Używane samochody elektryczne w Polsce coraz powszechniejsze – oto lista. „Wzrost o ponad 9000%”

2 minuty czytania
Komentarze

Nikogo nie powinno już dziwić, że samochody elektryczne w salonach są obecne na masową skalę. Jeśli chodzi o rynek wtórny, to wciąż dominują tu auta spalinowe. Mimo to, liczba dostępnych elektrycznych pojazdów w ciągu ostatnich kilku lat stale rośnie. I to w niesamowitym wręcz tempie.

Samochody elektryczne na rynku wtórnym – ile ich jest?

Z wyliczeń operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto wynika, że w 2018 roku w Polsce było dostępnych zaledwie 60 ofert używanych samochodów elektrycznych, podczas gdy w ubiegłym roku można było już wybierać spośród 5675 takich ofert. Oznacza to wzrost aż o 9358%. Niestety, oprócz dostępności używanych elektryków, wzrosły także ich ceny. Mediana cen aut elektrycznych z rynku wtórnego w 2018 roku wynosiła 77 750 zł, a w 2022 roku było to już aż 115 000 zł. Coraz łatwiej kupić więc używany samochód elektryczny, ale tylko wtedy, gdy dysponuje się odpowiednim budżetem.

nissan leaf
fot. materiały prasowe – Nissan Leaf

Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce w I kw. 2023 r:

ModelLiczba ofert I kw. 2023Mediana ceny (zł)Mediana przebiegu (km)Mediana wieku (lat)
Nissan Leaf30472 40068 5005,3
BMW i3154118 25049 0004,9
Renault Zoe10974 90041 7904,8
Tesla Model 3107210 50237 5002,4
Tesla Model S90202 400122 0006,2
Fiat 5007360 00035 0001,9
Audi e-tron62349 90018 6781,5
Volkswagen Golf4888 45082 2884,9
BMW iX46449 9008 3180,9
Skoda Enyaq45239 00015 0011,4

Choć liczba dostępnych używanych samochodów elektrycznych rośnie w bardzo szybkim tempie, to wciąż tych pojazdów jest znacznie mniej niż spalinowych. W ubiegłym roku w Polsce było 903 055 ofert aut z silnikami benzynowymi. To zdecydowanie więcej, niż w 2018 roku (783 604). Najwięcej na rynku wtórnym wciąż jest diesli, choć ich liczba stopniowo spada. W 2018 roku było 1 044 335 ofert takich pojazdów, w ubiegłym roku 1 015 241.

Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci także są obecnie bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z dieslem. Wiedzą, że wkrótce samochody z takimi silnikami będą miały utrudniony wjazd do zielonych stref w wielu miastach Europy, a w końcu sprzedaż samochodów spalinowych w ogóle zostanie zakazana.

– mówi Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

źródło: informacja prasowa, fot. materiały prasowe/BMW/Nissan

Motyw