bmw ix xdrive40 xdrive50 premiera cena specyfikacja

BMW idzie w stronę elektromobilności. Potężna inwestycja marki

3 minuty czytania
Komentarze

Koncern BMW ogłosiła dwie nadchodzące inwestycje związane z elektryfikacją marki. Obejmą one między innymi modernizacje fabryk w Południowej Karolinie, a wyniosą około 1,7 miliarda dolarów, czyli ponad 8 miliardów złotych.

Zakład Spartanburg w Karolinie Południowej to licząca blisko 30 lat fabryka, produkująca obecnie aż 11 modeli, w tym 5 z serii X i cztery z serii M. W ramach elekryfikacji Spartanburg produkował dotychczas dwa hybrydowe modele typu plug-in (X3 xDrive30e i X5 xDrive45e) oraz cały zespół akumulatorów. To właśnie tutaj produkowane będzie też nowe BMW XM. Moce produkcyjne to około 450 tysięcy pojazdów rocznie, a łącznie do tej pory wyprodukowano tam około 6 milionów sztuk i 70 tysięcy zelektryfikowanych BMW.

Dwie inwestycje w zakłady BMW. Droga droga do elektromobilności

Zgodnie z planami inwestycyjnymi, do 2030 roku Zakład Spartanburg ma produkować co najmniej sześć elektrycznych modeli z serii X. Łatwo można wywnioskować, że bawarski producent planuje zelektryfikować w zasadzie wszystkie istniejące SUV-y swojej marki. Tylko w Spartanburg zainwestowany zostanie miliard dolarów, by umożliwić fabryce bardziej wydajną produkcję aut wyłącznie elektrycznych.

Oczywiście takie ilości samochodów EV wymagają prężnej produkcji baterii, wobec czego niemiecki koncern zainwestuje 700 milionów dolarów w lokalny zakład wytwarzający akumulatory wysokonapięciowe w Woodruff, również w Karolinie Południowej. Będzie to zupełnie nowa fabryka wytwarzająca ogniwa wyłącznie do całkowicie elektrycznych modeli z serii X.

Inwestycję skomentował prezes BMW Group, Oliver Zipse:

„Od dziesięcioleci zakład Spartanburg jest kolebką globalnego sukcesu BMW Group. To on jest domem modeli BMW X, które są tak popularne na całym świecie. W przyszłości będzie to również główny czynnik napędzający naszą strategię elektryfikacji, a do 2030 r. wyprodukujemy tutaj co najmniej sześć całkowicie elektrycznych modeli BMW X. Oznacza to, że „Dom X” stanie się również „Domem Baterii”.

Ponadto możemy zaprezentować stałą zasadę BMW Group „lokalny dla lokalnego”: nasze nowo opracowane ogniwa akumulatorowe szóstej generacji, które zostały specjalnie zaprojektowane dla pojazdów elektrycznych nowej generacji, będą pozyskiwane tutaj, w Południowej Karolinie – gdzie X staje się elektryczne”.

Ważne wsparcie do produkcji EV

Ważną informacją dopełniającą inwestycje jest to, że BMW Group wybrało firmę Envision AESC jako dostawcę ogniw litowo-jonownych dla zakładu w Spartanburg. Tylko w ramach tego partnerstwa korporancja Envision AESC zbuduje zupełnie nową gigafabrykę akumulatorów (również w Karolinie Południowej) o wydajności około 30 GWh rocznie (około 300 tysięcy samochodów z pakietem gigantycznej baterii 100 kWh każdy). To oznacza trzecią, gigantyczną inwestycję w Karolinie Południowej.

Niemiecki producent chce mieć łącznie aż sześć zakładów wspomagających produkcję samochodów elektrycznych. Dwa z nich znajdą się w Europie, dwa w Chinach i dwa w Ameryce Północnej.

Motyw