Dłoń trzymająca smartfon z logo Facebooka na ekranie, w tle rozmyte logo firmy Meta.

Facebook i Instagram w Polsce będą płatne. Znamy oficjalne ceny

3 minuty czytania
Komentarze

Jak zapowiadali, tak zrobili. Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, zaoferuje mieszkańcom Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii możliwość płacenia miesięcznego abonamentu za korzystanie z obu platform bez żadnych reklam. Zaskoczeni? My nie.

Meta wprowadza płatną subskrypcję

Już wyjaśniam, dlaczego nie jest to dla nas żadna nowość. O tym, że Meta ma plan wprowadzić płatną subskrypcję do Europy, informowałam was już we wrześniu. Już wtedy firma miała plan dotyczący wprowadzenia płatnych wersji Facebooka i Instagrama bez reklam dla użytkowników z Unii Europejskiej. Meta rozważała tę opcję w odpowiedzi na rosnące naciski ze strony unijnych organów regulacyjnych dotyczących prywatności danych i nowych przepisów, takich jak ustawa o usługach cyfrowych (DSA). Przepis ma na celu regulację działalności internetowych gigantów technologicznych w zakresie ochrony prywatności użytkowników.

Ile kosztuje płatny Facebook i Instagram?

Teraz plany stają się faktem. Jak ogłosiła Meta na swoim blogu, od listopada w Europie będzie możliwość zapłacenia za subskrypcję bez reklam. Dopóki użytkownicy będą mieli abonament, ich dane nie będą wykorzystywane w reklamach. W zależności od miejsca zakupu będzie to kosztować 9,99 EUR miesięcznie (ok. 45 zł) za dostęp w internecie lub 12,99 EUR (ok. 60 zł) miesięcznie na urządzeniach z systemem iOS i Android.

Zapytaliśmy polskiego przedstawiciela Meta o polskie stawki, które będą obowiązywały użytkowników, ale dostaliśmy jedynie informacje o kwotach w euro.

Do 1 marca 2024 r. początkowa subskrypcja obejmuje wszystkie połączone konta w centrum kont użytkownika. Jednak od 1 marca 2024 r. za każde dodatkowe konto będzie pobierana dodatkowa opłata w wysokości 6 euro miesięcznie w internecie i 8 euro miesięcznie w systemach iOS i Android

– czytamy w komunikacie Mety.
dane użytkowników facebooka

Oczywiście nadal można korzystać z Facebooka i Instagrama za darmo, jednak wtedy nasze dane będą agregowane do wykorzystania przez system reklamowy Meta, a nam będą pokazywane reklamy.

Jeśli zdecydujesz się nadal korzystać z naszych produktów za darmo, twoje wrażenia pozostaną takie same, a to doświadczenie będzie nadal wspierane przez narzędzia i ustawienia, które stworzyliśmy, aby umożliwić ludziom kontrolowanie ich reklam

– informuje Meta.

Dlaczego Meta wprowadza opłaty?

Na blogu Mety czytamy, że subskrypcja bez reklam będzie dostępna dla osób w wieku 18 lat i starszych. Tak jak wspominałam wcześniej, decyzja Mety o wprowadzeniu takiej subskrypcji jest podyktowana regulacjami Unii Europejskiej. Na blogu przytoczono lipcową decyzję Trybunału Sprawiedliwości UE, w której stwierdzono, że firmy powinny rozważyć zaoferowanie alternatywnej usługi „w razie potrzeby za odpowiednią opłatą”.

Nowe przepisy, takie jak ustawa o usługach cyfrowych (DSA) w Unii Europejskiej, wymagają od gigantów technologicznych, w tym od Meta, większej transparentności i lepszej ochrony prywatności użytkowników. Płatna subskrypcja, która eliminuje reklamy, jest sposobem na dostosowanie się do tych wymogów, oferując użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi i sposobem, w jaki są oni targetowani przez reklamy.

Oczywiście nie należy zapominać, że jest to także poszukiwanie przez Meta nowych źródeł przychodów i dywersyfikacja modelu biznesowego. Płatna subskrypcja bez reklam otwiera nową ścieżkę zysków, która może być atrakcyjna dla użytkowników preferujących doświadczenia bez reklam.

Źródło: Meta, oprac. własne

Motyw