Ilustracja przedstawiająca kobietę w goglach VR, przebywającą w Metaverse z otaczającą ją aurą danych, obok stoi policjantka i siedzi druga notująca na kartce, w tle widać migoczące linie danych.

Meta inwestuje w terapie XR. Powstała aplikacja Headspace XR

8 minut czytania
Komentarze

Terapie XR to takie, które w pełni wykorzystują potencjał nowoczesnych technologii, w tym przypadku wirtualną rzeczywistość. Owocem najnowszej współpracy nawiązanej pomiędzy firmą Meta a Headspace jest wyjątkowa aplikacja – Headspace XR. Technologia rozszerzonej rzeczywistości staje się kluczowym narzędziem zarówno w dziedzinie wellness, jak i klinicznej opieki zdrowotnej. Jakie innowacje przynosi ten dynamiczny rozwój? Oto główne trendy i przykłady z tej ekscytującej przestrzeni.

Terapie XR w wykonaniu firmy Meta i innych. Powstała aplikacja Headspace XR. Prosty rysunek pomarańczowego parasola z uśmiechniętą twarzą na niebieskim tle.
Fot. Headspace / materiały prasowe

Terapie XR, czyli jak łączy się świat wirtualny i ten rzeczywisty?

Jedną z najbardziej obiecujących gałęzi rozwoju są terapie rozszerzonej rzeczywistości (dalej: terapie XR), które przynoszą nowe rozwiązania zarówno dla dobrostanu psychicznego, jak i fizycznego.

Terapie XR to termin łączący w sobie trendujące w ostatnich latach technologie, tj. technologię wirtualnej rzeczywistości (ang. VR – Virtual Reality), technologię rozszerzonej rzeczywistości (ang. AR – Augmented Reality) oraz technologię mieszanej rzeczywistości (ang. MR – Mixed Reality). Chodzi w nich głównie o immersyjne doświadczenia cyfrowe, które pozwalają zanurzyć się w wyimaginowanym świecie.

Wirtualna rzeczywistość zupełnie zanurza użytkownika w wygenerowanej cyfrowo przestrzeni, podczas gdy technologia rozszerzonej rzeczywistości umieszcza nałożony cyfrowo obiekt na rzeczywisty świat. Technologia mieszanej rzeczywistości stanowi połączenie technologii VR i AR, a jednocześnie pozwala na interakcję obiektów wirtualnych ze światem rzeczywistym. Technologia rozszerzonej rzeczywistości otwiera nowe drogi w dziedzinach takich jak edukacja, sztuka, biznes czy medycyna, zmieniając sposób, w jaki doświadczamy technologii.

Mężczyzna w beżowej koszulce z założonym na głowę goglami wirtualnej rzeczywistości stoi na tle niebieskiej ściany z nieczytelnymi napisami w tle.
Fot. Meta / materiały prasowe

Zastosowania technologii rozszerzonej rzeczywistości nie ograniczają się już tylko do rynku gier komputerowych. Jej wykorzystanie staje się coraz powszechniejsze w różnych branżach. Przemysł, począwszy od medycyny, przez edukację, aż po sektor budowlany, wykorzystuje XR, by zwiększyć efektywność, poprawić wydajność i dostarczyć niezapomnianych doświadczeń. W medycynie jest używana do symulacji skomplikowanych operacji lub treningów medycznych, co daje możliwość nauki bez narażania pacjenta na ryzyko. W edukacji umożliwia interaktywne nauczanie, które angażuje uczniów na nowym poziomie. W branży budowlanej jest używana do wizualizacji projektów i planowania przestrzeni, co przyspiesza proces projektowania i minimalizuje popełnianie błędów.

Przedsiębiorcy od kilku lat wykorzystują nowoczesne technologie do opracowywania takich rozwiązań, które mają wnosić wartość dodaną dla społeczeństwa. Poniżej kilka przykładów tego, w jaki sposób terapie XR wpływają na ludzi i mogą zmieniać ich życie.

„Virtual Vietnam”, czyli terapie XR nie tylko dla młodych

Nie tylko młodzi użytkownicy chcą zawalczyć o swój wellbeing i dobre zdrowie psychiczne. Terapie XR skierowane są również dla osób starszych, w szczególności na tle różnych zastosowań terapii XR wybija się projekt „Virtual Vietnam: A Path to Peace”.

Jak zdradza nazwa, ten „Wirtualny Wietnam” to innowacyjny projekt opracowany przez firmę Mynd Immersive we współpracy z Departamentem Spraw Weteranów (VA), który oferuje weteranom wojny w Wietnamie terapie XR mające na celu lepszą integrację z przeszłością. Badania sugerują, że terapie XR mogą wspomagać poprawę nastroju i socjalizację wśród osób starszych, a w przypadku weteranów wojny mogą pomóc w lepszym zrozumieniu i zaakceptowaniu traumatycznych doświadczeń z przeszłości.

Współpraca z VA zapewnia firmie Mynd Immersive głęboką wiedzę na temat potrzeb psychologicznych weteranów, co sprawia, że terapia ma potencjał terapeutyczny. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii XR weterani mogą przenieść się do wirtualnej rzeczywistości, która symuluje terapeutyczne doświadczenia i pozwala im na przetwarzanie emocji związanych z przeszłością, co może prowadzić do uzyskania większego spokoju i akceptacji.

Film przedstawiający MyndVR.

AppliedVR z rozwiązaniem na przewlekły ból

AppliedVR to innowacyjne podejście opracowane przez firmę o tej samej nazwie. Specjalizuje się ona w terapii XR dla osób cierpiących na przewlekły ból, ze szczególnym naciskiem na redukcję zależności od opioidów. Ich program terapeutyczny, zatwierdzony przez amerykańską Agencję Żywności i Leków (ang. FDA – U.S. Food and Drug Administration) pod nazwą RelieVRx, został wprowadzony do istniejącej kategorii świadczeń, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo.

mężczyzna w goglach VR na głowie wyciąga przed siebie rękę. W tle widać okno oraz zabudowę miejską
Fot. Meta / materiały prasowe

Zaproponowane terapie XR wymagają nadzoru lekarza, choć można brać udział w tych sesjach z domu. Dzięki zaawansowanym technologiom XR pacjenci mogą doświadczyć innowacyjnych metod leczenia, które mogą przynieść ulgę w przewlekłym bólu, a także ograniczyć konieczność stosowania silnych opioidów, co może zmniejszyć ryzyko uzależnień i skutków ubocznych z nimi związanych. Amerykański system ochrony zdrowia przeżywa obecnie kryzys związany z opioidami. Terapie XR dają nadzieję na poprawę jakości życia i zmniejszenie cierpień bez konieczności przyjmowania tych substancji.

Film przedstawiający, w jaki sposób AppliedVR wykorzystuje terapie XR w ochronie zdrowia.

Firma Headspace, czyli twórca aplikacji poprawiającej zdrowie psychiczne

Jak głoszą hasła na stronie headspace.com, misją przedsiębiorstwa jest zapewnienie każdemu dostępu do odpowiedniego wsparcia zdrowia psychicznego. Aplikacja została opracowana w sposób holistyczny, łącząc w sobie elementy z zakresu medytacji, mindfullness, coachingu, terapii i psychiatrii. Ma pomóc użytkownikowi w stworzeniu odpowiednich nawyków, które pozwolą wspierać zdrowie psychiczne.

Według przeprowadzonych badań 32% użytkowników czuło się mniej zestresowanych już po trzydziestu dniach korzystania z aplikacji stworzonej przez Headspace.

Headspace XR to „plac zabaw dla twojego umysłu”

Headspace XR to innowacyjna aplikacja, która rewolucjonizuje doświadczenie medytacji poprzez połączenie wirtualnej rzeczywistości z praktyką mindfulness. Ta nowatorska platforma oferuje użytkownikom nowe, głębsze doznania, umożliwiając im zanurzenie się w świecie relaksacji i odprężenia za pomocą urządzeń Meta Quest. Dzięki partnerstwu z renomowaną firmą Nexus Studios Headspace XR zapewnia jeszcze bardziej immersyjne doświadczenia, przenosząc użytkowników w magiczne światy medytacji i wewnętrznego spokoju. Ta wyjątkowa aplikacja XR w kategorii „wellness” nie tylko przekracza granice zdrowia i zabawy, ale także umożliwia użytkownikom eksplorację wewnętrznego spokoju w sposób cyfrowy.

