Influencer marketing – co to takiego? W jaki sposób współpracować z influencerami?

16 minut czytania
Komentarze

W social mediach działają nie tylko osoby, które mają za sobą doświadczenia w show-biznesie, ale również twórcy, którzy od początku budowali w nich swój wizerunek. Ci drudzy coraz częściej biorą udział w kampaniach marketingowych różnych marek. Sprawdzamy, czym jest influencer marketing i jak go wdrożyć.

Już od najdawniejszych czasów istniały osoby, które miały silny dar przekonywania. Jednak nie da się ukryć, że największy wpływ na odbiorców mają popularne środki przekazu. Niegdyś była to telewizja, jednak obecnie na decyzje wielu osób najsilniej oddziałuje Internet. Zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy sieci zetknęli się z influencerami, którzy są obecni na Instagramie, TikToku czy YouTubie. Ich sposób bycia, styl ubioru oraz opinie sprawiają, że wiele osób chce za nimi podążać.

Influencer – kto to jest?

influencer_markeitng
Fot. Freepik

Chyba nikt, kto poznał prawa rządzące internetem, nie jest w stanie zanegować wpływu, jakie wywierają na rzeczywistość popularne media społecznościowe. Politycy, muzycy czy też aktorzy, którzy wcześniej budowali swoją karierę w telewizji, radio lub prasie przenieśli się do świata wirtualnej rzeczywistości. Wielu z nich aktywnie udziela się na swoich profilach, prowadząc rozmowy z fanami.

Jednak w social mediach swoją karierę rozwijają nie tylko ci, których wcześniej mogliśmy podziwiać w tradycyjnych mediach. W sieci coraz częściej ogromną popularność zyskują osoby, które mają ciekawe hobby, talenty, nietuzinkowe poglądy lub po prostu potrafią tworzyć niebanalne treści. To właśnie w ten sposób udało im się zyskać ogromne grono fanów.

Warto również pamiętać o tym, że fani influencerów nie są biernymi „oglądaczami”. Wielu z nich jest bardzo zaangażowanych, co objawia się wsparciem i podążaniem za idolem w różnych dziedzinach. To właśnie z tego względu influencer marketing z każdym rokiem coraz bardziej przybiera na sile.

Kim jest Influencer?

influencer_marketing
Fot. Freepik

Zanim zajmiemy się zjawiskiem, jakim jest Influencer marketing, przyjrzyjmy się bliżej postaci influencera. Kto to dokładnie jest i dlaczego ma tak ogromny wpływ na społeczeństwo?

Za influencerów uznawane są osoby, które prowadzą w sieci różnorodne działania, przynoszące im większą lub mniejszą popularność. Najczęściej mianem influencera określani są m.in. youtuberzy, tiktokerzy, gamerzy, vlogerzy lub blogerzy. Cieszą się dużą aprobatą odbiorców, kiedy w ciekawy sposób potrafią zaprezentować swoją wiedzę w danej dziedzinie. Jest to jednak zaledwie niewielki wycinek tego, co mają do zaoferowania influencerzy.

Sama nazwa Influencer pochodzi od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ. Influencerzy, którzy zyskują opinię eksperta w danym obszarze, mają silny wpływ na poglądy swoich odbiorców. Dość szybko zyskują autorytet, co sprawia, że ich wypowiedzi traktowane są jako wiarygodne.

Co sprawia, że w najmłodszych grupach wiekowych Influencerzy są bardziej popularni niż gwiazdy, które zbudowały swój wizerunek występami np. w telewizji? Głównym czynnikiem jest zbliżony status społeczny. Jeśli nastoletnia dziewczyna tworząca kanał modowy na YT i nastoletni chłopak streamujący rozgrywki z gier, mogą osiągnąć sukces, to znaczy, że przy odpowiednim podejściu może zrobić to praktycznie każdy.

Influencerzy i ich młodzi fani mają również podobne zainteresowania, ponieważ najczęściej są w zbliżonym wieku. Nie powinno również dziwić, że do komunikacji wykorzystują znane portale społecznościowe. Odbiorcy uważają ich za bardziej wiarygodnych, ponieważ nie stawiają żadnych granic i każdy, kto ma dostęp do sieci, może wejść z nimi w interakcję.

