artykuły_sponsorowane

Artykuły sponsorowane – czym są i jak je pisać?

10 minut czytania
Komentarze

Artykuły sponsorowane, to po prostu artykuły płatne, które często są wykorzystywane do promocji usług oraz produktów. Form oraz sposobów ich tworzenia jest bardzo wiele. W naszym artykule przedstawiamy najskuteczniejsze metody ich pisania.

Płatne artykuły najczęściej są publikowane na stronach internetowych. Ich publikacje opłacają reklamodawcy, a wynagrodzenie otrzymują wydawcy. Artykuły tego typu są wykorzystywane w działaniach PR-owych i promowaniu marek oraz towarów, które oferują swoim klientom.

Artykuły sponsorowane – co to jest?

Artykuły sponsorowane pojawiają się zarówno na łamach prasy tradycyjnej, jak i w Internecie. Czym różnią się one od tradycyjnych artykułów? W ich treści znajdują się logo firmy, grafika lub odnośnik strony internetowej, na której został umieszczony dany produkt czy też opisywana usługa. Przygotowywaniem takich artykuł najczęściej zajmują się agencje marketingowe, firmy, które są w nich promowane lub sam wydawca (mogą to być np. blogerzy lub Influencerzy).

Treści te mają wzbudzić w odbiorcach ciekawość, a także pomóc w prezentacji usług oraz produktów. Powinny być aktualne i nieść jakąś wartość dla czytelników – mogą np. zawierać elementy edukacyjne.

Artykuły sponsorowane są tworzone w formie wywiadów, poradników, rankingów oraz porównań. Najczęściej przygotowują je profesjonalni copywriterzy, wykorzystując do tego programy oraz narzędzia, które służą do optymalizacji treści. Są to m.in. Semstorm, Senuto lub Surfer SEO.

Artykuły sponsorowane – jak pisać, aby odbiorcy chcieli czytać?

Top viewTop view of manager and employee doing teamwork in business office , looking at charts on laptop display. Finance paperwork with charts at workplace. Discusing financial plan.

O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem tworzenia treści tego typu? Artykuły sponsorowane nie mogą być natarczywą reklamą marki lub produktu. Takie teksty nie niosą czytelnikom żadnej wartości, dlatego też internauci niechętnie do nich zaglądają.

Jak zatem napisać dobry artykuł sponsorowany? Najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie jednej z trzech podstawowych opcji:

  • Tematyczny artykuł ekspercki – treści tego typu są tworzone przez osoby, które mają szeroką wiedzę w danej dziedzinie. Często są to copywriterzy, którzy specjalizują się w danej tematyce lub autorytety, czyli osoby, które np. od wielu lat pracują w danej branży.
  • Tematyczny artykuł z nawiązaniem do reklamodawcy – są to teksty, w których omawiane są konkretne zagadnienia z nawiązaniem do produktu, usługi lub firmy. Warto jednak pamiętać, aby w tym przypadku nie stosować nachalnej reklamy i wpleść ją w treść artykułu w sposób logiczny.
  • Artykuł w formie reklamy – zadaniem takiego artykułu jest promowanie danego produktu lub usługi w bezpośredni sposób. To właśnie z tą formą najczęściej kojarzone są artykuły sponsorowane.

W artykułach sponsorowanych mogą pojawiać się linki. Mogą mieć one status „dofollow”, co sprawi, że witryna zyska dodatkowe punkty i będzie wyżej wyświetlała się w wyszukiwarce internetowej.

Jakie elementy powinny zawierać artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany składa się z następujących elementów:

Tytuł: jego najważniejszym zadaniem jest zapowiedzenie treści artykułu oraz przyciągnięcie uwagi czytelników. Najczęściej jest obietnicą rozwiązania jakiegoś problemu, odpowiedzią na pytanie lub po prostu zapowiada treści o charakterze rozrywkowym.

Dobrym rozwiązaniem jest tytułowanie artykułu jakimś pytaniem oraz stosowanie liczb (np. 10 pomysłów na prezent mikołajkowy dla dziewczyny). W ten sposób możesz rozbudzić ciekawość czytelników, co sprawi, że chętniej klikną link.

Lead: to krótkie wprowadzenie do tematu, które ma rozbudzić zainteresowanie w odbiorcach i zachęcić ich do zapoznania się z dalszą częścią artykułu.

Wstęp: w tym miejscu prezentujesz problem, jaki chcesz poruszyć i zachęcasz czytelników do zapoznania się z kolejną częścią tekstu.

