Szybkie zużycie baterii w samochodach elektrycznych to jeden z argumentów przeciwników elektromobilności. Tesla opublikowała najnowszy raport wpływu na środowisko za 2023 rok, który określa, o ile spada pojemność akumulatora po przejechaniu ponad 320 tysięcy kilometrów. Niektórych taki wynik może zdziwić.
Bateria w Tesli – Spis treści
Zużycie pojemności akumulatora w samochodach Tesla
Raport Tesli Impact Report 2023 opublikowany 23 maja 2024 roku dostarcza szczegółowych informacji na temat degradacji baterii w pojazdach elektrycznych tej marki. Firma przeprowadziła badania, które wykazały, że po przejechaniu ponad 320 tys. km pojemność baterii Tesli zmniejsza się jedynie o około 15%.
Tesla zwraca uwagę na fakt, że często pojawiają się obawy dotyczące trwałości baterii w pojazdach elektrycznych, w szczególności związane z ich zużyciem. Chociaż dane zgromadzone przez Teslę pokazują, że rzeczywistość jest znacznie bardziej optymistyczna, należy pamiętać, że są to jedynie informacje pochodzące od producenta.
Nawet po przejechaniu 200 000 mil [ok. 320 tys. km – przy. red.] użytkowania (średni okres użytkowania pojazdu w USA), nasze akumulatory w Modelu 3 i Modelu Y tracą średnio zaledwie 15% swojej pojemności, natomiast akumulatory w Modelu S i Modelu
Raport Tesli Impact Report 2023
X tracą średnio zaledwie 12%.
Raport podkreśla, że baterie Tesli nie tylko mają długą żywotność, ale również lepiej radzą sobie w chłodniejszych klimatach, co jest szczególnie widoczne w porównaniu z cieplejszymi regionami. Na przykład, baterie w Kanadzie wykazują lepszą trwałość niż te używane w Stanach Zjednoczonych.
W tym miejscu warto podkreślić, że 320 tysięcy kilometrów wcale nie jest małą odległością. Okazuje się bowiem, że przeciętny europejski kierowca przejeżdża rocznie od 10 do 15 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że aby przejechać wspomniany wyżej dystans średnio potrzeba do tego około 20 lat. Zaznaczmy, że w przypadku samochodów elektrycznych raczej niewielka liczba kierowców zdecyduje się na użytkowanie jednego samochodu przez tak długi czas.
Inne ciekawe wnioski z raportu Tesli
Model Y Tesli był najlepiej sprzedającym się pojazdem w 2023 roku i, jak podaje producent, utrzymuje tę pozycję dzięki wydajności, bezpieczeństwu i cenie. Co prawda to nie najtańszy samochód elektryczny, ale na pewno warty uwagi, jeśli będziecie zastanawiać się nad kupnem elektryka.
Dodatkowo Tesla zauważyła, że ich pojazdy są osiem razy mniej narażone na ryzyko pożaru w porównaniu do średniej krajowej w USA. Jest to istotny argument za bezpieczeństwem i niezawodnością pojazdów elektrycznych Tesli, które są często postrzegane jako bardziej podatne na takie zagrożenia. W tym miejscu wspomnieć także o najpopularniejszych mitach na temat pożarów samochodów elektrycznych, o których przeczytacie w innym tekście.
Przyszłości firmy to robotaxi?
Co ciekawe, jak zauważył Reuters, w najnowszym raporcie firma nie wspomniała o swoim wcześniejszym celu dostarczania 20 mln pojazdów rocznie od 2030 roku. Jest to kolejny sygnał, że Tesla odchodzi od koncentracji na tradycyjnych samochodach elektrycznych, skupiając się na technologii autonomicznych taksówek – Tesla robotaxi.
Tesla planuje zorganizować 8 sierpnia 2024 roku wydarzenie, na którym zaprezentuje swoją autonomiczną taksówkę. Elon Musk podczas konferencji VivaTech 2024 w Paryżu, określił autonomiczne taksówki oraz humanoidalnego robota Optimusa jako „niesamowicie przełomowe” dla przyszłości firmy. Na tym samym wydarzeniu zapowiedział, że AI zabierze pracę wszystkim ludziom – żaden zawód nie jest bezpieczny, bo roboty będą lepsze w każdej dziedzinie.
Źródło: Impact Report 2023, Reuters, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Tesla / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.