raz pierwszy została ogłoszona w 2012 roku, ale deweloper szybko napisał, że jest ona dopiero w powijakach. Producent wielokrotnie mówił, że nie chce się spieszyć z grą, dlatego premiera tytułu jest tak odległa (16 kwietnia 2020 roku). Nie zmienia to faktu, że fani kochają dopracowane w najdrobniejszym calu gry CD Projektu. Z pewnością nie będą zawiedzeni w przypadku Cyberpunk 2077, gdy tytuł trafi na rynek.

Zobacz także: Diablo 4 nadchodzi – co wiemy o pożądanym hicie?

Bogata podstawowa edycja

CD Projekt zawsze miał takie same edycje kolekcjonerskie jak wszyscy inni, pełne gadżetów dla największych fanów Wiedźmina. Jednak bardziej imponujące jest to, że deweloper pakował sporą liczbę gratisów również w każdą normalną wersję swojej gry. Fani zawsze otrzymywali niewielką premię, gdy kupili fizyczną kopię gry Wiedźmin. Edycja ulepszona pierwszego Wiedźmina pojawiła się wraz z całą ścieżką dźwiękową, trzygodzinnym „making-of” DVD, mapą, przewodnikiem po całej grze, a nawet fragmentem „The Last Wish”, książki, która wprowadziła Wiedźmina.

CD Projekt The Witcher 3 edycja kolekcjonerska

Po tym pojawiły się normalne edycje Wiedźmina 2: Zabójcy Królów: przewodnik po grze, „tworzenie” płyty, ścieżka dźwiękowa, mapa, postacie papercraft oraz kolekcjonerski list i moneta. Na koniec mamy fizyczne edycje gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, które są wypełnione: mapą gry, ścieżką dźwiękową, naklejkami z głową wilka i kompendium z informacjami o wszechświecie Wiedźmina i postaciami.

Jakby wszystko, co pochodziło z trzech gier, nie wystarczyło, CD Projekt miał niespodziankę dla fanów Wiedźmina 3, którzy pobrali dodatki. Fizyczne wersje każdego dodatku wydanego w wybranych sklepach z rzeczywistymi kartami z gry Gwint . Jednak każdy, kto kupił grę cyfrowo, mógł dostać się na stronę CD Projekt, pokazać dowód zakupu i otrzymać kod, aby kupić talię Gwinta osobno. Wszystko to są małe bonusy, ale pokazują one dodatkową troskę dewelopera w kierunku fanów, czego nie oferują konkurencji tacy jak EA czy Ubisoft (na obrazku widzimy zawartość edycji kolekcjonerskiej).

Wsparcie gier po premierze

CD Projekt chciał mieć pewność, że pierwsza wersja Wiedźmina 3 nie będzie ostatecznym doświadczeniem dla fanów. Poza wydaniem 16 darmowych DLC dla każdego, kto jest właścicielem gry, deweloper udostępnił również poprawki błędów. To jest nie do pomyślenia, aby konkurenci wydawali DLC za darmo, co czyni CD Projekt unikatowym na rynku.

Tak jak w przypadku każdej gry o otwartym świecie, Wiedźmin 3 nie obszedł się bez błędów, ale pierwsza łatka gry została wydana wraz z debiutem gry. Od tamtej pory CD Projekt regularnie wydawał aktuazliacje. Zmieniono między innymi interfejs użytkownika i usprawniono opcji w grze. CD Projekt z pewnością pokazał swoje zaangażowanie w tytuł i swoich graczy dzięki ciągłemu wsparciu.

Wdzięczność CD Projektu w stronę fanów

Wiedźmin 3 z pewnością miał wystarczająco dużo treści z powodu swoich długich głównych zadań i licznych zadań pobocznych, ale CD Projekt nie był usatysfakcjonowany, że zabawa dla graczy może się skończyć szybko. Dwa dodatkowe pakiety DLC dodały jeszcze więcej treści do gry, a także dwie oryginalne przygody dla Geralta.

Jakiś czas po premierze Wiedźmina 3, wyszedł pierwszy pełnoprawny dodatek do gry – Hearts of Stone, za 9,99 USD. Rozszerzenie dodało około 10-15 godzin więcej zabawy, z nową historią, która wprowadziła Geralta do dwóch fascynujących postaci, Olgeirda Von Everaca i człowieka ze szkła.

Drugie rozszerzenie – Blood and Wine kosztowało 19,99 $ i dodało ponad 30 godzin dodatkowej rozgrywki. To imponujące, że CD Projekt mógł wydać tak dobrze zbudowane i przemyślane rozszerzenia, jednocześnie łatając i aktualizując główną grę. Zarówno Hearts of Stone, jak i Blood and Wine mają stosunkowo niską cenę w stosunku do ilości treści, które oferują. Deweloperzy obecnie tak bardzo „doją” graczy za pomocą małych płatnych dodatków DLC, że większe pełne rozszerzenia stają się mniej popularne. CD Projekt jest z pewnością oddany jakości i chce zapewnić swoim fanom najlepsze możliwe wrażenia przy każdej okazji.

CD Projekt – komunikacja z fanami

Na koniec warto pokrótce opisać komunikację z fanami na portalach społecznościowych. CD Projekt dba o relacje z klientami, którzy oczekują kolejnych gier, co chwilę publikując nowe treści i wdając się w dyskusję. Przykładowo w jednym z postów deweloper napisał: „We leave greed to others”, co oznacza, że spółka zostawia chciwość innym (to odniesienie do Electronic Arts). Tym samym deweloper potwierdził, że gracze wydając 199 zł na Cyberpunk 2077 otrzymają pełnoprawną grę ze wsparciem i bez żadnych ukrytych kosztów i mikropłatności. Jest to niesamowite podejście, które zostało docenione przez fanów. Profil spółki na portalu Facebook ma 4,9 gwiazdek na 5. Warto też zobaczyć miłość graczy, w komentarzach pod trailerami do Cyberpunka 2077. Wszyscy są zgodni, że gra od takiego dewelopera zrobiona z takim rozmachem i zapewne wspierana przez długie lata, będzie hitem.

Źródło: własne, twinfinite





x