Meta skontaktowała się z nami, aby zapytać, w jaki sposób mogłoby wyglądać narzędzie Headspace w świecie VR. Wstępnie zasugerowaliśmy medytację w pięknych lokalizacjach. Meta jednak chciała zrobić coś naprawdę spektakularnego. Zaproponowali partnerstwo z firmą zajmującą się wirtualną rzeczywistością, aby ożywić Headspace w immersyjnym świecie.

Zainspirowani propozycją spotkaliśmy się z trzema różnymi firmami VR, ostatecznie zdecydowaliśmy się podjąć współpracę z Nexus Studios. Mieliśmy już z nimi wcześniejsze doświadczenia. To właśnie oni stoją za pierwszymi animacjami. Doskonale rozumieją markę i jej etos. Wielu pracowników Nexus Studio używało produktu Headspace, więc doskonali rozumieli to, czego szukaliśmy.

Sara Cohen, zastępczyni prezesa ds. tworzenia treści w Headspace w wywiadzie opublikowanym na meta.com.

Według doniesień amerykański gigant Meta był zachwycony pomysłem stworzonym przez Headspace we współpracy z Nexus Studios. Po otrzymaniu zielonego światła rozpoczęto pracę nad finalnym produktem.

Trailer Headspace XR.

Współpraca przebiegała pomyślnie przy pełnym wsparciu Mety oraz wytężonej współpracy wszystkich twórców. Efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Aplikacja Headspace XR jest dostępna w ponad 200 krajach i regionach świata.

Ludzie mogą spodziewać się w pełni immersyjnego i wciągającego świata, do którego będą mogli uciec sami lub razem z przyjaciółmi. Świata, w którym będą mogli naprawdę sprawdzić, jak się czują, jak czują się ich przyjaciele i zaangażować się w doświadczenia całkowicie dostosowane do ich potrzeb.

Sara Cohen, zastępczyni prezesa ds. tworzenia treści w Headspace w wywiadzie opublikowanym na meta.com.

Możliwość odwiedzenia swoich najbliższych jest ważnym aspektem w procesie walki o dobre zdrowie psychiczne. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Gallup oraz Metę, aż 27% badanych z przedstawicieli „Generacji Z” zgłaszało, że czują się osamotnieni, zestresowani, smutni.

W jaki sposób można skorzystać z Headspace XR?

Dzisiaj ten „plac zabaw dla twojego umysłu” jest dostępny za 29,99$ na meta.com. Aplikacja jest obsługiwana na urządzeniach Meta Quest 3Meta Quest Pro i Meta Quest 2. Opinie są w zdecydowanej większości pochlebne (49% ocenia ją na 5 gwiazdek, 31% wystawiło 4 gwiazdki), a użytkownicy określają aplikację jako „orzeźwiającą i piękną”.

Strona internetowa z grafiką promującą aplikację "Headspace XR", przedstawiającą kolorowy i stylizowany wirtualny świat z różnymi abstrakcyjnymi postaciami i elementami.
Fot. Meta / materiały prasowe

Tworzymy tę aplikację od ponad dwóch lat i jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością interakcji z ludźmi, korzystając z treści, które stworzyliśmy w każdym z doświadczeń. Nie możemy się doczekać, aż dowiemy się i zobaczymy, w jaki sposób użytkownicy będą korzystać z aplikacji, jakie będą ich ulubione miejsca do spędzania czasu i w jaki sposób będą z niej korzystać podczas całej drogi do poprawy swojego zdrowia psychicznego.

Sara Cohen, zastępczyni prezesa ds. tworzenia treści w Headspace w wywiadzie opublikowanym na meta.com.

Źródło: meta.com. Zdjęcie otwierające: Fot. obraz wygenerowany za pomocą DALLE–3.

Motyw