Test Nissan Townstar

Systemy bezpieczeństwa coraz częściej wyręczają kierowców. Prezes Nissana wyjaśnia, które są najpopularniejsze

4 minuty czytania
Komentarze

Jednym z najbardziej istotnych elementów wyposażenia samochodów są systemy bezpieczeństwa. Na przestrzeni lat były one mocno rozwijane, dzięki czemu podróżowanie autami stawało się coraz bardziej bezpieczne. W przeszłości wdrażano rozwiązania ograniczające skutki potencjalnego wypadku. Obecnie najnowsze samochody mają na wyposażeniu systemy, które zapobiegają takim zdarzeniom. W rozmowie z Android.com.pl, prezes Nissan Polska wyjaśnił, które cieszą się największą popularnością.

Pasy i poduszki powietrzne, czyli najbardziej znane systemy bezpieczeństwa

systemy bezpieczeństwa pas bezpieczeństwa w samochodzie
Fot. Kelly / Pexels

Obecność trzypunktowych (biodrowo-ramiennych) pasów bezpieczeństwa w samochodzie jest dziś dla nas oczywistością, ale nie zawsze tak było. Wynalazek ten po raz pierwszy w seryjnie produkowanym aucie zastosowało Volvo w 1958 roku. Wynalazcą był szwedzki inżynier Nils Bohlin, a element ten został świetnie przyjęty na rynku motoryzacyjnym.

W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1983 roku i początkowo dotyczył tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. Popularne w tamtych czasach Fiaty 126p niejednokrotnie w ogóle nie posiadały pasów z tyłu. Od lat pasy bezpieczeństwa w każdym rzędzie siedzeń są już jednak oczywistym wyposażeniem samochodów i przytrzymują kierowcę oraz pasażerów przy fotelu w razie kolizji lub gwałtownego hamowania.

Z czasem pasy bezpieczeństwa były udoskonalane. Wprowadzono bezwładnościowe pasy ze zwijaczem, przez co ręczna regulacja nie była już niezbędna. Przy pasach pojawiły się też napinacze, dzięki którym w razie wypadku ciała podróżujących osób są dociskane do fotela.

znaczek ostrzeżenie przed poduszką powietrzną w samochodzie
Fot. Markus Spiske / Pexels

W 1952 roku Amerykanin John W. Hetrick uzyskał patent na poduszkę powietrzną, mniej więcej w tym samym czasie takim osiągnięciem mógł też pochwalić się niemiecki inżynier Walter Linderer. Dopiero w 1971 roku poduszki powietrzne zaczęły być stosowane komercyjnie, początkowo w wybranych autach Forda. Stopniowo system zyskiwał na popularności i od lat można go znaleźć w praktycznie każdym samochodzie.

Oprócz poduszek powietrznych kierowcy i pasażera współcześnie w samochodach montowane są również m.in. boczne poduszki oraz poduszki na kolana. Jeśli któreś z nich mogą nie działać poprawnie, na desce rozdzielczej w samochodzie pojawia się kontrolka.

Automatyczne hamowanie i asystent pasa ruchu, czyli współczesne systemy bezpieczeństwa

Oprócz pasów i poduszek powietrznych można wymienić liczne inne systemy bezpieczeństwa stosowane od dłuższego czasu w samochodach. ABS czy też kontrola trakcji znacząco zwiększają bezpieczeństwo podróży, a to i tak nie wszystko, co na przestrzeni lat wdrożyli producenci.

Samochód elektryczny marki Nissan jest testowany przez inżynierów, którzy finalizują jego budowę.
Fot. Nissan / materiały prasowe

Nowoczesne rozwiązania w samochodzie często na początku są dostępne tylko w najdroższych modelach lub można je dobrać jako opcjonalne, dodatkowo płatne wyposażenie. Z czasem jednak systemy bezpieczeństwa się upowszechniają, a stosowanie niektórych z nich w każdym aucie bywa nawet nakazywane przepisami w poszczególnych regionach.

Technologie wsparcia kierowcy stanowią w branży motoryzacyjnej obszar bardzo dynamicznie się rozwijający. W miarę postępu technologicznego wiele z tych funkcji staje się dostępnych również dla „zwykłych” kierowców, nie tylko w luksusowych modelach, ale także w masowych pojazdach.

Piotr Laube, dyrektor Nissana w Polsce dla Android.com.pl

Współczesne samochody elektryczne i spalinowe potrafią ostrzec kierowcę, że jedzie za blisko poprzedzającego go pojazdu i może się to skończyć kolizją. Auto może nawet automatycznie zahamować, gdy pojazd przed nim nagle się zatrzyma lub na jezdnię wtargnie pieszy. To i tak nie wszystko.

Najbardziej popularne i przydatne funkcje, które poprawiają bezpieczeństwo podczas jazdy, obejmują systemy informowania o potencjalnych kolizjach, automatyczne hamowanie awaryjne, inteligentny tempomat dostosowujący prędkość oraz odległość od poprzedzającego pojazdu, asystent utrzymania pasa ruchu, monitorowanie „martwego pola” czy rozpoznawanie znaków drogowych. Coraz więcej systemów ADAS jest wymaganych przez prawo europejskie, stąd ich upowszechnianie jest w pewien sposób ułatwione.

Piotr Laube, dyrektor Nissana w Polsce dla Android.com.pl

Piotr Laube zwraca uwagę na to, że choć tego typu funkcje stanowią znaczące ułatwienie dla kierowców, to jednak należy zachować ostrożność i nie pozwolić, by systemy bezpieczeństwa uśpiły naszą czujność.

Źródło: info-car, MotoFocus, opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Michał Borowski / Android.com.pl

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw