wnętrze samochodu Mercedes, czarna kierownica z logiem marki na klaksonie, z tyłu zegary, zapalone kontrolki świateł oraz hamulca
LINKI AFILIACYJNE

Wszystkie kontrolki w samochodzie. Wyjaśniamy, co oznaczają

16 minut czytania
Komentarze

Kontrolki w samochodzie mogą pojawić się na desce rozdzielczej w najmniej oczekiwanym momencie w trakcie jazdy. Niektóre z nich świadczą o poważnej awarii, inne pełnią jedynie funkcję informacyjną i nie trzeba się nimi przejmować. Na pewno jednak warto wiedzieć, co oznaczają, żeby prawidłowo zareagować, gdy je zobaczymy.

Czym są i jak działają kontrolki w samochodzie?

kontrolki w samochodzie wyświetlane na desce rozdzielczej obok prędkościomierza
Fot. Markus Spiske/Pexels

Kontrolki w samochodzie pojawiają się na desce rozdzielczej i komunikują kierowcy, co dzieje się z autem. Niektóre z nich pełnią jedynie funkcję informacyjną, np. pokazują, jakie światła mamy włączone. Inne, zazwyczaj w kolorze żółtym lub pomarańczowym, mają za zadanie ostrzec nas, że w pojeździe wystąpiła sytuacja, którą trzeba w najbliższym czasie wyeliminować (np. niski poziom paliwa). Są też kontrolki, które świadczą o tym, że należy zatrzymać pojazd i nie kontynuować jazdy (np. przegrzany płyn chłodniczy). Te z reguły mają czerwony kolor.

Starsze samochody przeważnie mają rozmieszczone specjalne ikony na desce rozdzielczej (w okolicach prędkościomierza i obrotomierza). Gdy kierowca powinien zostać o czymś powiadomiony, konkretna kontrolka zostaje podświetlona na odpowiedni kolor, przez co staje się widoczna dla kierowcy. Pojawieniu się kontrolki może towarzyszyć charakterystyczny dźwięk. Im nowsze auto, tym większe prawdopodobieństwo, że ma ono zamontowane cyfrowe zegary i zamiast podświetlanych diod konkretne ikony po prostu pojawiają się na wyświetlaczu.

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce na desce rozdzielczej powinny pojawić się podświetlone kontrolki, które po chwili zgasną. Pozwala to sprawdzić kierowcy, czy dana kontrolka w ogóle działa. Pojedyncze kontrolki (np. czerwona ikona akumulatora świadcząca o braku ładowania tego podzespołu) mogą pozostać podświetlone przez dłuższą chwilę, ale powinny zgasnąć po odpaleniu pojazdu. Jeśli wszystko jest w porządku, to po uruchomieniu silnika nie powinny się świecić żadne kontrolki, poza tymi czysto informacyjnymi, np. o zaciągniętym hamulcu ręcznym.

Co oznaczają kontrolki w samochodzie?

Czas przejść do najbardziej konkretnych informacji, a więc wyjaśnić, co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie. Po tej lekturze wasz samochód nie powinien was już zaskakiwać wyświetlanymi ikonami.

Żółte kontrolki w samochodzie

Zacznijmy od żółtych ikon pojawiających się na desce rozdzielczej, ponieważ to one należą do tych, które występują najczęściej. Przeważnie nie oznaczają one konieczności natychmiastowego zatrzymania auta, lecz sygnalizują nam, że w niedalekiej przyszłości musimy wykonać pewne czynności (np. tankowanie, wymiana klocków hamulcowych, przegląd techniczny). Poszczególne numery przy ikonach na obrazkach wskazują na kolejność ich opisów.

  1. Kontrolka płynu do spryskiwaczy. Oznacza, że powinniśmy wkrótce dolać płynu, bo pozostało go niewiele.
  2. Kontrolka check engine. Świadczy o problemie związanym z silnikiem. Przyczyny pojawienia się tej ikony mogą być bardzo różne, jedne są dosyć błahe, inne bardzo poważne. Jeśli kontrolka nie znika, konieczna będzie diagnostyka i sprawdzenie, jaki błąd odpowiada za pojawienie się ikony.
  3. Kontrola check engine (inny wzór).
  4. Kontrolka oznaczająca zmniejszoną moc silnika. Warto sprawdzić, co odpowiada za powstały problem.
  5. Kolejna kontrolka oznaczająca problemy z silnikiem.
  6. Kontrolka związana z działaniem silnika.
  7. Niski poziom naładowania samochodu elektrycznego.
  8. Kontrolka ładowania samochodu elektrycznego.
  9. Kontrolka oznaczająca awarię jakiegoś systemu w pojeździe. Możliwych przyczyn jest wiele, sporo zależy od tego, jakie mamy auto. Bez dokładniejszej diagnostyki raczej się nie obejdzie. Możliwe także, że za pojawienie się ikony odpowiadają problemy ze stabilnością auta.
  10. PCS to system ochrony przed kolizją. Kontrolka oznacza, że może nie działać on poprawnie.
  11. Kontrolka wskazująca usterkę skrzyni biegów.
  12. Kontrolka informująca, że samochód powinien trafić na przegląd do serwisu.
  13. Kontrolka oznaczająca zgubiony, niedomknięty lub poluzowany korek wlewu paliwa.
  14. Kontrolka informująca, że pojazd jest na podnośniku.
  15. Kontrolka oznaczająca problemy z sondą lambda.
  16. Kontrolka oznaczająca spaloną żarówkę.
  17. Kontrolka wskazująca na niski poziom oleju silnikowego.
  18. Kontrolka wskazująca na wysoką temperaturę oleju w automatycznej skrzyni biegów.
  19. Ta kontrolka informuje kierowcę o komunikacie czekającym na odczytanie. Po odpowiedniej interakcji treść powinna pojawić się na ekranie.
  20. Ta kontrolka może oznaczać włączony hamulec awaryjny lub problem z hamulcami.
  21. Kontrolka oznaczająca nieprawidłowy poziom oleju.
  22. Ikona oznaczająca problem z kontrolą stabilności pojazdu.
  23. Ikona niedziałającej bocznej poduszki powietrznej.
  24. Kontrolka oznaczająca problem z elektronicznym sterowaniem przepustnicą.
  25. Ikona niskiego poziomu płynu chłodzącego.
  26. Kontrolka świec żarowych. Występuje w autach z silnikiem diesla i jeśli świeci się tylko przez krótki czas po przekręceniu kluczyka w stacyjce, oznacza, że świece się nagrzewają. Po zniknięciu ikony można uruchomić silnik. Jeżeli kontrola miga lub zapala się w czasie jazdy, potrzebna może być diagnostyka.
  27. Kontrolka oznaczająca możliwy problem z układem hamulcowym.
  28. Ikona świadcząca o tym, że system ESP nie działa prawidłowo.
  29. Ikona świadcząca o tym, że system ABS nie działa prawidłowo.
  30. Kontrolka pokazująca, że system RBS nie działa prawidłowo.
  31. Kontrolka oznaczająca problem z klockami hamulcowymi, najczęściej klocki są już mocno zużyte lub wystąpił jakiś problem z czujnikami poziomu ich zużycia.
  32. Kontrolka wskazująca, że elektryczny hamulec postojowy nie działa prawidłowo.
  33. Kontrolka automatycznej blokady zmiany biegów.
  34. Kontrolka oznaczająca problem z układem hamulcowym.
  35. Kontrolka pokazująca, że brakuje płynu chłodniczego.
  36. Ta ikona może świadczyć o zanieczyszczeniu paliwa lub o wodzie znajdującej się w paliwie.
  37. Kontrolka ostrzegająca, że ciśnienie w oponie jest niskie.
  38. Ikona oznaczająca zmianę ciśnienia w oponach.
  39. Kontrolka sygnalizująca usterkę związaną z DPF (filtr cząstek stałych montowany w autach z silnikami diesla)
  40. Ta kontrolka oznacza, że system kontroli trakcji ma awarię lub został wyłączony przez użytkownika. Migająca ikona świadczy o tym, że system zadziałał w danym momencie, np. wtedy, gdy auto wpadło w poślizg.
  41. Ikona włączonego systemu kontroli trakcji.
  42. Ikona wyłączonego systemu kontroli trakcji.
  43. Ikona systemu kontroli trakcji świadcząca o tym, że jedziemy po śliskiej nawierzchni.
  44. Kontrolka świadcząca o braku kluczyka w pojeździe.
  45. Ikona holowanego pojazdu.
  46. Ta kontrolka świeci się, gdy auto obsługuje napęd na cztery koła, ale w danym momencie korzysta jedynie z napędu na dwa koła.
  47. Kontrolka pokazująca, że pojazd jest w trybie napędu na cztery koła.
  48. Ikona automatycznego napędu na cztery koła.
  49. Ikona włączonego napędu na cztery koła przy wysokich prędokściach, na śniegu i śliskiej nawierzchni.
  50. Ikona włączonego napędu na cztery koła w niskim zakresie, działającego przy niskich prędkościach, tryb przydatny np. na stromych podjazdach, w błocie.
  51. Ikona blokady mechanizmu różnicowego.
  52. Ikona blokady tylnego mechanizmu różnicowego.
  53. Ta kontrolka również oznacza blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.
  54. Ikona możliwej usterki napędu na cztery koła.
  55. Ta ikona pojawia się, gdy auto elektryczne korzysta z trybu oszczędnego. Możliwe są słabsze osiągi, a wszystko po to, by oszczędzać energię w akumulatorach, której pozostało już niewiele.
  56. Kontrolka wskazująca na usterkę czujników parkowania.
  57. Kontrolka niedziałającego asystenta pasa ruchu.
  58. Kontrolka systemu start-stop. W zielonej wersji świadczy o tym, że system jest aktywny, w przypadku żółtego wariantu z wykrzyknikiem z systemem mogą być problemy.
  59. Niski poziom paliwa w samochodzie spalinowym. Trzeba udać się na stację, by zatankować.
  60. Ikona świateł przeciwmgielnych. Więcej na ten temat przeczytacie w sekcji, w której opisujemy kontrolki w samochodzie związane z oświetleniem.

Czerwone kontrolki w samochodzie

Niektóre czerwone kontrolki w samochodzie dotyczą tego samego, co żółte ikony, jednak informują, że stopień zużycia lub uszkodzenia danej części jest poważniejszy. Czasami również czerwone piktogramy ostrzegają przed zjawiskiem, które może być bardzo niebezpieczne, jeśli będziemy kontynuować z nim jazdę (np. niezapięte pasy bezpieczeństwa lub niedomknięte drzwi). Poszczególne numery przy ikonach na obrazkach wskazują na kolejność ich opisów.

  1. Ikona otwartej maski pojazdu.
  2. Ikona otwartej klapy bagażnika pojazdu.
  3. Ikona otwartych drzwi pojazdu.
  4. Kontrolka wskazująca na awarię układu wspomagania kierownicy.
  5. Kontrolka wskazująca brak zapiętych pasów.
  6. Kontrolka niskiego ciśnienia oleju lub bardzo niskiego poziomu oleju.
  7. Ta ikona wskazuje na problem z akumulatorem. Jeśli nie gaśnie po odpaleniu samochodu, może wskazywać na brak prawidłowego ładowania akumulatora (potencjalna awaria alternatora) lub bardzo niski poziom naładowania ogniwa.
  8. Ikona wskazująca na to, że hamulec ręczny jest zaciągnięty.
  9. Kontrolka błędu systemu poduszek powietrznych.
  10. Kontrolka bardzo niskiego poziomu oleju lub konieczności wymiany na podstawie przejechanego dystansu.
  11. Kontrolka wskazująca na problem z akumulatorem.
  12. Ta ikona może świadczyć o poważnym błędzie, jednak bardzo różne problemy mogły spowodować jej pojawienie się na desce rozdzielczej.
  13. Kontrolka awarii systemu hamulcowego.
  14. Kontrolka nieprawidłowego działania poduszek powietrznych.
  15. Kontrolka immobilizera, do uruchomienia pojazdu potrzebny będzie kluczyk ze specjalnym transponderem.
  16. Ikona zbyt wysokiej temperatury oleju w automatycznej skrzyni biegów.
  17. Kontrolka zbyt wysokiej temperatury w układzie chłodniczym.
  18. Ikona świateł awaryjnych.
  19. Ikona świadcząca o problemie z układem hamulcowym.
  20. Kontrolka wskazująca, że poduszka powietrzna została wyłączona.
  21. Ikona usterki systemu poduszek powietrznych.
  22. Kontrolka pokazująca, że samochód został zablokowany.
  23. Jeden z możliwych powodów pojawienia się tej kontrolki to usterka biegu postojowego w automatycznej skrzyni biegów.
  24. Ikona usterki układu hamulcowego pojazdu.
  25. Kontrolka błędu klocków hamulcowych, przeważnie świadczy o bardzo zużytych klockach hamulcowych i konieczności ich wymiany.
  26. Kontrolka niskiego poziomu płynu hamulcowego.
  27. Ikona usterki skrzyni biegów.
  28. Kontrolka wysokiej temperatury oleju w automatycznej skrzyni biegów.
  29. Czerwona kontrolka ostrzegawcza.
  30. Kontrolka pokazująca, że znajdujemy się w zbyt małej odległości od drugiego pojazdu.
  31. Kontrolka pokazująca, że kluczyk nie został wykryty. Mogło dojść do jakiejś usterki lub np. wyczerpania baterii.
  32. Kontrolka wskazująca na niski poziom naładowania samochodu hybrydowego.
  33. Ikona wskazująca, że akumulator w samochodzie elektrycznym jest niewystarczająco naładowany.

Zielone kontrolki w samochodzie

grafika przedstawiająca kontrolki w samochodzie na czarnym tle
Fot. gdaint_c/Depositphotos, montaż własny

Zielone kontrolki w samochodzie zazwyczaj po prostu świecą się, gdy włączymy określoną funkcję w pojeździe. Są też ikony w tym kolorze charakterystyczne dla aut elektrycznych i hybrydowych. Poszczególne numery przy ikonach na obrazkach wskazują na kolejność ich opisów.

  1. Ikona samochodu elektrycznego gotowego do jazdy.
  2. Ikona wskazująca, że samochód hybrydowy jest w trybie elektrycznym.
  3. Ikona działającego automatycznego hamulca postojowego.
  4. Ikona potrzebnego kluczyka bezpieczeństwa.
  5. Kontrolka działających czujników parkowania.
  6. Ikona działającego trybu ekonomicznego.
  7. Ta kontrolka również oznacza działanie trybu ekonomicznego.
  8. Ikona sugerująca kierowcy zmianę biegu na wyższy.
  9. Ta kontrolka także sugeruje kierowcy, by zmienił bieg na wyższy.

Kontrolki dotyczące oświetlenia pojazdu

Liczne kontrolki w samochodzie odnoszą się do oświetlenia pojazdu. Poniżej przykłady. Poszczególne numery przy ikonach na obrazkach wskazują na kolejność ich opisów.

  1. Ikony kierunkowskazów. Gdy jedna z nich miga, oznacza to o włączeniu danego kierunkowskazu. Gdy migają obie, to znaczy, że włączone są światła awaryjne.
  2. Symbol świateł tylnych stosowany w niektórych regionach.
  3. Ikona włączonych świateł drogowych (tzw. długich).
  4. Ikona włączonych świateł mijania.
  5. Kontrolka włączonych świateł przeciwmgielnych.
  6. Ikona włączonych świateł drogowych (tzw. długich).
  7. Kontrolka włączonego oświetlenia wnętrza pojazdu lub uruchomionego automatycznego włączania reflektorów.
  8. Ikona uszkodzonej żarówki.
  9. Kontrolka spalonej żarówki.
  10. Symbol świateł tylnych stosowany w niektórych regionach.
  11. Ikona asystenta świateł drogowych (automatyczne włączanie i wyłącznie tych świateł w zależności od tego, czy mijamy inne pojazdy).

