Zastanawialiście się kiedyś, jak działają rekomendacje na YouTube? No dobrze, początkowo w ogóle nie działały, jednak teraz coraz częściej serwis podsuwa mi treści, którymi faktycznie jestem zainteresowany. Czasami jednak mam wrażenie, że wszedłem przypadkiem w kartę Na czasie… Mozilla stara się zrozumieć ten mechanizm. Oczywiście teoretycznie może udać się do Google i po prostu o to zapytać, jednak nie sądzę, aby otrzymała odpowiedź na swoje pytanie. Dlatego też chce sama to pojąć, rzecz jasna przy pomocy użytkowników.
Mozilla chce zrozumieć algorytm YouTube
Możemy pomóc Mozilli i samym sobie w zrozumieniu YouTube za pośrednictwem nowego rozszerzenia przeglądarki o nazwie RegretsReporter. Po zainstalowaniu użytkownicy mogą kliknąć ikonę frowning na pasku przeglądarki, gdy tylko natkną się na wątpliwą rekomendację, którą chcą przesłać do recenzji. Raport będzie wysyłał wideo i rekomendacje, które do niego doprowadziły, w nadziei na zidentyfikowanie wzorca, aby lepiej zrozumieć, dlaczego algorytm zaproponował dany film. No dobrze, ale przecież nie każdy chce, żeby ludzie wiedzieli, co ogląda. W końcu stadionowy zabijaka może czuć dyskomfort, jeśli jego koledzy dowiedzą się, że interesuje się on zdrowym odżywianiem lub wypiekiem ciasteczek w przerwach między ustawkami.
Zobacz też: Premiera „WandaVision” w tym roku. „Falcon i Zimowy żołnierz” pojawi się później
Taki ktoś nie ma się jednak czego bać. Przesłane dane zostaną przypisane do losowo wygenerowanego identyfikatora użytkownika i tylko Mozilla będzie miała do niego dostęp. Co więcej, dane nie będą zbierane podczas prywatnych sesji przeglądania. Natomiast Mozilla przedstawi już swoje wyniki publicznie, zrobi to w sposób, który zminimalizuje ryzyko identyfikacji użytkowników. Algorytmy rekomendacji YouTube zazwyczaj wykonują przyzwoitą pracę, kierując widzów w stronę treści, które ich interesują. Czasami jednak propozycje są z gatunku takich, że po obejrzeniu kilku minut filmu czujemy się wewnętrznie brudni… Użytkownicy będą mieli możliwość przesłania wraz z raportem dodatkowych informacji, takich jak powody, dla których żałują obejrzenia filmu i jak bardzo był on dotkliwy dla ich delikatnej psychiki. Rozszerzenie do badania tych kwestii można pobrać ze strony Mozilli. Jest ono dostępne zarówno na Firefox, jak i na Chrome.
Źródło: TechSpot