Sytuacja NEONET to na pewno najbardziej wstrząsająca wiadomość dzisiejszego dnia. Wiele osób, które złożyły zamówienia, zastanawia się, czy dostaną swój towar, lub zwrot pieniędzy od NEONET. Jednak nie można zapominać o tych, którzy już zrobili zakupy w tym sklepie i zastanawiają się, co się stanie z ich gwarancją, ubezpieczeniem sprzętu, oraz rozszerzoną gwarancją. Czy osoby te mają powody do obaw?
Wyjaśniamy co z gwarancją w NEONET
Zacznijmy od samej gwarancji, ponieważ ta kwestia pozostawia najmniej wątpliwości. Podkreślę jednak, że nie chodzi tu o formę rozszerzonej gwarancji, a tę podstawową. Ta stoi po stronie producenta sprzętu. Sklep tak naprawdę jest tylko pośrednikiem, który kontaktuje się z nim w imieniu klienta. Oznacza to, że każdy może sam zgłosić taki sprzęt do producenta, bez pośrednictwa sklepu. Oczywiście konieczne jest dostarczenie dowodu zakupu, aby udowodnić, że dane urządzenie należy do nas, oraz jest wciąż chronione okresem gwarancyjnym.
Co jednak z tak zwaną rozszerzoną gwarancją oraz ubezpieczeniem sprzętu? Tu kluczową cechą jest to, kto ją świadczy. Ta co prawda jest oferowana w sklepie podczas dokonywania zakupów. Jednak usługę ubezpieczenia świadczy Towarzystwo Ubezpieczeń i Restrukturyzacji Warta S.A. Oznacza to, że to nie NEONET jest podmiotem odpowiedzialnym za ubezpieczenia zakupionych w nim towarów. Tym samym sytuacja sieci elektromarketów nie ma najmniejszego związku z tymi ubezpieczeniami. Poprosiłem TUiR Warta S.A o komentarz w tej sprawie. Otrzymałem następującą odpowiedź:
Co jednak z innymi dostawcami ubezpieczeń? Jeszcze rok temu Neonet współpracował z TU Europa. Wiele polis z tego towarzystwa wciąż funkcjonuje. Również w tym przypadku otrzymałem oficjalne oświadczenie od towarzystwa ubezpieczeniowego:
Przejdźmy jednak do kwestii rękojmi: ta w końcu jest związania ze sprzedawcą urządzenia, a nie z jego producentem. Czy to więc oznacza, że klienci stracą do niej prawo? Otóż nie. Wynika to z faktu, że NEONET wcale nie ogłosiło upadłości – wręcz przeciwnie: zamierza przeprowadzić restrukturyzację, aby jej uniknąć. Firma wydała następujące oświadczenie:
Tym samym wciąż będzie prowadziła ona działalność, więc wszystkie zobowiązania względem jej dotychczasowych klientów pozostaną w mocy prawnej.
Źródło: Warta, NEONET