płatności cyfrowe 2020

Raport „Płatności cyfrowe 2020”: karta płatnicza liderem, Blik rośnie w siłę

5 minut czytania
Komentarze

Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała raport Płatności cyfrowe 2020. Dowiadujemy się z niego m.in., jak koronawirus wpłynął na robienie zakupów w sieci przez Polaków oraz z których produktów transakcyjnych korzystają oni najchętniej. Ankietowani odpowiadali również na pytanie o to, co najczęściej kupowali online.

„Płatności cyfrowe 2020”: karta płatnicza liderem, a co z wpływem koronawirusa na zakupy online?

Spośród produktów finansowych i transakcyjnych posiadanych przez Polaków liderem jest karta płatnicza – ma ją 47% Polaków. Na drugim miejscu jest konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet. Z takiego rozwiązania korzysta 40% z nas. 25% Polaków posiada konto bankowe bez aktywnego dostępu przez internet, natomiast 23% – aplikację bankową umożliwiającą dokonywanie płatności Blik lub HCE. Mniej popularne wśród Polaków jest konto PayPal, aplikacje typu SkyCash i Revolut, płatności Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay lub Fitbit Pay, a także konta Visa i MasterPass. Duże znaczenie w tym, z jakich produktów finansowych i transakcyjnych korzystamy, ma nasz wiek. Przykładowo w grupie 54+ aż 58% ankietowanych zadeklarowało posiadanie karty płatniczej, ale tylko 4% przyznało, że ma konto w serwisie PayPal.

Ankietowani odpowiadali również na pytanie o to, czy w związku z koronawirusem częściej robią zakupy online, korzystając z komputera lub laptopa. 27% badanych odpowiedziało twierdząco, natomiast 73% – przecząco. Pojawiło się też podobne pytanie, ale zamiast komputerów wskazano urządzenia mobilne. W tym przypadku 22% ankietowanych odpowiedziało, że częściej robi zakupy w sieci za ich pomocą, niż wcześniej. Tzw. zakupy post-covidowe częściej wykonują kobiety (na komputerach 34%, na smartfonach i tabletach 29%) niż mężczyźni (22% na komputerach, 17% na smartfonach i tabletach).

Najczęściej na zakupy i płatności online decydują się osoby mające od 25 do 34 lat, najrzadziej te poniżej 18. roku życia. Z analizy danych demograficznych wynika natomiast, że najczęściej w związku z koronawirusem kupują i płacą w sieci osoby w miastach mających między 100 a 200 tysięcy mieszkańców, a najrzadziej ludzie mieszkający na wsi i w miastach mających do 20 tysięcy mieszkańców.

W tym roku tylko 40% przyznało, że kupuje w sieci za pomocą smartfona lub tabletu. Rok temu było to o 15% więcej. Jaka jest prawdopodobna przyczyna tego stanu rzeczy? Przez pandemię dużo rzadziej się przemieszczaliśmy, więc zakupy online mogliśmy robić za pomocą komputera.

Jak kupowaliśmy i płaciliśmy w sieci i poza nią w 2020 roku?

50% respondentów przyznało, że robi zakupy online z wykorzystaniem komputera/laptopa. Wśród ankietowanych widać jednak pewną dysproporcję – w ten sposób w sieci kupuje 61% kobiet i 42% mężczyzn. Najczęściej zakupy przez internet robią osoby w wieku 25-34 lat (70% w tej grupie wiekowej), natomiast najrzadziej niepełnoletni. Aż 84% ankietowanych z miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców przyznało, że robi zakupy online przy użyciu komputera.

47% ankietowanych zadeklarowało, że płaci elektronicznie. Najpopularniejsze płatności online przy użyciu komputera (także laptopa) to Pay-By-Link (35%) oraz Blik (26%). Blik zanotował największy wzrost popularności w badaniu rok do roku. Niewiele mniej popularne rozwiązania to m.in. płatność kartą u kuriera oraz płatność gotówką przy odbiorze w sklepie. Jeśli chodzi o najpopularniejsze metody płatności przy użyciu smartfona lub tabletu, podium prezentuje się analogicznie jak w przypadku komputerów.

Gotówką, kartą, a może Blikiem?

W sklepach stacjonarnych wciąż najchętniej płacimy gotówką (63% wskazań wśród ankietowanych), ale popularne są także karty zbliżeniowe (53%) i Blik (18%). Wracając do zakupów online – w 2020 roku najchętniej kupowaliśmy odzież, sprzęt elektroniczny i kosmetyki. Rok temu zamiast kosmetyków na podium plasowały się produkty związane z kulturą.

Polaryzacja społeczeństwa jest w naszym kraju widoczna na każdym kroku, także w temacie płatności. Polacy uchodzą za bardzo otwartych na nowinki w obszarze usług fintech i e-commerce. Z drugiej strony ponad połowa badanych (53%) deklaruje wierność tradycyjnym metodom płatności. Chodzi o gotówkę lub przelewy dokonywane w oddziale banku.

Twórcy raportu podkreślają fenomen Blika. Od początku roku Polacy zrealizowali ok. 300 mln transakcji przy wykorzystaniu tego systemu. Z przeprowadzonego na potrzeby raportu badania wynika, że płatności Blikiem są liderem (razem z szybkimi przelewami) w przypadku zakupów online robionych za pomocą smartfona. Popularne są również przelewy na telefon Blik.

Najczęściej za pomocą urządzenia mobilnego kupujemy w sieci bilety na różne wydarzenia (23%). Kolejne miejsca zajmuje odzież, w tym obuwie, akcesoria i dodatki (18%). Dalej są kosmetyki (18%), książki, płyty i filmy (17%), bilety komunikacji miejskiej, lotnicze, kolejowe, autobusowe (16%).

„Płatności cyfrowe 2020”: coraz chętniej płacimy urządzeniami ubieralnymi

14% badanych poinformowało, że zdarza im się płacić zbliżeniowo zegarkiem. Chodzi o urządzenia z Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay lub Fitbit Pay. W poprzednich latach ten wskaźnik był nieco niższy. Wciąż większość ankietowanych (61%) twierdzi, że nie posiada żadnego urządzenia ubieralnego, które pozwala na płacenie zbliżeniowo.

16% badanych dokonuje płatności Orlen Pay, taki sam odsetek ankietowanych korzysta z Żappka Pay. Nieco popularniejsze są płatności Lidl Pay oraz system Tank&Go – po 19% wskazań. 12% ankietowanych zadeklarowało, że w tym roku zdarza im się płacić kryptowalutami. Taka sama część badanych deklaruje, że będzie używać kryptowalut do płatności w 2021 roku. 21% badanych płaci przy użyciu aplikacji mobilnej za przejazd autostradami, 12% zdarza się korzystać z ofiaromatu/daromatu w kościele.

Czytaj także: Polacy popierają nowoczesne formy płatności, ale nie chcą wycofania gotówki

W badaniu zebrano opinie 2400 internautów w dniach 6-12 listopada 2020. Struktura próby została skorygowana tak, by odpowiadała strukturze polskich internautów pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Brano pod uwagę wyłącznie kompletne ankiety. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie IGE.

źródło, wykresy: „Płatności cyfrowe 2020” – Izba Gospodarki Elektronicznej

Motyw