Mężczyzna w garniturze siedzi na kamiennym murku z telefonem komórkowym w ręce i kartonowym kubkiem kawy obok siębie.

Przekierowanie połączeń. Obalamy mity na temat podsłuchów i wyjaśniamy, jak to działa

6 minut czytania
Komentarze

Przekierowanie połączeń (wszystkich lub jedynie wybranych), czyli przekazanie połączenia na inny numer niż ten, na który dzwoni dana osoba, jest usługą świadczoną przez operatora sieci komórkowej. Pozwala użytkownikom przekierowywać przychodzące połączenia telefoniczne na inny numer telefonu. Jest to przydatne w różnych sytuacjach, gdy oczekujemy ważnego połączenia, ale nie możemy być dostępni pod głównym numerem telefonu.

Mężczyzna trzymający przy uchu czarny smartfon, rozmawiając w samochodzie.
Fot. Vincent Wachowiak / Unsplash

Kiedy korzystać z przekierowania połączeń?

Kiedyś mieliśmy po jednym telefonie i po jednym numerze. Dziś to wcale nie jest takie oczywiste. Dlatego przekierowanie połączeń to świetna opcja dla osób, które mają dwie karty SIM albo używają kilku telefonów (np. prywatny i służbowy). Jeśli jedno z nich jest poza zasięgiem albo zostało w domu lub w pracy, przekierowanie pozwoli pozostać w kontakcie z dzwoniącymi. W ten sposób firmowe połączenia można odbierać na prywatnej komórce lub prywatne — na służbowym urządzeniu. Wszystko zależy od potrzeb i sytuacji.

Oczywiście połączeń nie trzeba wysyłać na swoje numery. W przypadku numerów służbowych i pracownika, który udaje się na urlop, połączenia od klientów czy kontrahentów mogą być przekazywane na numer współpracownika lub zastępcy (oczywiście za ich zgodą). Innym przypadkiem są spotkania — w ich czasie przychodzące połączenia mogą być od razu przełączane na numer osoby, która może odebrać w imieniu niedostępnego chwilowo pracownika.

jak zastrzec numer nieznane połączenie
Fot. rcphotostock

Inne sytuacje, w których przydaje się przekierowanie połączeń, to na przykład wakacje lub dłuższe wyjazdy — w ten sposób połączenia można przekazać na numer telefonu komórkowego lub stacjonarnego w miejscu, do którego udaje się użytkownik.

Przekazywanie połączeń można wykorzystać też, gdy użytkownik ma dwa telefony, z których jeden ma dobry zasięg sieci, podczas gdy drugi ma problemy ze stabilnym połączeniem się z infrastrukturą operatora. Wtedy można przekierować połączenia na numer telefonu, który ma lepszy zasięg.

Przekierowanie połączeń czy podsłuch? Obalamy mit

Kiedyś po sieci krążyła bzdurna informacja, że za pomocą jednego z kodów do aktywowania przekazywania połączeń, a konkretnie *#21#, można było sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu. Nie wiem, jaka jest jej geneza, bowiem wpisanie tego kodu zwróci informację, czy ustawione jest bezwarunkowe przekierowanie na inny numer telefonu.

Więc osoba, która bez naszej wiedzy i zgody ustawiłaby takie przekierowanie na numer użytkownika, po prostu odbierałaby jego połączenia, a nie je podsłuchiwała. Wypadałoby to raczej nazwać wykryciem, czy ktoś się pod nas podszywa, a nie czy nas podsłuchuje. Podejrzewam też, że osoba, która przestałaby nagle dostawać jakiekolwiek połączenia, szybko zorientowałaby się, że coś jest nie tak.

fot. Depositphotos/carballo

Jak działa ta funkcja?

Funkcję tę znamy od dawna. Funkcjonowała za czasów tradycyjnych telefonów (dostępna była już w latach 80. XX wieku), a od lat 90. XX wieku, gdy pojawił się standard 2G, można było z niej korzystać za pomocą telefonów komórkowych.

Niebieski telefon z tarczą numeracyjną umieszczony na drewnianym blacie.
Fot: 幻影 多媒体 / Pexels.com

Z pewnością każdy z nas miał z tą funkcją do czynienia. Kto bowiem nie musiał kiedykolwiek skorzystać z poczty głosowej? Jest to przykład przekazania połączenia. Osoba dzwoniąca może w ten sposób nagrać wiadomość, a odbiorca połączenia może ją później w dowolnym momencie odsłuchać. Często jest ona automatycznie włączona przez operatorów.

Bardziej aktywna forma usługi polega na wybraniu numeru, na który będzie przekierowany rozmówca. Tutaj użytkownik decyduje, gdzie zostanie przekierowane połączenie i musi tę usługę włączyć samodzielnie.

Jak ustawić przekierowanie połączeń za pomocą smartfona?

Użytkownik, który aktywuje przekierowanie, może określić warunki, przy których połączenia zostaną przekierowane. Może to dotyczyć wszystkich połączeń lub wybranych sytuacji:

  • kiedy odbiorca prowadzi inną rozmowę (numer jest zajęty);
  • kiedy odbiorca nie odpowiada;
  • kiedy odbiorca jest niedostępny.

Tak funkcja ta realizowana jest z poziomu telefonu z systemem Android:

W przypadku smartfonów z iOS możliwe jest tylko ogólne przekazywanie połączeń, bez wyboru konkretnej sytuacji. Należy w tym celu wejść w Ustawienia, a następnie wybrać Telefon i opcję Przekazuj połączenia. Jej aktywowanie pozwoli wpisać numer, na który będą przekierowywane połączenia.

Przekierowanie połączeń jest realizowane na poziomie infrastruktury operatora. Kiedy przychodzi połączenie na numer z aktywnym przekierowaniem, system operatora rozpoznaje ustawione warunki przekierowania i, zamiast łączyć połączenie z pierwotnym numerem, kieruje je na nowy, wcześniej określony numer. Cały proces odbywa się automatycznie i jest przezroczysty dla dzwoniącego, który nie jest świadomy, że połączenie zostało przekierowane.

Warto dodać, że niektórzy operatorzy umożliwiają zarządzanie przekierowaniem połączeń poprzez internetowy panel klienta lub aplikację mobilną.

Jak ustawić przekierowanie połączeń za pomocą kodów USSD?

Jeśli nie chcecie skorzystać z menu telefonu, funkcje przekierowań można uruchomić lub wyłączyć za pomocą kodów USSD. To krótkie kody, które można wpisać w aplikacji telefonu, aby uzyskać określone informacje, a także aktywować lub dezaktywować różne usługi, w tym przekierowanie połączeń.

Kody te różnią się w zależności od operatora, ale często mają identyczny format:

  • do włączenia usługi: **kod_przekierowania*numer_telefonu#
  • do wyłączenia usługi: ##kod_przekierowania#.
Fot. Jolanta Szczepaniak / Android.com.pl

Oto instrukcje od poszczególnych operatorów:

Na jakich telefonach działa przekierowanie połączeń?

Zastosowanie tej funkcji umożliwia każdy telefon bez względu na rodzaj systemu operacyjnego — za jego pomocą użytkownik może zlecić aktywację lub dezaktywację usługi poprzez odpowiednie ustawienia lub kody USSD. Natomiast realizacja przekierowania odbywa się w infrastrukturze sieciowej operatora. Jej dostępność nie zależy więc bezpośrednio od modelu telefonu, ale od usług oferowanych przez operatora.

Oczywiście, jeśli nie macie pomysłu, jaki model wybrać, służymy pomocą. Zarówno jeśli wasz budżet zamyka się na 500 złotych, jeśli naciągniecie go do 1500 złotych albo jeśli za smartfon nie chcecie zapłacić więcej niż 3000 złotych.

Zdjęcie otwierające: Ketut Subiyanto / Pexels

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw