Czarny samochód elektryczny typu SUV podłączony do stacji ładowania na parkingu z palmami w tle.
LINKI AFILIACYJNE

Darmowe ładowanie elektryków. W Europie rusza przełomowy program

4 minuty czytania
Komentarze

W ostatnich latach obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój technologii związanych z elektromobilnością, które stają się coraz bardziej dostępne dla szerokiego grona odbiorców. W związku z tym hasło „darmowe ładowanie elektryków” staje się coraz mniej odrealnione. Mało tego! W Wielkiej Brytanii jest to już nawet część wielkiego projektu.

Darmowe ładowanie elektryków staje się realne – oto Octopus Power Pack

Grafika do tekstu Darmowe ładowanie elektryków. Różowy elektryczny samochód podłączony do stacji ładowania Wallbox, z napisem "POWERPACK" i ilustracją ośmiornicy w okularach, na tle nocnego krajobrazu z wieżami wysokiego napięcia.
Fot. Octopus Energy, zrzut ekranu

Jednym z przełomowych momentów w dziedzinie elektromobilności może okazać się wprowadzenie przez brytyjską firmę Octopus Energy pionierskiej taryfy V2G (Vehicle-to-Grid). W Wielkiej Brytanii jest ona znana pod nazwą Octopus Power Pack. To pierwsza tego typu oferta na masową skalę w Zjednoczonym Królestwie, która umożliwia nie tylko darmowe ładowanie pojazdów elektrycznych, ale także odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu siecią energetyczną.

Zanim zagłębimy się w szczegóły taryfy, warto wyjaśnić, czym dokładnie jest technologia V2G. Vehicle-to-Grid to system, który umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem elektrycznym a siecią energetyczną. W praktyce oznacza to, że właściciele EV mogą nie tylko ładować swoje pojazdy z sieci, ale również zasilać sieć nadwyżką energii elektrycznej zgromadzonej w bateriach. Dzięki temu elektryki stają się mobilnymi magazynami energii, który może wspierać sieć w momentach wzmożonego zapotrzebowania na prąd lub magazynować energię w okresach jej nadprodukcji.

Zobacz też: Izera może nie powstać. Projekt znów stoi nad przepaścią

Brytyjski dostawca zielonej energii rozpoczął oferowanie taryfy Octopus Power Pack, która wykorzystuje potencjał technologii V2G na niespotykaną dotąd skalę. Użytkownicy, którzy zdecydują się na tę taryfę, mają możliwość nie tylko korzystać z darmowego ładowania swoich pojazdów elektrycznych w godzinach nocnych, ale również zarabiać na sprzedaży nadwyżek energii z powrotem do sieci.

Kluczowym aspektem jest jednak kompatybilność pojazdów z systemem V2G. Na stronie Octopus Energy znajduje się lista modeli pojazdów elektrycznych, które są w pełni przystosowane do korzystania z tej technologii. Dzięki współpracy z producentami samochodów i dostawcami systemów ładowania Octopus Energy zapewnia użytkownikom niezbędne wyposażenie oraz wsparcie techniczne, umożliwiając pełne wykorzystanie możliwości V2G. Aktualnie są to wybrane modele wyposażone w standard CHAdeMO, czyli:

  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200
  • Mitsubishi Outlander PHEV

Jakie korzyści dla kierowców i sieci energetycznych?

Taryfa Octopus Power Pack oferuje szereg korzyści nie tylko dla użytkowników, ale również dla całej sieci energetycznej. Umożliwiając darmowe ładowanie w określonych godzinach i zarabianie na sprzedaży nadwyżek energii, znacząco obniża koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych. Jednocześnie dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią, przyczynia się do stabilizacji sieci i zwiększa udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym.

Dla sieci energetycznej możliwość magazynowania i odzyskiwania energii z pojazdów elektrycznych oznacza lepszą regulację popytu i podaży, co jest kluczowe dla zapewnienia jej stabilności. W czasach, gdy produkcja energii ze źródeł odnawialnych może być nieprzewidywalna, systemy V2G oferują nową, elastyczną opcję zarządzania energią.

Co ważne, aby móc korzystać z taryfy, kierowcy muszą wyposażyć swoje domy w odpowiednie liczniki, a następnie uzyskać zgodę na oddawanie energii do sieci. Jakby tego było mało, samochód musi być podłączony do ładowarki 12 godzin dziennie, kilka razy w tygodniu. Oznacza to, że kierowcy, którzy pokonują średnio 16 tysięcy kilometrów rocznie, mogą liczyć na oszczędności wynoszące nawet 876 funtów, czyli około 4500 złotych.

Tymczasem, jeśli interesuje Was połączenie nowych technologii ze światem motoryzacji, warto rzucić okiem na nasz poradnik dotyczący tego, jak używać Android Auto bezprzewodowo.

Źródło: Octopus Energy. Zdjęcie otwierające: Kindel Media / Pexels

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw