YouTube

YouTube znów namieszał w wyglądzie aplikacji. Coś poszło nie tak [OPINIA]

5 minut czytania
Komentarze

Dzisiejsze media internetowe nie wyglądają tak, jak na początku XXI wieku. Wiele treści jest dzisiaj publikowanych w formie wideo. W ciągu kilkunastu lat YouTube stał się platformą, która zdominowała tego typu materiały. Jest to nieodzowne medium, na którym można znaleźć przede wszystkim teledyski, muzykę, wywiady czy inne, krótkie filmy chętnie oglądane przez młodych odbiorców. Obecnie portal odwiedzany jest przez 2 miliardy ludzi miesięcznie. Popularność TikToka trochę postawiła serwis Google do pionu, a deweloperzy zaczęli wprowadzać nowe opcje np. shorts. Teraz przyszedł czas na kolejne nowości YouTube, które w większości cieszą. Nie wszystkie zmiany poszły jednak w dobrym kierunku.

Sprawdź też: Te modele Galaxy S22 Ultra kupisz TANIEJ z tego linku! Spiesz się, inflacja podwyższa ceny elektroniki!

Nowości do YouTube

Nowa aktualizacja YouTube pojawiła się zaledwie kilka dni temu i ma sprawić, że użytkownik poczuje nowoczesność portalu. Google przygotowało update na siedemnaste urodziny portalu i w związku z tym zaplanowało niespodziewaną metamorfozę. Zmiany nie są utopijną wizją artystów, a odpowiedzią na feedback zebrany od tysięcy użytkowników serwisu na świecie. Google usłyszało, że portal powinien być bardziej przejrzysty. Przyjrzyjmy się zatem zmianom.

Nowy wygląd w aplikacji YouTube

YouTube aplikacja zmiany

Zmiany w aplikacji na smartfony na pierwszy rzut oka wydają się być minimalne lub kosmetyczne. To wciąż ten sam, dobrze znany YouTube, z którego korzystaliśmy do tej pory. Kilka rzeczy z głównego okna jednak rzuca się w oczy:

  • Czcionka tytułu jest większa i bardziej widoczna – zajmuje nieco więcej miejsca,
  • Hasztagi pod tytułem są w szarym kolorze, a nie niebieskim jak do tej pory – istnieje możliwość ich rozwinięcia,
  • Pod hasztagami znajduje się nazwa profilu i jego liczba subskrybentów, a obok bardziej czytelny, biały guzik do obserwowania,
  • Dopiero pod tymi informacjami znajdują się inne guziki:
    • Kciuki w górę i w dół w nowej oprawie, która nie specjalnie przypadła mi do gustu,
    • Guzik udostępniania, który pasuje designem do pozostałych przycisków,
    • Przyciski Download i Save
  • Sekcja dodania komentarza, która została nieco zaokrąglona i wydaje się bardziej widoczna.

Nowe przyciski i kolory są bardziej widoczne dzięki zastosowaniu kontrastowych barw.

Więcej koloru i obrazków

Testy nowej funkcji spotkały się z pozytywnym odzewem użytkowników, dlatego Google postanowiło wprowadzić projekt listy odtwarzania z kolorową okładką. Aplikacja wygląda przez to bardziej żywo i zachęcająco. Korzystając z dynamicznego próbkowania kolorów, tryb otoczenia wprowadza subtelny efekt, dzięki czemu kolor tła aplikacji dostosowuje się do wideo. Playlisty będą też pokazywać więcej szczegółów, aby widzowie mogli z łatwością je odtwarzać i nimi zarządzać.

YouTube playlisty

Ponadto Google poinformowało, że zaktualizowało wygląd ciemnego trybu, przez co stał się jeszcze ciemniejszy.

Nacisk na wideo

Głównym punktem aplikacji jest jednak odtwarzanie jakichkolwiek filmów. W związku z tym Google chce wzmocnić te doświadczenia za pomocą nowej funkcji na smartfonach „pinch to zoom”. Umożliwi ona powiększenie oglądanych treści za pomocą specjalnego gestu.

Lepsze doświadczenia oglądania to także sprawniejsze możliwości przewijania filmów do tyłu. Precyzyjne wyszukiwanie pomaga znaleźć pożądaną treść i do niej wrócić. Wystarczy przesunąć palcem lub myszką w górę, aby wyświetlić rząd miniatur i znaleźć wybrany fragment.

Precyzyjne wyszukiwanie zawiera możliwość długiego naciśnięcia dowolnego miejsca na odtwarzaczu w celu wyszukania i dwukrotnego dotknięcia dwoma palcami, aby pominąć rozdziały. Deweloperzy dodali również wykres, który pokazuje często odtwarzane momenty w filmie. Z tej funkcji bardzo chętnie skorzystam!

YouTube za dużo namieszał w ostatnim czasie

YouTube to amerykańska platforma, która powstała w 2005 roku. Jej rozwój był bardzo szybki. Zaledwie w kilka miesięcy od premiery na platformie znalazło się ponad 25 mln filmów. Jednak dopiero pod koniec 2006 roku YouTube rozwinął skrzydła, ponieważ trafił do Google. Szybko rozwijająca się przestrzeń potrzebowała zmian i nowoczesnego wyglądu. Jakie najważniejsze nowości zadebiutowały na platformie na przestrzeni lat? Oto przykłady:

  • W 2010 roku unowocześniono design witryny,
  • W 2013 roku wprowadzono możliwość dodawania list odtwarzania na głównej stronie kanału,
  • W 2014 roku pojawiła się opcja płatnej subskrypcji Music Key, która rok później została nazwana YouTube Red, by w końcu zmienić nazwę w 2018 roku na YouTube Premium – a w 2020 roku na YouTube Music,
  • W 2015 roku zaprezentowano YouTube Gaming, które przetrwało ledwie 4 lata,
  • W 2016 roku wprowadzono kolejne zmiany wizualne, które miały być spójne z Material design,
  • W 2017 roku zadebiutowały niewielkie zmiany designu wraz z odświeżonym logo,
  • W 2018 roku pojawiła się funkcja picture-in-picture,
  • W 2021 roku zapowiedziano usunięcie widoczności kciuków w dół pod filmami.

Na przestrzeni lat logo zmieniało się aż 6 razy. W każdym roku do platformy wprowadzano kilka nowych funkcji, które w większym lub mniejszym stopniu oddziaływały na jej wygląd. Ostatnie zmiany miały miejsce w 2021 roku. Zastanawiam się, czy Google trochę nie przesadza z poprawianiem wyglądu witryny. Jej głównym celem jest odtwarzanie wideo, a ciągłe zmiany i kombinowanie z lokalizacją poszczególnych opcji wprowadzają niepotrzebny chaos.

Motyw