Ludzki mózg umieszczony wewnątrz przestrzeni przypominającej drukarkę 3D.

Mózg będzie można… dodrukować. Naukowcy pracują nad przełomową technologią

W dziedzinie medycyny praktycznie co tydzień pojawiają się nowe przełomowe odkrycia. Niemniej chyba nikt z nas nie spodziewał się, że jednym z nich będzie możliwość… dodrukowania mózgu. Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego pracują nad technologią, która może zrewolucjonizować podejście do leczenia naszego najważniejszego organu.

Naukowcy dodrukują twój mózg, jeśli ulegnie uszkodzeniu

Nauka cały czas idzie do przodu, a dowód na to właśnie przywędrował do nas wprost z Oksfordu. Mowa tu o możliwości dodrukowywania mózgu. Metoda ta opiera się oczywiście na druku 3D i ma na celu naprawę uszkodzeń kory mózgowej, co jest kluczowe dla funkcjonowania poznawczego, poruszania się i komunikacji.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że urazy mózgu są jednym z najpoważniejszych problemów medycznych na świecie. Każdego roku około 70 milionów ludzi doznaje urazowego uszkodzenia mózgu (TBI), z czego 5 milionów to przypadki ciężkie lub śmiertelne. Do tej pory nie istnieją skuteczne metody leczenia poważnych uszkodzeń mózgu, które znacznie obniżają jakość życia pacjentów. Istnieją różne podejścia do leczenia, w tym terapie regenerujące tkanki, w których pacjentom wszczepia się implanty pochodzące z ich własnych komórek macierzystych. Jednak wciąż nie udało się opracować metody, która gwarantowałaby, że wszczepione komórki macierzyste będą naśladowały architekturę mózgu.

Okazuje się jednak, że naukowcy z Oxfordu wykazali, iż komórki nerwowe można wydrukować dwuwarstwowo za pomocą drukarki 3D, aby naśladować architekturę kory mózgowej. Badacze używają do tego indukowanych ludzkich pluripotencjalnych komórek macierzystych (hiPSC), które wykazują potencjał do wytwarzania innych typów komórek. Ogromnym atutem stosowania hiPSC jest to, że można je łatwo uzyskać z komórek pobranych od samych pacjentów, co eliminuje ryzyko reakcji immunologicznej.

Innowacyjna technika otwiera nowe możliwości w zakresie leczenia urazów mózgu. Naukowcy planują udoskonalić technikę druku, aby stworzyć złożone, wielowarstwowe tkanki kory mózgowej. Oprócz ich potencjału w zakresie naprawy uszkodzeń mózgu, te zmodyfikowane tkanki mogą zostać wykorzystane w ocenie leków i badaniach rozwoju mózgu. Odkrycie to stanowi znaczący krok w kierunku wytworzenia materiałów o pełnej strukturze i funkcji naturalnych tkanek mózgowych. Może to być przełom w leczeniu urazów mózgu i dać nadzieję milionom ludzi na całym świecie.

Cóż, jeśli interesujecie się nowymi technologiami, z całą pewnością chętnie rzucicie okiem na nasz tekst dotyczący broni hipersonicznej. W końcu jest to sprzęt, który odgrywa kluczową rolę w wojnie rosyjsko-ukraińskiej.

Źródła: Nauka w Polsce, Nature