Sztuczne oczy

Naukowcy coraz bliżej medycznego cudu. Utrata wzroku może przestać być problemem

Naukowcy dokonali kolejnego, ogromnego postępu, otwierając przed ludzkością perspektywę zapomnienia o genetycznych schorzeniach oczu. Wszystko to już w niedalekiej przyszłości. Ich pionierska terapia jest w stanie przywracać wzrok osobom dotkniętym postępującą degeneracją siatkówki.

Utrata wzroku to niezwykle trudne doświadczenie, które wpływa na każdy aspekt życia, Osoby dotknięte tą trudnością muszą stawić czoła licznym wyzwaniom i adaptować się do nowej rzeczywistości. Może ona być wynikiem różnych urazów mechanicznych, ale również chorób oczu czy po prostu efektem starzenia się.

Wiele osób cierpi na choroby wzroku, których podstawą jest uszkodzenie lub wada siatkówki w ludzkim oku. Niestety, wiele z tych schorzeń wynika z nieprawidłowości genetycznych, które prowadzą do stopniowego pogarszania się stanu narządu wzroku. Chorzy zmagają się z utratą wzorku na przestrzeni lat, bez nadziei na jakąkolwiek skuteczną interwencję — godząc się z losem lub nie. Jednak naukowcy z kanadyjskiego Uniwersytetu w Montrealu postanowili coś z tym zrobić i opracowali rewolucyjną metodę leczenia.

Ich badania koncentrują się na opracowania innowacyjnej terapii, mającej potencjał przywrócenia wzroku osobom dotkniętym postępującą degeneracją siatkówki. Zamiast pogodzić się z nieuchronnym osłabianiem, a finalnie nawet całkowitą utratą wzroku, chorzy otrzymują szansę na poprawę jakości swojego życia i odzyskanie upragnionego widzenia.

Utracony wzrok będzie można przywrócić

Badania kanadyjskich naukowców opisane w prestiżowym czasopiśmie naukowym Proceesings of the National Academy of Sciences, przynoszą wieści o fascynującym odkryciu dotyczącym możliwości komórek Müller, które zlokalizowane są właśnie w siatkówce. Dowiedziono, że te tzw. komórki glejowe znajdujące się normalnie w stanie uśpienia mają zdolność do przekształcania się w komórki o właściwościach neuronów fotoreceptorów stożkowych, które są kluczowe dla widzenia kolorów i umiejętności czytania.

To odkrycie stawia pod znakiem zapytania dotychczasowe przekonania na temat potencjału komórek Müllera i otwiera zupełnie nowe perspektywy w leczeniu i naprawie uszkodzeń siatkówki. Przemiana tych komórek w komórki fotoreceptorów stożkowych może mieć ogromne znaczenie dla tej dziedziny medycyny.

Kanadyjscy uczeni chcą przywracać wzrok pacjentom

Komórki Müllera są obecne w siatkówce każdego człowieka, co oznacza, że potencjalnie ta terapia może być stosowana na szeroką skalę. Co ciekawe, o ich istnieniu wiemy od 1851 roku kiedy to Heinriech Müller uzyskał w ramach swoich badań pierwsze obrazy komórek glejowych w 1836 roku — jak pisze w swoim artykule dr hab. n. med. Joanna Mika z Zakładu Farmakologii Bólu (Instytut Farmakologii Polskiej Akademii Nauk). Co ciekawe, jakiś czas temu prowadzono badania, w których te komórki grały główną rolę. Planowano wykorzystywać komórki pobrane z siatkówek oczu zmarłych. Nie jest to oczywiście nic zaskakującego, ponieważ transplantologia od wielu lat korzysta z przeszczepów rogówki pobranych od zmarłych dawców. Umożliwia to przywrócenie wzroku osobom dotkniętym mechanicznym uszkodzeniom lub zmętnieniem rogówki.

Badacze osiągnęli niesamowite sukcesy w przekształcaniu komórek Müllera w siatkówce, wykorzystując dwa czynniki transkrypcyjne znane jako Ikzf1 i Ikzf4. Naukowcy również twierdzą, że podobne wyniki osiągali również przy użyciu innych czynników transkrypcyjnych. Zdolność do reprogramowania komórek glejowych daje możliwość eksperymentowania i optymalizacji procesu przemiany komórek, co może prowadzić do jeszcze bardziej efektywnych terapii wzrokowych.

Wzrok jak u… ryby?

W ramach realizowanych badań naukowcy odkryli, że przekształcając komórki Müllera w komórki neuronowe w siatkówce człowieka, możemy im nadać cechy charakterystyczne dla ryb! Okazuje się, że ryby posiadają taką zdolność, co odróżnia je od ssaków.

Pewnego dnia możemy być w stanie wykorzystać komórki, które są normalnie obecne w siatkówce i stymulować je do regeneracji komórek siatkówki utraconych w warunkach patologicznych, przywracając widzenie — mówi Ajay David, współautor badań w oświadczeniu biura prasowego Uniwersytetu w Montrealu, cytowany przez geekweek.interia.pl

Dzięki zaangażowaniu i wytrwałej pracy naukowców istnieje realna perspektywa, że niedaleka przyszłość przyniesie oczekiwaną odmianę dla milionów ludzi cierpiących z powodu genetycznych schorzeń oczu. I choć z całą pewnością czeka ich jeszcze wiele badań i testów, wyniki na ten moment są obiecujące. Terapia opracowana przez naukowców z Uniwersytetu w Montrealu może stać się przełomem w dziedzinie medycyny, otwierając drogę do leczenia i zapobiegania dotychczas nieuleczalnych chorób wzroku.