Dźwięk nigdy nie był traktowany w grach jako coś równie istotnego, jak grafika. Oczywiście, mieliśmy gry muzyczne, a dobra ścieżka dźwiękowa to coś, co jest wysoko cenione. Jednak to grafika jest tym, na co w pierwszej kolejności zwracamy uwagę. W związku z tym producenci sprzętu często koncentrowali się na zwiększaniu możliwości układów graficznych. Natomiast komponenty audio nie były tak naprawdę znacząco ulepszane.
PlayStation 5 dźwięk 3D
Najwyraźniej zmieniło się to w przypadku konsoli Sony PlayStation 5, która ma zostać wprowadzona na rynek pod koniec przyszłego roku. Architekt PS5 Lead System Architect Mark Cerny powiedział:
Jako gracz, byłem trochę sfrustrowany, że dźwięk nie zmieniał się zbytnio pomiędzy PlayStation 3 i PlayStation 4. W przypadku następnej konsoli marzeniem jest pokazanie, jak bardzo zróżnicowane mogą być wrażenia dźwiękowe, gdy zastosujemy do niej znaczne ilości mocy sprzętowej.
Zobacz też: Netflix podsumowuje 2019 rok – jakie tytuły najchętniej oglądali Polacy?
Oficjalnie Sony podzieliło się informacją, że PlayStation 5 oferuje niestandardowy dźwięk 3D. Jego celem będzie zanurzenie graczy w rozgrywce tak, żeby czuł, jakby osobiście był w centrum akcji. Kilku deweloperów także skomentowało możliwości brzmieniowe PS5. Samuel Justice, będący wcześniej dyrektorem ds. audio/projektant The Chinese Room, DICE i Frictional Games, a obecnie współzałożyciel i nadzorujący Sound Designer of Sweet Justice Sound powiedział:
Myślę, że surowa moc obliczeniowa potrzebna do stworzenia realistycznych modeli dźwiękowych jest w dużej mierze przeoczona. W przeszłości udało nam się stworzyć dość dobre reprezentacje modelowania akustycznego dzięki wielu podstępnym i sprytnym technikom. Zdolność do pełnej realizacji zautomatyzowanego dźwięku 3D jest dużym krokiem naprzód dla dźwięku z gier i z pewnością zaowocuje znacznie bogatszymi doświadczeniami.
Według Marcusa Klanga Głównego Projektanta Dźwięku w Zoink Games, Raytracing może być również wykorzystany do poprawy jakości dźwięku.
Można go wykorzystać do poprawienia poczucia realizmu poprzez dokładniejsze dostosowanie dźwięku w zależności od środowiska otaczającego odtwarzacz, w czasie rzeczywistym.
Ciekawe czy i w jakim stopniu odbije się to na rozgrywkę na komputerach stacjonarnych? Czy wrócą czasy, kiedy gracze kupowali dedykowane karty muzyczne? Szczerze mówiąc, wątpię, ale kto wie?
Źródło: wccftech