Blik dołącza do systemu SWIFT

To był rekordowy rok dla Blika — ogromny wzrost liczby transakcji

4 minuty czytania
Komentarze

2021 rok był dla Blika rekordowy. Jego użytkownicy wykonali wyjątkowo dużo transakcji, szczególnie jeśli chodzi o płatności w sieci oraz przelewy na telefon. Pod względem rozpoznawalności polski system płatności zostawił w tyle takie marki, jak Visa, PayPal czy Apple Pay.

2021 to rekordowy rok dla Blika, ale szczególny był IV kwartał

źródło: Twitter/BlikMobile

Na dzisiejszej konferencji Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności oraz Monika Król, wiceprezes tej organizacji, przedstawili wyniki Blika w IV kwartale 2021 roku oraz w całym ubiegłym roku. Okazuje się, że IV kwartał 2021 był dla Blika najlepszym w całej jego historii. Jego użytkownicy wykonali 240 mln transakcji (dla porównania w III kwartale 2021 transakcji było 194 mln). Ich rozkład był następujący:

  • 160,9 mln (67%) – e-commerce
  • 39,5 mln (16,5%) – P2P (przelewy na telefon)
  • 29,3 mln (12,2%) – POS (np. płatności w sklepach stacjonarnych przy terminalu)
  • 10,5 mln (4,4%) – ATM (wypłata gotówki z bankomatu)

W porównaniu rok do roku w każdym typie transakcji odnotowano zauważalny wzrost. Porównując do III kwartału 2021 roku, nieco spadła (o 2%) liczba wykonywanych operacji przy bankomatach. Transakcje wykonane Blikiem w IV kwartale 2021 roku były warte 32,6 mld zł. Oznacza to wzrost rok do roku o 71%.

Prowadzący konferencję zwrócili uwagę na rozwój Blika w globalnym e-commerce. 7,3 mln transakcji Blikiem (5%) w IV kwartale 2021 roku było rozliczanych przez globalnych operatorów płatności. Najszybciej rozwijającą się funkcjonalnością polskiego systemu płatności są jednak przelewy na telefon. W ostatnim kwartale wykonano ich aż 39,5 mln, co oznacza 25% wzrost w porównaniu do poprzedniego okresu oraz 155% wzrost rok do roku. Polacy coraz bardziej przekonują się również do płacenia Blikiem w terminalach POS. Tu odnotowano 19% wzrost w porównaniu do poprzedniego okresu oraz 148% wzrost rok do roku.

Liczba aktywnych użytkowników Blika wzrosła w IV kwartale 2021 roku z 8,6 mln do 9,6 mln. Chodzi o osoby, które wykonują przynajmniej jedną transakcję w miesiącu i nie są to tylko przelewy na telefon. Przy uwzględnieniu tych, którzy wykonują Blikiem jedynie przelewy P2P, liczba użytkowników w IV kwartale 2021 wyniosła 10,1 mln.

Tak było w całym 2021 roku

źródło: Twitter/BlikMobile

Prowadzący konferencję zwrócili uwagę na kompletność Blika, którą udało się osiągnąć w minionym roku. Ten system płatności jest już dostępny we wszystkich aplikacjach mobilnych banków oraz w ofercie wszystkich agentów rozliczeniowych w Polsce. Można nim zapłacić m.in. w każdym terminalu zbliżeniowym na świecie.

W ciągu 7 lat funkcjonowania Blika wykonano za jego pomocą ponad 1,5 mld transakcji, z czego 763 mln tylko w 2021 roku. Oznacza to, że w ubiegłym roku wykonano niemal tyle operacji Blikiem, co przez wszystkie wcześniejsze 6 lat obecności systemu na rynku. Rozkład transakcji w całym 2021 roku był następujący:

  • 522,6 mln – e-commerce
  • 115,6 mln – P2P (przelewy na telefon)
  • 87 mln – POS (np. płatności w sklepach stacjonarnych przy terminalu)
  • 37,5 mln – ATM (wypłata gotówki z bankomatu)

Wartość transakcji Blikiem wykonanych od początku jego funkcjonowania to 207,5 mld zł, z czego tylko w 2021 roku wyniosła aż 103,3 mld zł. Myślę, że można spokojnie powiedzieć, że jesteśmy tutaj istotnym kontrybutorem w PKB naszego kraju — komentował te wyniki Dariusz Mazurkiewicz.

W 2021 roku sześć pierwszych banków udostępniło płatności zbliżeniowe Blik (Alior, Millenium, ING, mBank, PKO BP, Santander), a kolejne 10 banków to planuje. Do końca ubiegłego roku wykonano 2,8 mln transakcji zbliżeniowych Blikiem, a funkcja była uruchomiona u 428 tysięcy użytkowników aplikacji bankowych. To jednak dopiero jej początki. Dariusz Mazurkiewicz mówił na konferencji o fali wznoszącej i o tym, że w kolejnym kwartale wyniki będą na wyższym poziomie.

Blik a inne marki płatności

źródło: Twitter/BlikMobile

Z badań przeprowadzonych przez Kantar wynika, że Blik jest najbardziej rozpoznawalną marką płatniczą w Polsce. 97% badanych rozpoznaje Blika przy wskazaniu różnych marek, a 75% samodzielnie wymienia ten system (znajomość spontaniczna). 56% mówi o Bliku jako o pierwszej marce płatności.

Czytaj także: Blik działa już od 7 lat — oto najważniejsze wydarzenia z jego historii

Co z planami operatora Blika na przyszłość? Możliwe, że ten system płatności pojawi się na innych rynkach. Naszym polem zainteresowania jest głównie Europa Środkowo-Wschodnia. Toczą się rozmowy, przyglądamy się tym rynkom, prowadzone są badania rynku, także myślę, że w perspektywie trzech lat będziemy mogli mówić o tym, że transakcje Blikiem będą również realizowane na innych rynkach niż Polska — mówiła Monika Król.

Motyw