Eksperyment na mieszkańcach. Osiedlowy hub mobilności w Polsce

4 minuty czytania
Komentarze

Nowe pomysły w kwestii mobilności, ekologii i elektrycznych pojazdów to temat bardzo rozwojowy — ostatnio mogliśmy przekonać się, w jaki sposób mogą być wdrażane w praktyce — nie w skali krajowej lub miejskiej, ale bardziej lokalnej — obejmującej powstające osiedle Zenit w Łodzi, budowane przez Archicom w ramach marki Echo Residential by Archicom. Jest to koncepcja osiedlowego hubu mobilności — pojazdów elektrycznych, które mogą wynajmować mieszkańcy osiedla, aby poruszać się po mieście (lub na dalszych trasach).

Tego typu huby nie są nowością, ale do tej pory funkcjonowały w przestrzeni miejskiej lub w kompleksach biurowych — dlatego rozwiązanie zaproponowane na osiedlu Zenit jest pionierskie w skali kraju. Inicjatywa Echo residential by Archicom wpisuje się w idee zrównoważonego rozwoju, zielonej energii i popularyzacji elektrycznych środków transportu. Realizowana jest wspólnie z firmami Veolia, Keratronik oraz Autoweber

Czym osiedlowy hub mobilności różni się od systemów miejskich?

Lokalizacja hubu: nowe osiedle Zenit

Osiedle Zenit to olbrzymia inwestycja, która realizowana jest w łódzkiej dzielnicy Widzew. Mocną stroną tej lokalizacji jest bliskość dworca kolejowego Łódź Widzew oraz autostrady A1. Na razie powstał jeden budynek wielorodzinny — ale duża część obszaru inwestycji jest jeszcze placem budowy.

Na razie oddano jeden budynek, w którym jest 168 mieszkań o metrażach od 27 do 82 m2. Mieszkania wykończone są w wysokim standardzie i można zaaranżować je pod własne potrzeby (np. połączyć kuchnię z salonem). Do każdego lokalu przynależy balkon, taras lub loggia. Ceny rozpoczynają się od 9900 zł/m2.

Opisywany hub mobilności to nie jedyne rozwiązanie, wprowadzające technologie smart na osiedlu Zenit. Mieszkańcy mogą m.in. zarządzać mieszkaniem za pomocą inteligentnego systemu Echo Smart (m.in. do sterowania oświetleniem, grzejnikami, czujnikami zalania i dymu, inteligentnym zamkiem i in.), bazującego na urządzeniach Fibaro, a na terenie kompleksu znajdą się stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Środki transportu: dwu-, trzy- i czterokołowe elektryki

Pora wrócić do rozwiązania, pozwalającego mieszkańcom osiedla Zenit na wynajmowanie elektrycznych pojazdów: hulajnóg, rowerów i samochodów, które ma być korzystniejsze niż w systemach miejskich — ma być tańsze od wynajmu pojazdów z konkurencyjnych systemów carsharingu (w Łodzi to przede wszystkim Panek i Traficar).

Na elektryczną flotę osiedlową składają się różne pojazdy — i mniejszego, i większego kalibru. Po pierwsze jest to samochód Nissan Leaf — jako propozycja dla osób, które potrzebują samochodu osobowego. Po drugie Volkswagen ID. Buzz Cargo — to z myślą o osobach, które potrzebują samochodu do przeprowadzki albo przewiezienia większych zakupów, np. z Ikei.

Są też elektryczne rowery (także w wersji cargo) oraz hulajnogi. Pojazdy można wynajmować na co najmniej godzinę, dodatkowo założenie jest takie, aby były wypożyczane i zwracane na terenie osiedlowego hubu mobilności. To pojazdy, które mają być współdzielone przez mieszkańców osiedla, więc konieczna może być rezerwacja określonych pojazdów z wyprzedzeniem.

Oczywiście do skorzystania z pojazdów niezbędny jest smartfon i aplikacjaEcho Share.

Aplikacja: wyłącznie dla mieszkańców osiedla

Wynajem pojazdów jest częścią pakietu usług Echo Share, dostępnych za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji. Za aplikację Echo Share odpowiada Keratronik, firma, które portfolio obejmuje wiele aplikacji związanych z wynajmowaniem pojazdów. Dzięki aplikacji mieszkańcy mogą sprawdzić dostępność pojazdów i zarezerwować wybrane środki transportu, a także dokonać płatności.

Przy jej pomocy można nie tylko wynajmować wybrane pojazdy, ale tez zgłaszać zauważone usterki. Użytkownicy aplikacji mogą również sprawdzić zasięg danego pojazdy oraz poziom naładowania. 

W aplikacji nie da się po prostu zarejestrować, bowiem nie jest ona dostępna dla wszystkich zainteresowanych, tylko dla mieszkańców osiedla. Z punktu widzenia administratorów aplikacja umożliwia śledzenie całej floty pojazdów i lokalizowanie np. zagubionej hulajnogi. Pozwala też na sprawdzenie, jak często mieszkańcy korzystają z poszczególnych pojazdów, co pozwala na określenie, które pojazdy cieszą się największym powodzeniem i zweryfikowanie, czy ich liczba jest odpowiednia dla mieszkańców osiedla.

Ciekawe, czy zachęci to lokatorów mieszkań osiedla Zenit do choćby częściowego zrezygnowania z prywatnych aut…

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw