Jasne, nowoczesne wnętrze punktu obsługi klienta Vectra, z widocznym logo firmy, stolikami i krzesłami barowymi oraz rozmytym zdjęciem przechodzącej osoby.
LINKI AFILIACYJNE

Vectra z zarzutami od UOKiK, poszło o podnoszenie cen. Mamy stanowisko operatora

5 minut czytania
Komentarze

Vectra będzie musiała zmierzyć się z zarzutami, które postawił jej UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w związku z klauzulami inflacyjnymi w umowach spółki. Te pozwalają firmie na podnoszenie opłat za usługi w zależności od sytuacji gospodarczej oraz zmieniającego się wskaźnika inflacji. Do UOKiK wpłynęły liczne skargi na działania Vectry, a po analizie zebranych materiałów, zdecydowano się postawić spółce zarzuty. Redakcja Android.com.pl napisała do Vectry z prośbą o komentarz, który zamieszczamy w całości w tekście.

Vectra z zarzutami od UOKiK

Wnętrze salonu z telewizorem na drewnianej komodzie wyświetlającym logo "vectra", obok doniczki z roślinami i lampa podłogowa, w tle ściana z drewnianymi panelami i szara zasłona.
Fot. promofocus / Pixabay / Vectra, montaż własny

W połowie stycznia tego roku klienci operatora zaczęli otrzymywać wiadomości o kolejnych podwyżkach, które związane były ze wskaźnikiem inflacji. Wprowadzona do umów z klientami pod koniec 2022 roku klauzula inflacyjna pozwala operatorowi zmianę wysokości opłat. Po zapoznaniu się z zebranymi materiałami zdecydowano się na to, by przedstawić spółce zarzut stosowania niedozwolonych postanowień. I jeżeli ten się potwierdzi, Vectra może zostać ukarana kwotą do wysokości 10% obrotu firmy.

Według informacji przekazanych przez UOKiK, zapisy stosowane przez Vectrę w umowach są nieczytelne oraz niejednoznaczne dla klientów. Również w niedostateczny sposób został określony w nich zakres możliwych zmian, ale i sytuacji, kiedy te mogą się pojawić. Dodatkowo sam sposób redakcji tekstu w umowach ma utrudniać klientom podjęcie decyzji.

Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania.

Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. To one stanowią jedne z podstawowych kryteriów decyzji o zawarciu umowy z przedsiębiorcą.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, informacja prasowa

Powołując się na wskaźnik inflacyjny, Vectra może podwyższać opłaty swoim klientom, a tym samym przerzucać na nich całą odpowiedzialność związaną ze zmianami gospodarczymi. Do tego warunki umowy mają nie przewidywać ograniczeń w zakresie zmian cen, już po ich zawarciu.

Vectra odpowiada nam na zarzuty UOKiK

Osoba trzymająca pilot do telewizora z widocznymi przyciskami, z rozmytym ekranem telewizora w tle.
Fot. Armastus / Depositphotos

Redakcja Android.com.pl zwróciła się do biura prasowego operatora z prośbą o komentarz do postawionych przez UOKiK zarzutów. Taką odpowiedź otrzymaliśmy.

Nie zgadzamy się z zarzutami i ocenami UOKiK, które zostały postawione już na tak początkowym etapie postępowania. Jesteśmy zdziwieni, że w tak trudnej sytuacji gospodarczej, Urząd ogranicza wybranym branżom działania mające na celu dostosowanie cen do realiów rynkowych. Podobnie jak reszta Polaków, od kilku lat zmagamy się z ogromnym wzrostem kosztów, które w znaczący sposób wpływają na naszą działalność, a co za tym idzie, jakość i dostępność podstawowych usług dla klientów. Utrzymanie wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych, takich jak Internet i Telewizja, jest w interesie wszystkich Polaków.

Biuro prasowe Vectra dla Android.com.pl

Vectra jest też pewna, że podjęte przez nich kroki, były zgodne z prawem oraz obowiązującymi przepisami. Okazuje się też, że operator próbował już składać wyjaśnienia w UOKiK.

Jednocześnie UOKiK od lat kwestionuje jakąkolwiek formę urealniania cen, mimo tego, że zgodnie z posiadaną przez nas wiedzą i ekspertyzami prawnymi, nasze umowy i działania w tym zakresie były i są zgodne z obowiązującymi przepisami. Wyjaśnialiśmy Urzędowi powody stojące za koniecznością wprowadzenia decyzji o dostosowaniu opłat, za którą stały, m.in. inflacja, skokowy wzrost kosztów i obowiązek ponoszenia nakładów w celu utrzymania oczekiwanej jakości usług. Kilkukrotnie podejmowaliśmy próby ustalenia z Urzędem sposobu na dokonanie takiego urealnienia i jesteśmy dalej otwarci na konstruktywne rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji.

Biuro prasowe Vectra dla Android.com.pl

Klienci składali skargi

Podwyżki nigdy nie cieszą, ale w tym przypadku musiały wyjątkowo zdenerwować klientów operatora. Na stronie UOKiK podzielono się kilkoma cytatami z wiadomości, które napłynęły do urzędu i dotyczyły podnoszenia opłat. Widać w nich, że zapisy związane z klauzulą inflacyjną wywołują wiele emocji i są niezrozumiałe dla samych klientów.

Nie sądziłem, że podwyżka może nastąpić z powodu wskaźnika inflacji w okresie, w którym ta umowa mnie nie obowiązywała.

UOKiK, informacja prasowa

Postawione przez urząd zarzuty nie oznaczają jeszcze tego, że operator faktycznie zostanie ukarany. Takie postępowania mogą trwać dość długo, ale skoro zdecydowano się na podjęcie działań, to jest szansa, że operator może zostać ukarany. Niewykluczone też, że klienci będą mogli ubiegać się wtedy o zwrot poniesionych kosztów.

Źródło: UOKiK. Zdjęcie otwierające: Vectra / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw