reklamy w social mediach

Reklamy w social mediach pod lupą UOKiK – będą wytyczne dla influencerów

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wielu tygodni przygląda się rynkowi reklamy w social mediach. Wśród praktyk badanych przez UOKiK są kryptoreklamy, scam i inne niedozwolone praktyki. Niektórzy influencerzy mają na swoim koncie przewinienia z tym związane, ale wkrótce mogą powstać dla nich specjalne wytyczne.

UOKiK bada reklamy w social mediach

fot. UOKiK

Influencerzy publikują popularne treści i tworzą wizerunek ekspertów w danej dziedzinie, co pozwala im być odbieranymi przez obserwatorów jako wiarygodne źródło informacji. Niestety, nie zawsze są oni całkowicie uczciwi – pojawiają się problemy związane choćby z kryptoreklamą. W social mediach pojawia się wiele wpisów, które mogą wydawać się niezależną opinią celebryty, a są po prostu opłaconą reklamą. Niestety, zdarza się, że treści sponsorowane ukrywane są pod pozorem zwykłych postów, bezstronnych recenzji lub relacji z wydarzeń. To niedozwolone praktyki rynkowe – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK poinformował, że trwają prace nad stworzeniem wspólnych wytycznych, których zadaniem będzie pomoc influencerom w prowadzeniu biznesu zgodnie z prawem. Urząd konsultuje się w tej sprawie z Grupą Roboczą Influencer Marketing IAB Polska, a wsparcia udzielają SAR i Rada Reklamy. Kolejnym etapem ma być zebranie opinii użytkowników social mediów o oznaczaniu treści reklamowych. Wypowiedzieć się na ten temat będzie można na instagramowym profilu urzędu.

Póki co UOKiK przypomina użytkownikom social mediów, jak dokonywać świadomych wyborów i nie wpaść w pułapki obecne na profilach niektórych influencerów. Odpowiednie wskazówki również trafiają na instagramowy profil urzędu. Dobrze, by obserwatorzy influencerów wiedzieli, że autorzy, których śledzą, powinni oznaczać sponsorowane materiały np. dopiskiem materiał reklamowy na zlecenie XYZ lub odpowiednimi hashtagami.

Czytaj także: Netia, Orange i Play mają oddać pieniądze klientom – UOKiK robi porządek z płatnymi usługami

Użytkownicy social mediów mogą również zgłaszać niedozwolone praktyki influencerów polegające np. na nieoznaczaniu treści sponsorowanych. Służy do tego skrzynka mailowa [email protected]. Zgłoszenia można przesyłać anonimowo, wystarczy opisać nieprawidłowość i załączyć zrzut ekranu lub nagrany film.

źródło: UOKiK, zdjęcie główne: Mateus Campos Felipe/Unsplash

Motyw