Zielona kometa na tle gwiaździstego nieba.

Kometa Nishimura. Co trzeba o niej wiedzieć?

Kometa Nishimura to jedno z najnowszych odkryć astronomicznych, które zaskoczyło zarówno profesjonalnych astronomów, jak i amatorów. Zauważona w sierpniu 2023 roku przez japońskiego miłośnika astronomii Hideo Nishimurę, zjawisko stało się obiektem intensywnych obserwacji i badań. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tej komety, w tym jej trajektorię, możliwość obserwacji oraz znaczenie naukowe.

Kometa Nishimura: charakterystyka zjawiska

Kometa Nishimura z długim, jasnym ogonem na nocnym niebie.
Kometa Nishimura zfotografowana przez astrofotografa zajmującego się obserwacją kosmosu. Fot. Peter Kennett / Astronomy Picture of the Day / NASA

Kometa Nishimura została odkryta 12 sierpnia 2023 roku przez japońskiego astronoma amatora Hideo Nishimurę przy użyciu standardowego aparatu cyfrowego. To niezwykłe odkrycie, zważywszy na fakt, że większe, zautomatyzowane systemy teleskopów nie dostrzegły jej wcześniej​.

Nishimura był w stanie dostrzec kometę przed którymkolwiek z większych systemów zautomatyzowanych teleskopów, takim jak Panoramic Survey Telescope i Rapid Response System (Pan-STARRS) na Hawajach, co samo w sobie jest nie lada osiągnięciem.

Brett Tingley, redaktor naczelny Space.com

Jest to kometa długookresowa, czyli obiegająca Słońce w czasie dłuższym niż 200 lat. Po raz ostatni odwiedziła nasz układ słoneczny około 430 lat temu, co miało miejsce jeszcze przed wynalezieniem teleskopu przez Galileusza​. Ma około kilometra średnicy i składa się z lodu oraz pyłu, co nadaje jej charakterystyczny zielonkawy odcień widoczny z Ziemi​.

Kiedy kometa „odwiedziła” Ziemię?

Kometa Nishimura przeszła najbliżej Ziemi 12 września 2023 roku, znajdując się w odległości około 125 mln km. Następnie zbliżyła się do Słońca, osiągając 17 września 2023 roku​ ​perihelium – punkt na orbicie ciała niebieskiego obiegającego Słońce, znajdujący się w miejscu największego zbliżenia obu ciał. W tym okresie była widoczna gołym okiem, chociaż użycie lornetki lub teleskopu znacznie poprawiało jakość obserwacji​.

Aby zobaczyć kometę z półkuli północnej, należało patrzeć na północno-wschodni horyzont ok. półtorej godziny przed świtem czasu wschodniego (ET), czyli ok. 12:25 czasu środkowoeuropejskiego (CET), także polskiego. Należy wziąć pod uwagę, że w Polsce na pewno nie było aż tak dobrej widoczności, ze względu na porę dnia. Kometa ujawniła się w konstelacji Lwa, przemieszczając się później do konstelacji Panny.

Mapa nieba przedstawiający gwiazdozbiory Lwa, Małej Lwicy i Małej Niedźwiedzicy, kometę C/2023 P1 (Nishimura), Księżyc oraz Merkurego.
Ilustracja porannego nieba 13 września 2023 r. o 6:25 czasu wschodniego ET (12:25 czasu środkowoeuropejskiego CET, w tym polskiego). ​Fot. Space.com / zrzut ekranu

Podczas swojego przelotu, kometa Nishimura miała ciekawe „przygody”. Nastąpiło m.in. wydarzenie rozłączenia – kometa utraciła ogon w wyniku silnego wiatru słonecznego. Mimo tego szybko się on odbudował, co zostało udokumentowane przez wielu astronomów i fotografów.

Obserwacja komety Nishimura dostarcza cennych informacji na temat komet długookresowych i ich zachowania w pobliżu Słońca. Analiza materiału komety pozwala naukowcom lepiej zrozumieć procesy zachodzące w początkach Układu Słonecznego.

Dodatkowo odkrycie komety przez amatora podkreśla znaczenie wkładu miłośników astronomii w rozwój nauki​ – okazuje się bowiem, że niezależnie od profesjonalnego sprzętu można dokonać ważnego odkrycia astronomicznego.

Kometa z zielonym jądrem i długim warkoczem na tle gwiaździstego nieba.
Fot. Dan Bartlett / Astronomy Picture of the Day / NASA

Obserwacja zjawiska kosmicznego

Fotografowanie komet, takich jak Nishimura, wymaga odpowiedniego sprzętu i przygotowania. Najlepiej używać teleskopów i lornetek o dużej mocy, a także kamer wyposażonych w długie obiektywy. Kluczowe jest także znalezienie odpowiedniego miejsca obserwacji, z dala od miejskich świateł, aby uzyskać najlepszy widok na kometę​.

Kometa z jasnym warkoczem na tle gwiaździstego nieba.
Fot. Nazarii_Neshcherenskyi / Shutterstock

Kometa Nishimura to fascynujące zjawisko astronomiczne, która pozwala nam oglądać nie tylko wspaniałe zdjęcia, ale dostarcza także cennych danych naukowych. Jej odkrycie przypomina, że kosmos wciąż kryje wiele tajemnic, czekających na zauważenie. Rozwój technologii, takich jak zaawansowane programy komputerowe do analizy danych, pozwala na coraz dokładniejsze i wcześniejsze wykrywanie obiektów kosmicznych.

Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zobaczyć komety, warto odwiedzić stronę Earth Sky, na której zamieszczone są fascynujące zdjęcia. Można podziwiać także fotografie innych zjawisk kosmicznych stworzone przez teleskop Webba.

Źródło: Space.com, Euro News, Earth Sky, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Artsiom P / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.