UOKiK Apple

Apple eliminuje konkurencję na rynku reklam? UOKiK wszczął postępowanie

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające związane z działaniami firmy Apple. Zasady polityki prywatności oraz przetwarzania danych na urządzeniach z iOS, iPadOS oraz tvOS wzbudziły wątpliwości urzędu. Pojawiło się podejrzenie, że działania giganta z Cupertino mogą służyć eliminacji konkurentów na rynku reklamowym.

UOKiK przyjrzy się działaniom Apple

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w związku ze zmianą zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple. Chodzi o wszystkie urządzenia z systemami iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji. Urząd zauważa, że na tych systemach ograniczono możliwość pozyskiwania danych osobowych, które później służą do wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm. Jednocześnie informacje o użytkownikach m.in. iPhone’ów wcale nie przestały być zbierane i wciąż wyświetlają się im spersonalizowane reklamy. Może to oznaczać, że Apple ustanowiło nowe zasady, żeby promować własną usługę reklamową Apple Search Ads. To z kolei mogłoby naruszać reguły konkurencji.

Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak dodaje, urząd zbada, czy w tym przypadku występuje wykorzystywanie siły rynkowej o charakterze wykluczającym.

Czytaj także: Tesla Cybertruck dziwniejsza, niż sądzono – szyba samochodu wygląda kuriozalnie

UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Celem tych działań jest obecnie sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji.

źródło: UOKiK

Motyw