W jaki sposób pracuje Influencer?

influencer_marketing
Fot. Freepik

Dlaczego wiele młodych osób uważa, że jest to dobry sposób na zarabianie pieniędzy? Najważniejszym zadaniem influencera jest tworzenie materiałów na serwisy społecznościowe, w których dzieli się swoją wiedzą lub opinią. Treści te przybierają różne formy – mogą to być zdjęcia, filmy lub infografiki.

Niektóre osoby uznają bycie influencerem za swoje główne źródło dochodu, natomiast inni traktują swoją działalność w social mediach za dodatkowe wsparcie finansowe oprócz pracy zarobkowej. Część influencerów wykonuje wszystko samodzielnie. Nie brakuje jednak osób, które stawiają na wysoki poziom profesjonalizmu i tworzą swoje materiały we współpracy z kamerzystami, montażystami oraz fotografami.

Czy warto podejmować współpracę z influencerem?

Istnieje mnóstwo marketingowych technik, które warto wykorzystać do promowania swojej marki. Dlatego wiele przedsiębiorstw poszukuje nowych strategii, a jedną z nich jest właśnie influencer marketing. Co można zyskać na współpracy z influencerami? Wizerunek firmy ulegnie znaczącej poprawie, jeśli zostanie zintegrowany z wizerunkiem odpowiedniego influencera.

Marka może dotrzeć do zupełnie nowych grup docelowych, w których znajdują się znacznie młodsze osoby. Realizacja celów biznesowych może stać się zdecydowanie łatwiejsza, ponieważ produkty lub usługi polecane przez influencerów zdecydowanie lepiej się sprzedają.

Czy influencer marketing rzeczywiście jest tak skuteczny? Istnieje bardzo wiele przykładów, które to potwierdzają. Wśród młodzieży, która aktywnie wspiera swoich ulubionych youtuberów, ogromny rozgłos zyskała „Ekipa”, która jest także nazywana „Ekipą Friza”. Udało im się również stworzyć własną marką Ekipatonosi. Jakiś czas temu grupa ta zdecydowała się na współpracę z producentem lodów Koral. Jej efektem stała się submarka lodów „Ekipa”. Fani popularnej grupy influencerów szturmem ruszyli do sklepów. Słynne „Lody Ekipy” sprzedawały się bardzo szybko, dlatego zdobycie ich stało się nie lada wyczynem wśród młodzieży.

Influencer marketing – początki

influencer_marketing
Fot. Unsplash

Skąd wziął się pomysł na influencer marketing? Przedsiębiorstwa reklamujące swoje usługi oraz produkty do swoich kampanii zaczęły angażować znane osoby ze świata show-biznesu lub ekspertów, aby stali się twarzą marki. Oczywiście łatwo domyślić się celu takich działań. Osoby, których głos miał znaczenie, swoim nazwiskiem firmowały dany produkt, przez co zachęcały swoich fanów do korzystania z niego. Natomiast specjaliści w danej dziedzinie działali na korzyść marki swoim autorytetem.

Firmy wybierały jednak tylko takie osoby, których wizerunek i poglądy były zgodne z wartościami reprezentowanymi przez markę. Musiały mieć one również odpowiednią reputację, aby nie wywołać skandalu i nie zniszczyć dobrego PR-u przedsiębiorstwa. To właśnie w ten sposób powoli powstawał influencer marketing.

Influencer marketing – co to znaczy?

Wiesz już, kim jest influencer, zatem możemy przejść do wyjaśnienia, czym dokładnie jest influencer marketing. Mianem tym określa się wszelkie czynności, związane z marketingiem, które opierają się na współpracy danej firmy z influencerem.

Rolą influencera jest pośredniczenie pomiędzy marką a potencjalnymi klientami. Działania reklamowe w tym przypadku prowadzone są na wielu social mediach, serwisach video oraz blogach. Zarówno mniejsze, jak i większe marki czerpią korzyści z popularności, jaką uzyskał dany Influencer oraz na jego wiarygodności. Influencer marketing przynosi firmom ogromne zyski, szczególnie w grupie wiekowej 15-25 lat, która najaktywniej korzysta z portali społecznościowych.

Influencer marketing – na czym polega i jakie są jego zalety?

Fot. Pexels

Z influencerami można współpracować na różne sposoby. Wiele marek decyduje się na sponsorowanie pojedynczych postów lub ich cyklu. Dobrą praktyką jest także organizowanie konkursów oraz udostępnianie produktów do testów.

Firmy korzystające z dobrodziejstw influencer marketingu zlecają wybranemu twórcy stworzenie serii materiałów na wyłączność lub angażują go do swojej reklamy. Istnieje również opcja stworzenia wspólnego produktu. Rozwiązań jest wiele, jednak warto pozwolić influencerowi na wykorzystanie własnych pomysłów, ponieważ to właśnie on najlepiej zna swoich fanów.

Influencer marketing wspiera wzrost rozpoznawalności marki i podnosi poziom sprzedaży usług oraz produktów. Nie są to jednak wszystkie jego zalety. Współpraca z influencerami może przynieść wiele korzyści zarówno dużym, jak i małym firmom.

Większa widoczność w Google = większa sprzedaż

W toku kampanii Influencerzy zajmują się przekierowywaniem swoich odbiorców do sklepu marek, z którymi nawiązali współpracę. Na swoich profilach w social mediach oraz blogach publikują aktywne linki do stron przedsiębiorstw, tym samym wspierając je w wymiarze SEO, co przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Im pozycja jest wyższa, tym widoczność w Google jest większa, a więc i poziom sprzedaży wzrośnie.

Nowa metoda prezentacji produktu

Jeśli zdecydujesz się na podjęcie działań z dziedziny influencer marketingu, zyskasz nowy sposób na zaprezentowanie swojego produktu. Często jest to lepsze rozwiązanie niż reklama lub artykuł sponsorowany. Dlaczego? Jeżeli wybierzesz odpowiedniego przedstawiciela swojej marki, Twój produkt trafi do grupy osób we wskazanym wieku i o podobnych zainteresowaniach. Influencer przekaże swoją szczerą opinię i może przedstawić nietypowe sposoby jego wykorzystania.

Mniejszy koszt budowania zasięgów

Zwiększanie zasięgów niejednokrotnie wiązało się z wykupowaniem dość kosztownych reklam na różnych platformach. Influencer pomoże Ci osiągnąć większe zasięgi nieco taniej, ponieważ poniekąd sprzedaje swoją widownię danej firmie. Jeśli nie jesteś pewien, czy influencer marketing sprawdzi się w Twoim przypadku, przelicz, ile będzie kosztowało Cię osiągnięcie identycznych wyników z wykorzystaniem narzędzi reklamowych.

Jak obliczyć wartość zasięgu? Jeśli weźmiesz pod uwagę YouTube’a, to możesz porównać go z kosztami, jakie należy ponieść, aby uzyskać płatne wyświetlenia w formie reklam. Warto jednak podkreślić, że nie zawsze działa w ten sposób. Niejednokrotnie zdarza się, że koszt współpracy z influencerem jest znacznie wyższy niż koszty reklamowe. Jednak wtedy na ostateczną decyzją wpływają zdecydowanie inne czynniki – influencer pomaga zwiększyć zasięgi w krótszym czasie.

Budowanie wiarygodności marki z wykorzystaniem influencer marketingu

Jeśli marka sprawia wrażenie godnej zaufania, to klient chętniej sięgnie po jej produkty. Decydując się na współpracę z influencerem, wykreujesz bardziej ludzki wizerunek swojej firmy i być może nawiążesz silną relację z osobami zainteresowanymi Twoją ofertą.

Sprzedaż zacznie wzrastać zdecydowanie szybciej, a dodatkowo możesz wykorzystać to w sytuacjach kryzysowych. Klienci będą dla Ciebie o wiele bardziej wyrozumiali, jeśli będą odbierać Cię jako przyjaciela, a nie wroga, z którym trzeba walczyć.

Łatwiejsze dotarcie do grup docelowych

Czy istnieje uniwersalna metoda, która pozwoli Ci dotrzeć wybranych grup docelowych?  Niestety nie ma jednego skutecznego sposobu. Jednak Influencer marketing jest w stanie to ułatwić. Blogi oraz kanały konkretnych twórców są poświęcone jednej tematyce. Zatem jeśli Twoja marka zajmuje się produkcją perfum, możesz skontaktować się z influencerami, którzy udostępniają materiały związane z makijażem i pielęgnacją.

Natomiast jeśli Twoja marka oferuje produkty z obszaru elektroniki, możesz nawiązać współpracę z influencerami, którzy zajmują się streamowaniem gier. Opcji jest naprawdę wiele, dlatego nie warto marnować okazji.

Jak rozpocząć pracę z influencerem?

Fot. Pexels

Jeśli podjąłeś już decyzję i jesteś pewien, że chcesz skorzystać z korzyści wynikających z influencer marketingu, na początku zwróć uwagę na cechy osoby, z którą chcesz rozpocząć współpracę. Osobowość influencera powinna być zgodna z cechami reprezentowanymi przez markę. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku grupy jego odbiorców oraz grupą docelową danej marki.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Istotne są również zasięgi influencera oraz ilość reakcji, komentarzy oraz udostępnień treści, które publikuje na swoim profilach. Oczywiście wybieranie osoby z największymi zasięgami nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ z pewnością współpracuje ona z co najmniej kilkoma markami. Warto również wspomnieć, że koszty współpracy również mogą okazać się wysokie.

Nawet mikro influencerzy, czyli tacy, którzy mają od tysiąca do 10 tysięcy fanów, są w stanie stworzyć dobry zasięg komunikacji. Należy również przyjrzeć się opiniom na temat influencerów i dowiedzieć się, w jaki sposób są oni postrzegani.

W influencer marketingu ważna jest również duża aktywność konta na danym portalu społecznościowym. Jeżeli posty pojawiają się raz na kilka miesięcy, bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie znalezienie kogoś, kto publikuje regularnie.

Gdzie można znaleźć influencerów?

Jeszcze zanim rozpoczniesz kampanię, wykonaj dobry research. Wybór influencera powinien być dobrze przemyślany. Jeżeli materiały, które publikuje, mijają się z celami Twojej marki, nie jest to dobra wróżba na przyszłość. Już na etapie planowania działać z zakresu influencer marketingu, upewnij się, czy w treściach wybranego przez Ciebie twórcy jest przestrzeń na reklamę Twoich produktów lub usług.

Jeżeli zdefiniowałeś już cel kampanii oraz produkty, wybierz również grupę docelową, do której masz zamiar dotrzeć. Wówczas ułatwisz sobie podjęcie decyzji dotyczącej tego, wśród których grup influencerów szukać twórców, z którymi nawiążesz współpracę. Zupełnie inne osoby oglądają instastories młodej instagramerki o najnowszych kosmetykach, a kto inny czyta blog profesjonalistki, zajmującej się udzielaniem porad z dziedziny kosmetologii.

Do influencer marketingu należy podejść profesjonalnie i wybrać takiego twórcę, którego sposób komunikacji z odbiorcami będzie pasował do stylu komunikacji Twojej marki. Jeśli chcesz, aby jego działania były skuteczne, nie proś o zmianę sposobu komunikowania się z odbiorcami, ponieważ przestanie być wiarygodny dla swoich odbiorców. Wówczas kampania również stanie się nieskuteczna.

Błędem, którego warto się wystrzegać, jest wybór influencera, współpracującego z kilkoma firmami z jednej branży. Autentyczność takiego twórcy drastycznie spada. Reklamowanie kilku konkurencyjnych produktów nie jest korzystnym rozwiązaniem ani dla marki, ani dla samego influencera.

Przed podjęciem współpracy, sprawdź także jakość followersów. Niestety dość częstym zjawiskiem jest kupowanie lajków, komentarzy czy samych subskrybentów. Dlatego też dobrą taktyką w influencer marketingu jest sprawdzenie, czy konta obserwatorów pochodzą z tego samego regionu, co twórca contentu. Upewnij się również, czy dany influencer nie wchodził w konflikty i nie budzi kontrowersji, ponieważ mógłby zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy

Jak współpracować z influencerem?

Fot. Pexels

Jeśli weźmiemy pod uwagę długość współpracy w influencer marketingu, najczęściej wymieniane są dwie formy współpracy: ambasadorstwo oraz pojedyncza aktywacja. Ta pierwsza jest nastawiona na długofalowość. Natomiast jeśli chodzi o sposób rozliczenia, współpraca może polegać na wymianie barterowej (usługa za produkt) lub mieć charakter komercyjny, co oznacza, że po prostu płacisz influencerowi za współpracę z Twoją marką.

W ostatnich latach najczęstszym rozwiązanie jest współpraca ambasadorska, co oznacza długotrwałą relację opartą za wzajemnym zaufaniu. Jeżeli dany influencer prowadzi współpracę tylko z jedną marką, wówczas odbiorcy częściej uznają go za osobę godną zaufania, której opinia ma znaczenie.

Podczas poszukiwań twórcy do stałej współpracy wybierz jedną lub kilka osób, które zostaną reprezentantami Twojej marki. Pamiętaj jednak, że jeśli wybrany przez Ciebie influencer doprowadzi do skandalu, wpłynie to także na wizerunek Twojej firmy. W sieci nic nie ginie, więc nawet jeśli afera ucichnie, internauci wciąż będą o niej pamiętać.

Część marek decyduje się na jedną aktywację, aby zachęcić odbiorców do aktywności. Jej końcowym etapem najczęściej jest konkurs. Wówczas raz na kilka miesięcy wybiera się jednego influencera, którego wizerunek współgra z produktem i stylem komunikacji. W tym przypadku ryzykujesz mniej niż w przypadku osób, które stają się ambasadorami.

Jaki jest koszt influencer marketingu?

Zanim zdecydujesz się na współpracę, weź pod m.in. takie kwestie:

  • jak długa ma być współpraca,
  • jakich treści i w jakiej ilości będziesz od niego wymagać,
  • czy współpraca będzie odbywała się zdalnie,
  • jak bardzo popularny jest to influencer.

Najczęściej w influencer marketingu wyróżnia się trzy typy influencerów:

  • Mega influencer – tych twórców można określić mianem internetowych celebrytów. Najczęściej są to sportowcy, aktorzy lub artyści, których grupa fanów w social mediach wynosi ponad 1 mln. Przykładem może być Anna Lewandowska, która na portalu Instagram zgromadziła 4,7 mln obserwujących.
  • Macro influencer – do tej kategorii zaliczają się m.in. twórcy działający na Instagramie, YouTubie, naukowcy oraz osoby, które prowadzą swoje blogi. Ich zasięgi wynoszą od 10 tys. do miliona obserwujących. Przykładem macro influencerki jest blogerka Janina Daily, którą na Facebooku obserwuje 119 tys. osób.
  • Micro influencer – najczęściej są to twórcy, których obserwuje mniej niż 10 tys. osób. Choć nie jest to gigantyczna liczba, to właśnie micro influencerzy są skuteczniejsi w promowaniu marek niż twórcy, którzy są gwiazdami portali społecznościowych. Kampanie z udziałem mniejszych influencerów zaangażowanie jest aż o 60% większe, ponieważ mają lepszy kontakt ze swoimi fanami.

Cennik influencerów najczęściej mieści się w takich przedziałach:

  • od 1 zł do 200 zł
  • od 201 zł do 500 zł
  • od 501 zł do 1 000 zł
  • od 1 001 zł do 5 000 zł
  • od 5 001 zł do 45 000 zł

Pamiętaj, że stawki te uzależnione są od liczby followersów oraz rodzaju reklamy, jakiej potrzebujesz. Inny koszt będzie miała sama relacja, inny publikacja zdjęcia z produktem w kadrze, a inny unboxing.

Kiedy współpracę z influencerem można uznać za skuteczną?

Influencer marketing może być skutecznym sposobem na promowanie marki, jednak już na samym początku należy zadbać o dobór właściwej strategii. Podjęcie decyzji dotyczącej tego, z jakim influencerem podjąć współpracę i zaplanowanie konkretnych działań nie należy do najprostszych. Pamiętaj, aby zatroszczyć się nawet o najmniejsze szczegóły, bo to właśnie od nich zależy Twój sukces.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że współpraca z influencerem będzie przebiegała pomyślnie, zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która dobierze dla Ciebie odpowiednią strategię.

Motyw