Jest wolniej i drożej – raport NIK punktuje, co Poczta Polska powinna zmienić

3 minuty czytania
Komentarze

Raport NIK na temat Poczty Polskiej pokazuje, że instytucja państwowa ma wiele problemów. Jednym z nich jest nieterminowość dostarczania przesyłek, a drugim zmniejszająca się liczba placówek pocztowych. Zdarzają się sytuacje, gdzie na jedna placówka obsługuje nawet kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. I choć to skrajny przypadek, to chyba każdy wie, że usługi Poczty Polskiej nie stoją na zadowalającym poziomie.

Raport NIK – Poczta Polska ma wiele do poprawy

Poczta Polska terminy dostarczania listów

Zapewne każdy choć raz w życiu czekał na list czy przesyłkę, która miała dotrzeć, ale gdzieś po drodze się zagubiła. Opóźnienia w dostawach przesyłek się zdarzają, ale raport NIK pokazuje, że Poczta Polska jest w takich opóźnieniach… konsekwentna. Praktycznie żadna z kategorii przesyłek nie mieściła się w terminie, który określany jest przepisami. Oczywiście nie jest tak, że każda przesyłka nie dociera w wymaganym czasie, ale Poczcie Polskiej nie udało się osiągnąć procentowego wyniku na takim poziomie, by spełnić normy. Przesyłki, które powinny zostać dostarczone kolejnego dnia roboczego (D+1) w 2019 roku trafiały o czasie do 59,2% odbiorców, gdzie norma mówi o 82%.

Poczta Polska nie dostarczała terminowo większości kategorii przesyłek w ramach usługi powszechnej. Pokazały to badania czasu przebiegu przesyłek pocztowych przeprowadzone na zlecenie Prezesa UKE. W latach 2016 – 2019 Poczta nie osiągnęła większości wskaźników wymaganych przepisami Prawa pocztowego i rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych. Sytuacja ta dotyczyła wszystkich rodzajów przesyłek listowych z wyjątkiem paczek pocztowych ekonomicznych, których terminowość dostarczania była znacznie ponad minimalne standardy.

Raport NIK

Zobacz też: OnlyFans nie zamierza wprowadzać banów – dobra decyzja?

Poczta Polska terminy dostarczania paczek

Opóźnienia w dostarczaniu przesyłek pocztowych mają wynikać z braków kadrowych. Ciekawe jest też to, że Poczta Polska przeprowadziła również swoje badania, z których wynika, że nie jest tak źle, jak przedstawia to raport NIK.

Wskaźnik terminowości Poczty Polskiej w latach 2016-2019

  • Przesyłki listowe nierejestrowane priorytetowe
    • czas przebiegu D+1 – 59,2% (2016), 57,2% (2017), 57,1% (2018), 59,2% (2019), wobec wymaganej wartości –82%,
    • czas przebiegu D+2 – 88,8% (2016), 84,8% (2017), 84,7% (2018), 85,4% (2019), wobec wymaganej wartości –90%,
    • czas przebiegu D+3 – 96,6% (2016), 93,1% (2017), 93,8% (2018)35, 93,8% (2019)36 wobec wymaganej wartości – 94%;
  • Przesyłki listowe nierejestrowane ekonomiczne
    • czas przebiegu D+3 – 79,3% (2016), 74,1% (2017), 74,8% (2018), 75,5% (2019), wobec wymaganej wartości – 85%,
    • czas przebiegu D+5 – 96,7% (2016)37, 94,7% (2017), 94,3% (2018), 94,0% (2019), wobec wymaganej wartości – 97%;
  • Paczki pocztowe priorytetowe
    • czas przebiegu D+1 – 83,7% (2016), 80,8% (2017), 71,7% (2018), 75,6% (2019), wobec wymaganej wartości – 80%;
  • Paczki pocztowe ekonomiczne
    • czas przebiegu D+3 – 99,5% (2016), 98,3% (2017), 97,8% (2018), 98,8% (2019), wobec wymaganej wartości – 90%.

Droższe przesyłki i mniej placówek

Poczta Polska ceny

NIK zwraca także uwagę na to, że ceny usług Poczty Polskiej poszły w górę. Najwięcej, bo o 87 procent, podrożał list ekonomiczny. Jednak podwyżki dotknęły praktycznie każda paczkę czy list, których dostarczaniem zajmuje się Poczta Polska. To ma być wynikiem rosnących cen, kosztów działalności i w końcu wynagrodzeń pracowników. Podwyżki można oczywiście zrozumieć, ale w sytuacji, kiedy idzie za tym poprawa jakości, co niestety trudno zauważyć, a wyniki raportu NIK tylko to potwierdzają.

Poczta Polska placówki

Nie jest też dobrze z liczbą placówek Poczty Polskiej, których jest coraz mniej i które muszą jednocześnie obsługiwać coraz więcej klientów. W ciągu pięciu lat liczba placówek zmniejszyła się o około 5,5 procent. W gminach miejskich i miejsko-wiejskich ponad połowa placówek obsługuje więcej, niż 6 tysięcy osób. Aż 16 musi obsługiwać 15 tysięcy klientów. Trudno się więc dziwić, że zachowanie terminowości jest trudne do osiągnięcia. W gminach wiejskich wcale nie jest lepiej. Widać więc, że Poczta Polska ma jeszcze sporo do poprawy, by ich usługi cieszyły się dobrą opinią. Za to raport NIK potwierdza, że Poczta Polska dobrze radzi sobie z… rozpatrywaniem reklamacji. Nie ma też zastrzeżeń do bezpieczeństwa przesyłek czy standardów obsługi. Z pełną treścią raportu możecie zapoznać się TUTAJ.

Źródło: NIK

Motyw