orange i play mają oddać pieniądze

Netia, Orange i Play mają oddać pieniądze klientom – UOKiK robi porządek z płatnymi usługami

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zdecydował, że Netia, Orange i Play mają oddać pieniądze byłym i obecnym klientom. Dotyczy to osób, którym operatorzy włączali dodatkowo płatne usługi bez ich wyraźnej zgody. Urząd udostępnił już listę usług, za które należą się rekompensaty.

Netia, Orange i Play mają oddać pieniądze za te usługi

UOKiK otrzymywał skargi od osób, które zawierały lub przedłużały umowę z Netią, Orange lub P4 (operator sieci Play) podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet. Operatorzy mieli automatycznie włączać klientom dodatkowo usługi, które przez pewien czas były darmowe, ale potem zaczynały być pobierane za nie opłaty. Jeśli klient nie zrezygnował z niechcianego dodatku przed końcem bezpłatnego okresu, zaczynał tracić środki.

Czy takie działania mogą mieć miejsce? Tomasz Chróstny, prezes UOKiK stawia sprawę jasno. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywowaćjuż po ustaleniu warunków – mówi. Wyraźną zgodą jest stwierdzenie tak lub nie w odpowiedzi na propozycję, którą przedstawił operator.

Lista usług, których automatyczne włączanie zakwestionował UOKiK:

  • Netia: Bezpieczny Internet 2, Bezpieczny Smartfon, Identyfikacja Numeru, Pakiet HBO HD, GigaNagrywarka Standard, GigaNagrywarka Maxi.
  • Orange: Halo Granie, Cyber Tarcza, Nawigacja Orange, Orange Smart Care, Gdzie jest Dziecko, Bezpieczny Internet oraz Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto.
  • Play: Muzyka na czekanie, Ochrona internetu, Play NOW usługi dodatkowe TV, Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich, Bezpieczny internet, Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne, Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci, 100 minut do innych sieci komórkowych oraz 200 minut do innych sieci komórkowych.

UOKiK wydał decyzje, na mocy których cała trójka operatorów ma zmienić swoje praktyki (wdrożyć procedury polegające na pytaniu konsumenta na etapie zawarcia umowy, czy zgadza się na dodatkowo płatne usługi) i zrekompensować klientom (byłym oraz obecnym) poniesione straty. W przypadku Netii i Orange decyzje są już prawomocne. Wszystkie reklamacje mają być pozytywnie rozpatrzone.

Czytaj także: Dane osobowe walutą w sieci – czy już zawsze będziemy przekazywać je cyfrowym gigantom?

Jeśli ktoś otrzymał już jednak negatywne rozpatrzenie reklamacji lub sam wyłączył automatycznie aktywowane usługi we wskazanym w decyzji okresie, otrzyma zwrot pieniędzy. Decyzje dla poszczególnych firm są dostępne na stronie UOKiK w polu Pliki do pobrania.

źródło: UOKiK, zdjęcie główne: Aziz Acharki/Unsplash

Motyw