paypal

UOKiK staje w obronie użytkowników PayPal. Na horyzoncie gigantyczna kara

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce PayPal. UOKiK zwraca uwagę na niejasne zasady związane z nakładaniem kar umownych, takich jak blokowanie dostępu do kont, sankcje pieniężne czy wypowiadanie umów. PayPal może otrzymać karę w wysokości do 10% obrotu. Biorąc pod uwagę rozmiary firmy oraz liczbę przeprowadzanych transakcji – spodziewać można się ogromnej kwoty.

UOKiK z postępowaniem przeciwko spółce PayPal

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, uznał, że PayPal może stosować niedozwolone postanowienia umowne. Chodzi o trzy postanowienia z umowy zawieranej z użytkownikami: spis działań zabronionych, listę nakładanych sankcji oraz zakaz korzystania z konta w momencie jego zablokowania bądź zawieszenia.

Prezes UOKiK uważa, że treści zawarte w dokumencie mogą być sprzeczne z dobrymi obyczajami, a także prowadzić do rażącej dysproporcji praw i obowiązków pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Poszczególne działania miały bowiem zostać opisane nieprecyzyjnie, bez przykładów, co dawało bardzo duże pole do interpretacji przez spółkę. Zdaniem urzędu użytkownik, zapoznając się z umową, nie jest w stanie określić, jakie działania są zabronione przez PayPal oraz co za to grozi.

Konsumenci powinni być w stanie przewidzieć konsekwencje podejmowanych działań. Powinni mieć przy tym pewność co do bezpieczeństwa i możliwości korzystania ze swoich środków finansowych. Niedopuszczalne jest więc zwolnienie się przez spółkę z jakiejkolwiek odpowiedzialności przy jednoczesnej dowolności w nakładaniu tak dotkliwych sankcji jak np.: blokowanie środków czy zamykanie konta – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK ustalił, że katalog sankcji ma charakter otwarty. PayPal może stosować kary nieprzewidziane w umowie, nie musi również wskazywać użytkownikowi jego naruszeń ani uzasadniać nałożonej sankcji.

Możliwie jest więc m.in. zablokowanie środków „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”, nałożenie na konsumenta obowiązku zapłaty równowartości kwoty 2500 USD lub większej, a nawet zamknięcie bez uprzedzenia konta użytkownika i odmówienie świadczenia usług w przyszłości – czytamy w komunikacie UOKiK.

PayPal zaznacza też w umowie, że karana może być próba korzystania z konta, gdy jest ono zawieszone lub zamknięte. UOKiK twierdzi, że spółka nie precyzyjne, czy dotyczy to prób logowania, czy innego rodzaju działań, ani jakie kary są za to przewidziane. Postępowanie wyjaśniające ws. PayPal trwało już w 2021 roku. Teraz, w ramach kolejnego postępowania, spółce grozi kara wynosząca do 10% obrotu.

źródło: UOKiK

Motyw