Konsola z Windowsem

Odkryto nowy sposób pomiaru czasu. Polega na… nadmuchiwaniu atomów

Pomiar czasu wydaje się dziecinnie prosty: wystarczy włączyć stoper, odczekać aż czynność zostanie wykonana i wyłączyć stoper. Mamy tu jednak dwa pola do błędów: początek i koniec pomiaru. Naukowcy odkryli jednak sposób jak przynajmniej częściowo rozwiązać ten problem dzięki czemuś, co w dużym uproszczeniu można określić jako kwantowy pomiar czasu przez nadmuchiwanie atomów.

Kwantowy pomiar czasu – nadmuchiwanie atomów

Kwantowy pomiar czasu

Rozwiązaniem problemu jest nadmuchiwanie atomów. Przyznam, że to nie moja alegoria, tylko źródła, ale jest piekielnie dobra i nie zamierzam tu wymyślać koła na nowo. Chociaż oczywiście z nadmuchiwaniem ma to niewiele wspólnego, bo przecież nie da się wprowadzić powietrza do atomu, aby ten się powiększył. Da się jednak wprowadzić do niego energię, aby jego stan energetyczny był wyższy.

Na pewno każdy z Was kojarzy planetarny model atomu: protony i neutrony w środku, a dookoła, niczym planety po swoich orbitach krążą elektrony. Oczywiście model ten jest błędny, ponieważ całość jest o wiele bardziej skomplikowana i właściwie nie ma swojego odpowiednika w skali makro. Mimo wszystko można się nim posłużyć w ramach bardzo dużego uproszczenia, żeby móc wyjaśnić sobie działanie tego mechanizmu.

Kwantowy pomiar czasu

Otóż każdy elektron znajduje się na określonej powłoce, którą w prostych modelach czasami błędnie określa się jako orbitę. Nie ważne: ważne, że jest mu tam dobrze i nie chce być nigdzie indziej. Jednak jeśli dostarczymy mu więcej energii, to on przechodzi na wyższą powłokę – dalszą od jądra atomowego.