kto radzi sobie w wirtualnej rzeczywistości

Dzieci czy dorośli? Wiemy, kto lepiej radzi sobie w wirtualnej rzeczywistości

2 minuty czytania
Komentarze

Łatwość odnajdywania się w świecie VR może zależeć od wieku. Jedno z ostatnich badań pokazuje, kto lepiej radzi sobie w wirtualnej rzeczywistości. Porównano grupy dzieci oraz dorosłych.

Kto lepiej radzi sobie w wirtualnej rzeczywistości – przebieg badania

Naukowcy z Ośrodka Przetwarzania Informacji PIB sprawdzili, jak na styczność z VR reagują dzieci oraz osoby dorosłe. To ciekawe przedsięwzięcie, ponieważ dotychczas nie badano na szeroką skalę wpływu wirtualnej rzeczywistości na percepcję i funkcjonowanie danych grup ludzi. Naukowcy z OPI BIP do badania zaprosili następujące grupy:

  • 18 dorosłych w wieku 20-55 lat
  • 8 dzieci w wieku 7-12 lat

Badanie jednej osoby zajmowało ok. godziny. W przedsięwzięciu wykorzystano 7 dostępnych na rynku aplikacji wykorzystujących VR. W składzie zespołu naukowego znaleźli się badacze z Laboratorium Interaktywnych Technologii w OPI BIP: Zbigniew Bohdanowicz, Jarosław Kowalski, dr Paweł Kobyliński, Daniel Cnotkowski, dr Agata Kopacz, a także dr Cezary Biele.

Dzieci czy dorośli?

Badanie wykazało, że dzieci szybciej oraz chętniej adaptują się do świata z wirtualnej rzeczywistości, traktując doświadczenia wirtualne na równi z codziennymi. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że dzieciom podoba się świat bez nadzoru dorosłych, możliwość interakcji i eksploracji. Dorośli mają większe trudności z wejściem do wirtualnej rzeczywistości i traktują ją jako substytut realnego życia. Po badaniu zgłaszali jednak pozytywne doświadczenia w świecie VR związane np. z emocjami. Co ciekawe, najstarsi z badanych (ci w wieku 50-55 lat) szczególnie niechętnie powracali do niewirtualnego świata.

Naukowcy sprawdzali umiejętności w poruszaniu się po świecie VR i poziom interaktywności. Lepiej na tych polach wypadły dzieci, radząc sobie z obsługą wielopoziomowych i skomplikowanych interfejsów. Osoby dorosłe bały się wykonać niewłaściwy ruch, który nie był zaplanowany przez programistów – mówi Zbigniew Bohdanowicz z Ośrodka Przetwarzania Informacji PIB. Dzieci z łatwością poruszały się w aplikacji, natomiast dorośli zgłaszali choćby problemy z błędnikiem. Niektórzy uczestnicy badania opisywali swoje doświadczenia w świecie VR jako uczucie ślizgania się, jakby coś brutalnie przesuwało ich po podłodze.

Czytaj także: Wyładowania elektryczne mają być kluczowe dla początków życia

Dla dzieci świat cyfrowy jest środowiskiem, w którym się wychowały, ale osoby starsze musiały się uczyć tych technologii, gdy były już w wieku dojrzałym. Ta nauka nie przebiega już tak naturalnie jak u dzieci – wyjaśniają naukowcy z OPI BIP. Dorośli mieli problemy z korzystaniem z VR, ale mimo to oceniali tę technologię pozytywnie. Przykładowo, na emocje pewnej 50-letniej uczestniczki badania mocno wpłynął wirtualny pobyt nad morzem. Byłam bardzo wzruszona tym doświadczeniem – przyznała.

źródło: Nauka w Polsce

Motyw