Pozostałe kontrolki w samochodzie

grafika przedstawiająca kontrolki w samochodzie na czarnym tle
Fot. pidzam4e.ukr.net/Depositphotos, montaż własny

Kierowcy mogą zauważyć na desce rozdzielczej także inne kontrolki w samochodzie. Poszczególne numery przy ikonach na obrazkach wskazują na kolejność ich opisów.

  1. Kontrolka DPF. Może oznaczać, że filtr jest zapchany zanieczyszczeniami. W niektórych przypadkach pomoże dłuższa przejażdżka autem na odpowiednich obrotach. Czasami jednak nie obejdzie się bez regeneracji lub wymiany podzespołu.
  2. Kontrolka ostrzegawcza filtra paliwa, która pojawia się, gdy zebrana zostanie zbyt dużej ilość wody.
  3. Ikona włączonego tempomatu.
  4. Kontrolka oznaczająca problem z katalizatorem.
  5. Ikona kontroli zjazdu ze wzniesienia (gdy kontrolka pokazuje auto jadące pod górę, oznacza to z kolei asystenta pokonywania wzniesień).

Gdzie znaleźć opis danej kontrolki?

otwarta książka od samochodu VW z rozdziałem poświęconym obsłudze pojazdu
Fot. Mateusz Nowak/Android.com.pl

Jeśli nie wiecie, co oznacza dana kontrolka, pomocne mogą być opisy, które zamieściliśmy powyżej. W razie wątpliwości nie zaszkodzi też poszukać informacji na stronach internetowych i facebookowych grupach związanych z danym modelem samochodu.

Dobrym rozwiązaniem będzie też zajrzenie do oryginalnej książki od samochodu, w której często są wyjaśnione wszystkie kontrolki, które mogą pojawić się w konkretnym modelu auta. W dogodnej sytuacji są osoby, które kupiły samochód z salonu i dostały taką książkę oraz ci, którzy nabyli auto używane, ale poprzedni właściciel przekazał im wspomnianą lekturę. W pozostałych przypadkach książkę można spróbować kupić na popularnych platformach sprzedażowych.

Jak usunąć kontrolki w samochodzie?

kontrolki w samochodzie wyświetlane na zegarach na desce rozdzielczej
Fot. Levent Simsek/Pexels

Kontrolek ostrzegawczych w aucie zdecydowanie nie należy lekceważyć, ale nie trzeba też popadać w drugą skrajność, czyli jechać do mechanika w każdym przypadku, gdy zobaczymy ikonę na desce rozdzielczej. Niejednokrotnie problem, o którym informowała kontrolka, nie występuje już w pojeździe, a mechanik jedynie skasuje błąd, po którym ikona przestanie się świecić. Szkoda na to czasu i pieniędzy.

W sprzedaży dostępne są skanery diagnostyczne, które można podłączyć do samochodu przez złącze OBD. Takie urządzenia pozwalają odczytać błędy, które wystąpiły w pojeździe, a także je kasować. To całkiem przydatne sprzęty, podobnie jak wideorejestratory samochodowe i zestawy głośnomówiące.

Po pierwsze, posiadacz samochodu może dowiedzieć się więcej o usterce, jeśli faktycznie ma ona miejsce (oprócz ikony na desce rozdzielczej na ekranie skanera wyświetli się kod błędu z krótkim opisem). Po drugie, jeśli usterki nie ma, a błąd pojawił się np. w wyniku problemów z akumulatorem, możemy ten błąd usunąć. Kontrolka zniknie wtedy z deski rozdzielczej.

skaner diagnostyczny Viaken Vscan VAG mini wyświetlający menu silnika
Fot. Mateusz Nowak/Android.com.pl

Oczywiście jeśli w samochodzie występuje poważna awaria, należy udać się do warsztatu, a nie udawać, że rozwiązaniem problemu jest kasowanie kontrolek, by te nas nie irytowały. Nie należy też oczekiwać cudów po niedrogim skanerze z Allegro, ponieważ profesjonalne warsztaty dysponują komputerami diagnostycznymi za kilka-kilkanaście tysięcy złotych i taki gadżet raczej nie może się z nimi równać.

