Naukowcy odkryli pradawne „serce” Drogi Mlecznej. Ma 12,5 miliarda lat

Droga Mleczna składa się z setek miliardów gwiazd. To właśnie pewna część z nich pozwoliła naukowcom odkryć dawne „serce” naszej galaktyki. Dokładniej mówiąc, chodzi tu o galaktyczne jądro sprzed… 12,5 miliarda lat!

Droga Mleczna i jej pradawne jądro

Nie od dziś wiemy, że kosmos jest miejscem niezwykle pobudzającym wyobraźnię. Dodatkowo naukowcy z całego świata od setek lat badają te odległe obszary, aby spróbować odpowiedzieć na wiele egzystencjonalnych pytań. Niedawno na łamach czasopisma The Astrophysical Journal pojawił się artykuł, w którym grupa autorów opisała dawne „serce” naszej galaktyki. Przypomnijmy, że Droga Mleczna zgodnie z wieloma wyliczeniami ma około 13 miliardów lat, więc jest to odkrycie godne uwagi.

Omawiana właśnie galaktyka zmieniała się na przestrzeni tak pokaźnego okresu niezliczoną ilość razy. Mowa tu między innymi wchłanianiu mniejszych układów, umieraniu gwiazd oraz rodzeniu nowych. W związku z tym Droga Mleczna miała wiele miejsc nazywanych jądrami, czyli swego rodzaju „sercami” całej galaktyki.

Grupa naukowców kierowana przez Hansa-Waltera Rixa z Instytutu Astronomii im. Maxa Plancka (Heidelberg, Niemcy) opisała jądro Drogi Mlecznej sprzed około 12,5 miliarda lat! Odkrycia szczegółów dotyczących dawnego „serca” galaktyki dokonano dzięki sondzie Gaia oraz sieci neuronowej, która przeanalizowała światło emitowane przez ponad dwa miliony gwiazd.