Silnik spalinowy zasilany wodorem to konstrukcja, którą udało się uzyskać naukowcom z Politechniki Krakowskiej. Jednostka nie powstała od podstaw, już istniejący silnik został przystosowany do alternatywnego zasilania. Badacze mówią o możliwości rewolucji w transporcie.
Silnik spalinowy zasilany wodorem. Spis treści
Silnik spalinowy zasilany wodorem
Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Innowacyjne rozwiązanie zostało zaprezentowane podczas pokazu na Wydziale Mechanicznym będącym częścią uczelni.
Nad adaptacją silnika do paliwa wodorowego pracował zespół badaczy z Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. Naukowcy wykorzystali 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.
Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzwanie badawcze.
Prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej
Układ spalania został zaprojektowany i wykonany od nowa wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa, zapłonem oraz modułami przepustnicy. Części odpowiedzialne za zasilanie paliwem zostały wydrukowane na drukarce 3D.
Wodór jako przyszłość transportu?
Obecnie wciąż zdecydowana większość z nas jeździ samochodami spalinowymi, z kolei koncerny motoryzacyjne bardzo mocno stawiają na auta elektryczne. O wodorze jako alternatywnym paliwie mówi się jednak coraz częściej, choć na razie właśnie na uczelniach i w gronach ekspertów.
Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Po pierwsze, to paliwo nie jest obarczone geopolitycznie, ponieważ wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla.
Prof. Marek Brzeżański, Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej
Profesor Marek Brzeżański wskazuje, że podczas zasilania wodorem znika problem zasięgu pojazdu, a ogniwa paliwowe można stosować w pojazdach kołowych, szynowych, w transporcie morskim, a także jako napęd maszyn budowlanych.
Coraz częściej mówi się o ograniczeniach w poruszaniu się po niektórych terenach starszymi samochodami, które nie spełniają odpowiednich norm emisji spalin. Rozwiązania takie jak strefy czystego transportu są jednak krytykowane za to, że uderzają w mniej zamożne osoby, które nie mogą sobie pozwolić na zakup nowoczesnego pojazdu. Przystosowanie tradycyjnych silników do alternatywnego zasilania mogłoby teoretycznie rozwiązać problem, choć oczywiście wiele zależy tu od możliwości wdrożenia omawianej technologii na szeroką skalę oraz od kosztów z nią związanych.
Źródło: PAP, Politechnika Krakowska/informacja prasowa. Zdjęcie otwierające: Politechnika Krakowska / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.