Mimo to używany z rozwagą skaner diagnostyczny może być naprawdę pomocny. Warto pomyśleć nad zakupem takiego sprzetu. Wcześniej jednak sprawdźcie, jakie urządzenie jest kompatybilne z waszym autem, czytajcie też opinie o danym modelu, a po zakupie i podłączeniu skanera do auta nie klikajcie opcji, których nie rozumiecie. Skaner ma pomóc rozwiązać drobne problemy z autem, a nie przyczynić się do powstania kolejnych.

Kontrolki w samochodzie. Pytania i odpowiedzi

Kontrolki w samochodzie to dosyć złożony temat, dlatego oprócz opisów poszczególnych ikon i poruszenia dodatkowych zagadnień przygotowaliśmy sekcję pytań i odpowiedzi. Liczymy, że przedstawione poniżej informacje rozwieją wasze wątpliwości.

Czy gdy kontrolki w samochodzie nie znikają z deski rozdzielczej, trzeba udać się do mechanika?

Jeśli w aucie pojawiła nam się niepokojąca kontrolka, często trzeba będzie pojechać do warsztatu. Są jednak sytuacje, w których poradzimy sobie sami. Przykładowo jeśli kontrolka informuje o zbyt niskim poziomie oleju, wystarczy go dolać. Jeśli ikona zniknęła, wszystko jest w porządku. Oczywiście w przypadku, gdy sytuacja występuje sporadycznie i nie wykracza poza normy producenta, bo wysoki poziom konsumpcji oleju też powinien skłonić nas do odwiedzenia warsztatu, nawet jeśli chwilowo radzimy sobie z problemem, dolewając olej.

Czy wszystkie samochody mają takie same kontrolki?

Nie, ponieważ poszczególne samochody mają różne wyposażenie i nawet w przypadku dwóch egzemplarzy pozornie identycznego modelu z tego samego roku produkcji mogą występować istotne różnice. Przykład: pojazd X może mieć kontrolkę ciśnienia w oponach, a pojazd Y miał jej nie będzie, bo nie jest wyposażony w odpowiednie czujniki. Osobną kwestią jest wygląd samych kontrolek, które oznaczają to samo. W samochodach różnych marek poszczególne ikony mogą wyglądać inaczej.

Czy można samemu usuwać kontrolki w samochodzie?

Tak, służy do tego specjalny skaner, który opisujemy w tym poradniku. Trzeba jednak pamiętać, by korzystać z takiego sprzętu świadomie. Skasowanie kontrolki nie oznacza bowiem wyeliminowania problemu, przez który się ona pojawiła. Jeśli usunięta kontrolka znowu się zapala, coś jest nie w porządku i na ogół trzeba będzie odwiedzić mechanika.

Czy zawsze, gdy w samochodzie jest jakaś usterka, pojawi się kontrolka?

Nie. We współczesnych pojazdach (i nie chodzi tu o najnowsze modele z salonów, lecz także o samochody wyprodukowane kilkanaście lat temu) może wystąpić cała masa mniejszych lub większych usterek i nie zawsze zobaczymy na desce rozdzielczej kontrolkę. Po pierwsze, przy niektórych częściach mechanicznych nie ma żadnych czujników. Po drugie, liczba kontrolek jest w pewien sposób ograniczona i kierowca nie jest natychmiast informowany o każdym procesie zachodzącym w pojeździe. Ograniczona liczba kontrolek ma też inny skutek – czasami jedna ikona może odpowiadać za różne rzeczy. Pojawienie się danej kontrolki może sygnalizować nam bardzo ogólnie, której części pojazdu dotyczy problem, ale by poznać szczegóły, trzeba podłączyć do auta komputer diagnostyczny.

Zdjęcie otwierające: Prateek Katyal / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.