Dział mobilny Sony jedną nogą w grobie. Wyniki za Q3, czyli śmierć Xperii

mm Adam Lulek Artykuły 2018-10-31

Co prawda kilka kwartałów temu dział mobilny Sony pokazywał dodatni wynik finansowy, to z czasem jego sytuacja robi się coraz gorsza. Spółka z kwartału na kwartał sprzedaje coraz mniej smartfonów. Za taką sytuacją stoi po pierwsze cięcie kosztów, a co za tym idzie wycofywanie się firmy z kolejnych rynków. Po drugie Sony niejednokrotnie przyznało, że nie nadąża za trendami rynkowymi narzucanymi przez konkurencję. Xperia XZ3 mnie pozytywnie zaskoczyła, jednak wciąż widać, że firma ma sporo zaległości względem Samsunga, Apple czy Huawei.

Dział mobilny Sony – wyniki za trzeci kwartał

Potwierdzeniem fatalnej sytuacji działu mobilnego są jego wyniki finansowe za trzeci kwartał bieżącego roku. Od początku lipca do końca września Sony sprzedało jednie 1,6 miliona smartfonów! Jest to wynik wręcz przerażający! Dla porównania Huawei sprzedał ponad 10 milionów egzemplarzy smartfonów z linii P20 w kilka miesięcy, a Samsung sprzedaje ponad 30 milionów sztuk flagowców Galaxy S każdego roku. Nawet OnePlus sprzedał w ciągu kilku tygodni aż 1 mln egzemplarzy modelu OnePlus 6. Zatem liczba WSZYSTKICH (wybaczcie Caps Lock, ale trzeba to zaznaczyć) smartfonów Sony w liczbie 1,6 miliona to porażający wynik.

Dla porównania, Sony sprzedało w analogicznym okresie rok temu o 1,8 miliona urządzeń mobilnych więcej i o 0,4 mln więcej w poprzednim kwartale 2018 roku. Obecny wynik przełożył się na przychód w wysokości $1 miliarda. Mimo cięcia kosztów, dział mobilny Sony poniósł stratę w kwocie $265 milionów. Co ciekawe, spółka spodziewała się, że do marca 2019 sprzeda 10 milionów urządzeń mobilnych, potem zmniejszyła prognozy do 9 milionów, a teraz do 7 mln (w jeden rok!). Będzie to miało przełożenie w stracie działu mobilnego, która prognozowana jest na poziomie aż $841 milionów za rok obrotowy.

Zobacz także: Galaxy S9 z Android Pie – jak wygląda system?

Dział mobilny Sony jedną nogą w trumnie

Co więcej, Sony spodziewało się, że dział mobilny będzie osiągał zyski dopiero pod koniec 2019 roku, teraz sądzi, że straty będą notowane nawet do początku 2020 roku. Ponadto firma ma zamiar ciąć koszty operacyjne jeszcze bardziej, do nawet 50%! Może to oznaczać, że spółka będzie sprzedawała jeszcze mniej urządzeń, gdyż wycofa się z kolejnych rynków bądź ograniczy portfolio. To jest dla mnie jasny sygnał – dział mobilny Sony jest jedną nogą w grobie. Ba! Spółka robi wszystko, aby sprzedawać jeszcze mniej smartfonów i nawet tak poprawny flagowiec, jak Xperia XZ3 niczego tu nie zmieni. Przy okazji może dziwić także zamknięcie kolejnej usługi przez Sony. Czy ma to związek z cięciem kosztów, czy po prostu Sony naprawdę chce wycofać się lub sprzedać dział mobilny?

Na koniec trochę słodyczy… Sony jako całe przedsiębiorstwo radzi sobie świetnie i notuje zysk na poziomie $1,5 miliarda. Dodatkowo firma prognozuje rekordowy zysk za 4 kwartał 2018 roku. Świetnie radzą sobie działy gier i filmów, a także usług. Tym bardziej nie rozumiem, dlaczego dział mobilny ledwo zipie…

Źródło: phonearena, nsnews





x