Pierwszy polski, miejski samochód elektryczny powstał 50 lat temu. „Bryła i stylistyka nadal jest atrakcyjna”

2 minuty czytania
Komentarze

W kwietniu 1973 roku ukończono budowę pojazdu City car Melex – pierwszego polskiego, miejskiego samochodu elektrycznego. Auto pozostało jedynie prototypem, ale nie zmienia to faktu, że do dziś może budzić zainteresowanie. Choćby ze względu na swój charakterystyczny wygląd.

Polski samochód elektryczny z 1973 roku

zdjęcie z okładki miesięcznika „Motoryzacja”

W 1970 roku konstruktorzy z zakładów lotniczych WSK Mielec zbudowali niewielki samochód elektryczny przystosowany do jazdy po polach golfowych. Został on nazwany Melexem. Amerykanie zainteresowali się pojazdem i zaczęli eksportować go za ocean. Konstruowano kolejne wersje samochodu, w 1973 roku ukończono prototyp City car Melex.

Pojazd powstał jako efekt współpracy zakładów WSK Mielec i niemieckiej firmy Varta. Mogły jechać nim dwie osoby ze 100 kg bagażu, maksymalna prędkość wynosiła 60 km/h, a na jednym ładowaniu można było pokonać 70 km. Przy budowie wykorzystano elementy z Fiata 126p, np. zawieszenie przednie, układ kierowniczy oraz niektóre części instalacji elektrycznej. Sam pojazd ważył 600 kg, a silnik dysponował mocą 3 kW.

Fabryka z Mielca sprzedawała pojazdy m.in. na pola golfowe w USA, a w maju 1974 roku cała gama Melexów została zaprezentowana przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie.

City Car Melex był forpocztą elektromobilności, która dziś na naszych oczach staje się codziennością. Ważne jest również, że była to rodzima konstrukcja. Choć minęło już 50 lat, bryła i stylistyka tego auta nadal jest atrakcyjna dla postronnych obserwatorów.

– mówi w rozmowie z PAP historyk motoryzacji z Instytutu Transportu Samochodowego dr Bartosz Zakrzewski.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, dlaczego City car Melex pozostał jedynie prototypem. Mogło złożyć się na to kilka czynników: w tamtych czasach w Europie nie było dużego zainteresowania autami elektrycznymi, zakłady w Mielcu dostawały dużo zamówień na samochody golfowe i musiały przede wszystkim im sprostać, a zasięg City car Melex nie był wystarczająco duży.

Miejski samochód elektryczny rodzimej produkcji nie był więc powszechnie używany przez społeczeństwo, jednak różne pojazdy Melex stały się wizytówką polskiego przemysłu. Te niewielkie samochody do dziś są produkowane, znajdują zastosowanie m.in. w szpitalach, ogrodach zoologicznych i na lotniskach.

źródło: Nauka w Polsce, zdjęcie główne: YouTube/Melex, „Horyzonty Techniki”

Motyw