Rozwinięcie: to najobszerniejszy segment tekstu, w którym autor przedstawia swoje stanowisko, argumenty, dane statystyczne itp.

Zakończenie: to miejsce na uporządkowanie całego artykułu i podsumowanie najważniejszych treści, które chciałeś przekazać.

Stopka: tu umieszcza się podpis oraz link do swojej witryny.

W tekstach publikowanych na stronach internetowych kluczową rolę odgrywają nagłówki. Ułatwiają one „poruszanie się” po tekście i znajdowanie najciekawszych zdaniem czytelnika fragmentów. Ponadto mają one również pozytywny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ dzięki stosowaniu fraz kluczowych Twoje teksty częściej będą pojawiały się w wyszukiwarkach.

Jak stworzyć dobry artykuł sponsorowany?

Tworząc artykuły sponsorowane, należy wziąć pod uwagę kilka bardzo ważnych kwestii. Wówczas staną się one przyjemniejsze w odbiorze dla czytelników. Czym warto się kierować? Oto przepis na dobrze napisany artykuł.

Zadbaj o odpowiednią formę tekstu

Podczas pisania artykułu w pierwszej kolejności zadbaj o poprawność językową. Istotne jest także dostosowanie stylu wypowiedzi do odbiorców. Artykuły sponsorowane powinny być pisane jasnym i prostym językiem oraz zawierać krótkie zdania – czyli nie więcej niż 20 słów. Upewnij się, czy w tekście nie pojawiają się literówki lub błędy ortograficzne, ponieważ szybko stracisz zaufanie czytelników. Zanim opublikujesz artykuł, przeprowadź dogłębną korektę, aby prezentował się profesjonalnie.

Kluczowym aspektem, o którym zawsze warto pamiętać, jest to, że teksty nie są pisane dla wyszukiwarek, lecz dla czytelników zainteresowanych danym tematem. Jeżeli tworzysz treści dla osób, które są zaznajomione z branżą, możesz posługiwać się specjalistycznym słownictwem. Natomiast jeśli tekst ma dotrzeć do czytelników, którzy nie znają tematu, stosuj prosty język. Wówczas łatwiej będzie im zrozumieć, co chcesz przekazać.

Wybierz temat i dobierz odpowiednie frazy kluczowe

Artykuły płatne powinny dotyczyć takich aspektów, które naprawdę zainteresują czytelników. Nie wolno także zapominać o używaniu słów kluczowych, ponieważ dzięki nim użytkownicy internetu szybciej znajdą Twoje treści, korzystając z wyszukiwarek internetowych. Dlatego też najlepiej poruszać tematykę, która w danej branży jest aktualna lub bardzo często poruszana.

Zaplanuj, co chcesz zawrzeć w artykule

artykuły_sponsorowane

Ta metoda jest niezwykle pomocna przy tworzeniu różnorodnych treści. Kiedy wiesz już, jaki ma być ostateczny efekt, przyspieszasz proces twórczy. Jakie elementy powinny znaleźć się w artykule sponsorowanym? Przyciągający uwagę tytuł, lead, wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie.

Nie różni się on zatem od innych tekstów zamieszczanych w Internecie. Dobrą praktyką jest również przygotowanie kilku roboczych wersji nagłówków, które pomogą w uporządkowaniu tekstu i poruszeniu najważniejszych kwestii.

Umieść reklamę w treści artykułu

W tym aspekcie należy zachować wyjątkową ostrożność i subtelność. Jeżeli tworzysz rankingi lub recenzję postaw na obiektywizm i nie wymieniaj wyłącznie atutów produktu, który promujesz. W tym przypadku najważniejsza jest szczerość i rzetelność, dzięki którym zyskasz w oczach swoich czytelników.

Skorzystaj z modelu AIDA

Fot. Pexels

Dobre artykuły sponsorowane powstają dzięki zastosowaniu modelu AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). Czym on dokładnie jest? To kolejne etapy, które następują po sobie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Na początku dany produkt lub usługa przyciągają naszą uwagę, następnie budzą nasze zainteresowanie, wówczas chcemy go mieć i budzi się pożądanie, które na ostatnim etapie przeradza się konkretne działanie. Ten model możesz także stosować w artykułach sponsorowanych.

  1. Najpierw przyciągnij uwagę swoich czytelników. Możesz zrobić to za pomocą chwytliwego tytułu i kreatywnego leadu.
  2. W kolejnej części tekstu Twoim zadaniem będzie zainteresowanie odbiorców usługą lub produktem. W tym miejscu warto opisywać sytuacje, które zdarzają się w codziennym życiu lub odpowiadać na pytania, które mogą pojawić się ze strony klientów. Możesz znacząco zyskać na wiarygodności, jeśli wzbogacisz artykuł o odpowiednie statystyki.
  3. Na etapie pożądania należy przekazać odbiorcom atuty opisywanego produktu lub usługi. Ma to za zadanie ułatwienie czytelnikowi dokonania wyboru.
  4. Działanie to ostatni etap – w artykule sponsorowanym jest to wezwanie do zakupu. Wówczas należy poinformować czytelnika, co dokładnie powinien zrobić, aby nabyć dany produkt lub skorzystać z reklamowanej usługi.

AIDA to rozwiązanie, które pozwoli na usystematyzowanie artykułów sponsorowanych w taki sposób, aby stały się skuteczne. Dlatego też warto dokładnie przyjrzeć się tworzonemu tekstowi i przekształcić go w taki sposób, aby czytelnik nie mógł oderwać się od jego lektury.

Sformatuj tekst

Treść zawsze znajduje się na pierwszym miejscu. Jednak jeśli chcesz, aby Twoje artykuły sponsorowane robiły dobre wrażenie, należy również zadbać o ich formę. Oznacza to, że również Twoja strona lub blog powinny estetycznie się prezentować, aby odbiorcy mogli bez trudu przyswoić niezbędne informacje.

Jak dodać atrakcyjności tekstowi? Skorzystaj z poniższych podpowiedzi.

  • Tekst należy podzielić na mniejsze akapity. Jak ognia unikaj gigantycznych bloków tekstów, ponieważ na starcie odrzucą każdego czytelnika.
  • Artykuł stanie się czytelniejszy, jeśli opatrzysz akapity śródtytułami.
  • Pamiętaj o tym, aby dobrać odpowiednią szerokość obszaru, w którym pojawi się Twój wpis. Jest to bardzo ważne, ponieważ wielu czytelników korzysta z urządzeń mobilnych.
  • W tekstach tego typu należy stosować zasadę odwróconej piramidy – najpierw opisz najważniejsze informacje, a na koniec zostaw te, które mają mniejsze znaczenie.
  • Artykuły sponsorowane nabiorą atrakcyjności, jeśli wzbogacisz je zdjęciami, infografikami oraz materiałami wideo. Jednak powinny być one tylko dodatkiem do tekstu.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

W sieci nie brakuje miejsc, które za pewną opłatą opublikują Twoje teksty. Pamiętaj, że artykuły sponsorowane w znaczący sposób wpływają na SEO strony internetowej.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, w jakie formie link będzie umieszczony w treści. Najlepszym rozwiązaniem są linki dofollow, czyli takie, które przekierowują część tzw. mocy SEO do źródłowej witryny.

Kluczowe jest również to, aby publikować na portalach, które są dopasowane do treści Twojego artykułu oraz reklamowanych usług czy produktów. Wówczas na stronie pojawia się wartościowych ruch – będą to osoby, które rzeczywiście interesują się daną dziedziną. To także dobra opcja na promowanie firmy.

Możesz także rozważyć publikację na witrynach oraz blogach branżowych. Zdecydowana większość agencji marketingowych ma swoje portale – często są one wykorzystywane do promowania klientów w artykułach sponsorowanych.

Dostępne są również serwisy, które gromadzą witryny z różnych obszarów tematycznych. Jedną z nich jest np. whitepress.pl. Po krótkiej wymianie maili otrzymasz cennik oraz wstępne ustalenia. 

Artykuły sponsorowane – najważniejsze informacje

Jak napisać dobry artykuł? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby jego treść była wartościowa dla odbiorców. Już na samym początku należy określić, w jakim celu powstał tekst.

W kolejnym kroku należy przeprowadzić dogłębny research. W tekstach, które służą reklamowaniu, powinny znajdować się aktualne i sprawdzone informacje. Artykuły sponsorowane powinny być dopasowane do czytelników, a zatem innych sformułowań będą wymagały teksty specjalistyczne oraz branżowe, a innych teksty, które mają dotrzeć do nieco szerszej grupy czytelników.

Przed publikacją warto upewnić się, że w tekście nie pojawiły się żadne błędy językowe. Artykuły sponsorowane z łatwością przyciągną uwagę odbiorców, jeśli zostaną w nich umieszczone zdjęcia i grafiki, a ich treść zostanie podzielona na mniejsze akapity. Artykuły tego typu nie są tworzone tylko po to, aby umieścić w nich link do strony lub sklepu internetowego. To również kluczowe treści, które mają wpływ na wizerunek danego przedsiębiorstwa.

Motyw