Biały samochód elektryczny marki Smart podczas ładowania, z wtyczką i kablem podłączonymi do tylnego boku pojazdu.

Ładowanie samochodów elektrycznych będzie wyglądało inaczej. W Polsce wchodzą nowe zasady

4 minuty czytania
Komentarze

Nowe zasady dla stacji ładowania elektryków przede wszystkim wprowadzają zmianę sposobu płatności, tak aby nie trzeba było już korzystać z aplikacji klienckiej lub specjalnej karty. Ale jest więcej nowości, które wiążą się z wejściem w życie unijnego rozporządzenia i ładowanie samochodów elektrycznych będzie wyglądało inaczej. Przyglądamy się temu, co jeszcze wynika z tych regulacji.

Unijna ustawa AFIR

Ładowanie samochodów elektrycznych. Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.
Ładowanie samochodów elektrycznych – nowe zasady dla stacji ładowania. Fot. Kasto / Depositphotos

Ładowanie samochodów elektrycznych doczekało się nowych przepisów, które zaczną obowiązywać od kwietnia 2024 roku, przynoszą kilka znaczących zmian mających na celu ułatwienie dostępu do infrastruktury ładowania i poprawę komfortu użytkowników. Podstawą prawną do wprowadzenia rozporządzeń jest unijna ustawa AFIR (ang. Alternative Fuels Infrastructure Regulation) uchwalona 12 października 2023 roku. 

Jest to inicjatywa Unii Europejskiej mająca na celu wspieranie rozwoju infrastruktury niezbędnej do dystrybucji i użytkowania paliw alternatywnych w całej Europie. Celem AFIR jest ułatwienie przejścia na bardziej zrównoważone środki transportu, zmniejszenie zależności od paliw kopalnych oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza z transportu.

Rozporządzenie jest istotne dla naszego kraju biorąc pod uwagę, że stacji ładowania w Polsce ciągle przybywa – według danych firmy Powerdot, liczba dostępnych punktów ładowania ma osiągnąć 10 tysięcy na przełomie 2024 i 2025 roku. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do 5,9 tysiąca stacji pod koniec poprzedniego roku.

Zmiana metod płatności na stacjach ładowania

Samochód elektryczny marki Hyundai Ioniq 5 podłączony do stacji ładowania pojazdów elektrycznych firmy Orlen.
Fot. Orlen / materiały prasowe

Ładowanie samochodów elektrycznych zmieni się pod kątem metod płatności na stacjach. Do tej pory klient mógł napotkać trudności w zapłaceniu bez posiadania aplikacji abonenckiej czy innej karty konsumenta danej sieci ładowarek, co na pewno było uciążliwe, jeśli nie zawsze korzystał ze sprzętu od tego samego producenta.

Nowe przepisy eliminują konieczność używania specjalnych kart czy aplikacji. Od kwietnia 2024 roku, stacje ładowania będą musiały być wyposażone w terminale do płatności kartą, co ma uprościć i przyspieszyć proces ładowania. Dzięki temu jeśli na pulpicie obok kontrolek w samochodzie pojawi nam się informacja o konieczności ładowania baterii w elektryku, bez stresu wybierzemy najbliższą stację. Nowe regulacje dotyczą zarówno nowych, jak i istniejących stacji o mocy 50 kW i większej, które będą musiały dostosować się do nowych wymogów do końca 2026 roku​.

Większy dostęp do ładowania elektryków i zmiany w cennikach

Czarny samochód elektryczny typu SUV podłączony do stacji ładowania na parkingu z palmami w tle.
Ładowanie samochodów elektrycznych – nowe zasady dla stacji ładowania. Fot. Kindel Media / Pexels

AFIR jest częścią szerszego pakietu działań UE mających na celu promowanie zrównoważonego transportu i osiągnięcie celów klimatycznych określonych w Europejskim Zielonym Ładzie, w tym neutralności klimatycznej do 2050 roku. Przyjrzyjmy się więc kolejnym nowościom.

Oprócz zmian w płatnościach ładowanie samochodów elektrycznych ma wiązać się z mniejszym stresem, bo stacje mają obowiązek zadbania o czytelne i jednoznaczne cenniki. Operatorzy będą musieli wyraźnie informować o cenach za ładowanie przed jego rozpoczęciem, co ma zapewnić większą przejrzystość i przewidywalność kosztów. Ten, kto był kiedykolwiek na stacji ładowania elektryków, ten wie, że nie zawsze komunikacja związana z cenami jest klarowna.

Przepisy wprowadzają również wymóg zapewnienia określonej mocy ładowania na zarejestrowany samochód elektryczny i hybrydę plug-in – ma to przyczynić się do rozbudowy sieci ładowarek, szczególnie wzdłuż kluczowych tras europejskich. Do 2027 roku planuje się, że na trasach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) co 60 km będą dostępne punkty dużej mocy ładowania.

Nowe zasady dla stacji ładowania elektryków: tankowanie wodoru i ciekłego metanu

Nowe zasady dla stacji ładowania elektryków zobowiązują do udostępnienia publicznych stacji tankowania wodoru co 200 km na trasach TEN-T i w miastach, przez które te trasy przechodzą. Promuje się również rozbudowę infrastruktury dla ciekłego metanu – odpowiednie miejsca mają powstać tam, gdzie pojawia się zapotrzebowanie, chyba że koszty przerastają korzyści. 

Sieć komunikacyjna Europy Środkowej z zaznaczonymi drogami, szlakami kolejowymi oraz portami lotniczymi, w tym głównymi miastami i elementami krajobrazu, takimi jak góry czy rzeki.
Mapa sieci dróg TEN-T w Polsce. Fot. gov.pl / materiały prasowe

TEN-T to strategiczny unijny program mający na celu rozwój i integrację sieci drogowych, kolejowych, wodnych, i powietrznych w całej Europie. W Polsce TEN-T obejmuje głównie drogi ekspresowe i autostrady, a także istotne linie kolejowe. Do ważnych korytarzy przebiegających przez Polskę należą m.in. korytarz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz korytarz Morze Bałtyckie – Morze Północne, które łączą Polskę z innymi krajami UE i przyczyniają się do rozwoju handlu oraz mobilności obywateli​.

Źródło: Globenergia, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Kasto / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw