wymiary zdjęcia w social mediach

Jakie wymiary powinny mieć zdjęcia w social mediach? Facebook i Instagram

5 minut czytania
Komentarze

Wymiary zdjęcia publikowanego w social mediach to istotna kwestia, jeśli chcemy, by nasz profil wyglądał profesjonalnie. Zalecane wymiary czasem się jednak zmieniają i wiele osób może mieć nieaktualne informacje na ten temat. Publikujemy więc aktualne dane o tym, jakie wymiary powinny mieć zdjęcia, które chcemy dodać na portale społecznościowe.

Dlaczego odpowiednie wymiary zdjęcia są tak istotne w social mediach?

Nawet jeśli zrobiliśmy świetne zdjęcie, którym chcemy się podzielić ze światem, lub przygotowaliśmy idealną grafikę na profil biznesowy w mediach społecznościowych, nieodpowiednie wymiary zdjęcia mogą popsuć cały efekt. Jeżeli fotografia ma zbyt niską rozdzielczość, może wyświetlać się jako niewyraźny obraz. Problemem będą także nieodpowiednie proporcje, przez które np. ważny element grafiki może nie być widoczny. Najlepiej znać więc zalecane wymiary zdjęć na poszczególne portale jeszcze przed zrobieniem fotografii/rozpoczęciem pracy nad grafiką. Jeśli jednak już mamy zdjęcie, które chcemy dodać na Facebooka czy Instagrama, i tak warto zapoznać się z poniższymi danymi. Być może naszą fotografię uda się jeszcze odpowiednio wykadrować i ostateczny efekt nie będzie zły.

Jakie wymiary powinno mieć zdjęcie na Facebooka?

wymiary zdjęcia w social mediach

Wymiary, jakie powinno mieć zdjęcie dodawane na Facebooka, zależy w dużej mierze od jego roli. Przykładowo, zupełnie inne wymiary powinno mieć zdjęcie profilowe, a inne zdjęcie w tle. Przejdźmy jednak do konkretów.

  • Zdjęcie profilowe: jak informuje Facebook, zdjęcie profilowe wyświetla się jako obraz o wymiarach 170 × 170 px na komputerach. W przypadku smartfonów obraz będzie miał jednak 128 × 128 px. Które z tych wymiarów musi mieć zatem fotografia, którą chcemy dodać? Odpowiedź brzmi… żadne. Najważniejsze pozostają tutaj proporcje 1:1. Jeśli chcemy być dobrze widoczni na zdjęciu w całości (lub w przypadku FanPage’a, żeby nasze logo dobrze się prezentowało), zadbajmy o to, aby dodawane przez nas zdjęcie było kwadratem. Co z wymiarami? Spokojnie mogą być większe, np. 800 × 800 px. Facebook odpowiednio pomniejszy nasze zdjęcie wyświetlając jego miniaturkę w różnych miejscach i wszystko będzie wyglądało dobrze. Gorzej, jeśli dodamy zbyt małe zdjęcie. Wtedy Facebook sztucznie je rozciągnie – efekt? Strata jakości.
  • Zdjęcie w tle: na komputerach zdjęcie w tle wyświetla się w wymiarach 820 × 312 px, natomiast na smartfonach – 640 × 360 px. Minimalne wymiary fotografii wynoszą 400 × 150 px. Jeżeli chcemy, by zdjęcie dobrze się prezentowało, powinno mieć ono właśnie 820 × 312 px lub więcej. Fotografia spokojnie może być jednak wyższa przy odpowiedniej szerokości. Najważniejsze elementy powinny wtedy znajdować się jednak mniej więcej na środku, ponieważ dolne i górne krawędzie zostaną nieco przycięte.
  • Zdjęcie w tle grupy: powinno mieć 1640 × 856 px (współczynnik 1,91:1). Ponieważ fotografia wyświetla się nieco inaczej na urządzeniach mobilnych, Facebook radzi, by nie umieszczać istotnych treści na samej górze lub na samym dole grafiki. Chodzi o pasy o wysokości 96 px od górnej oraz od dolnej krawędzi fotografii.
  • Stories: relacje na Facebooku mają format pionowy. Dobrym wyborem będą więc np. wymiary 900 × 1600 px.

Warto jeszcze słowem wspomnieć o zdjęciu profilowym. W wielu miejscach Facebook będzie wyświetlał je w kształcie koła. Dobrze więc, aby nasz wizerunek, twarz czy logo firmy nie sięgały aż do samych rogów fotografii. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której coś zostanie ucięte, gdy portal wyświetli nasze zdjęcie okrągłe, a nie kwadratowe.

Jakie wymiary powinno mieć zdjęcie na Instagrama?

wymiary zdjęcia w social mediach

Instagram to portal, którego główną funkcją jest udostępnianie zdjęć. Warto więc znać zalecane wymiary fotografii, dzięki czemu nasz profil będzie się dobrze prezentował.

  • Zdjęcie profilowe: wyświetla się na ogół w rozmiarach 110 × 110 px lub 150 × 150 px. Oczywiście fotografia, którą dodajemy, może być nieco większa. Dobrze jednak żebyśmy trzymali się proporcji 1:1. Co istotne, podobnie jak na Facebooku, zdjęcie będzie w wielu miejscach na Instagramie wyświetlane w kółku. Najlepiej będzie, gdy nasza postać/logo znajdują się w centralnej części kadru. Wtedy nic nie zostanie ucięte przy wyświetlaniu okrągłej fotografii.
  • Zdjęcie dodawane na profil: tutaj mamy naprawdę sporo możliwości. Instagram pozwala nam dodawać portrety czy krajobrazy, a to, na jakich proporcjach się skupimy, zależy od tematyki naszego profilu. Pamiętajmy jednak, że choć możemy dodać poziome zdjęcie i naszym obserwującym wyświetli się ono w całości, to po wejściu w nasz profil zdjęcie będzie widoczne w kwadracie. Jeśli więc chcesz, aby Twój profil prezentował się estetycznie, dodawaj zdjęcia w proporcjach 1:1 lub w przypadku fotografii poziomych zadbaj o to, by najważniejsze treści znajdowały się w centralnej części kadru. Warto jeszcze zauważyć, że podczas przeglądania Instagrama fotografie kwadratowe (1:1) lub portretowe (4:5) wyglądają najlepiej. Zajmują istotną część ekranu smartfona i ciężko je przeoczyć. W przypadku kwadratowej grafiki zalecane wymiary to 1080 × 1080 px natomiast portrety powinny mieć 1080 × 1350 px. Co z poziomymi fotografiami? 1080 × 566 px lub większe wymiary w proporcjach 16:9 powinny być odpowiednie.
  • Instastories: Instagram wyświetla relacje w orientacji pionowej, stąd dobrym wyborem będą proporcje 9:16. Podobnie jak w relacjach na Facebooku, możemy postawić np. na rozdzielczość 900 × 1600 px. Wrzucając na Instastories fotografię w orientacji poziomej, na górze oraz na dole pozostanie niewykorzystane miejsce. W takim wypadku lepiej postawić np. na kolaż kilku zdjęć lub zapełnić pustą przestrzeń opisem.

Czytaj także: Edycja zdjęć – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?

Wymiary zdjęcia w social mediach – podsumowanie

Wymiary, jakie powinno mieć zdjęcie, zależą od tego, na jaki portal chcemy je dodać i jaką rolę ma pełnić. Jeśli jednak robimy zdjęcia w odpowiednio wysokiej rozdzielczości i przemyślimy kwestię tego, jak rozmieszczone w kadrze są poszczególne elementy, często nawet po zrobieniu zdjęcia będziemy mogli je wykadrować i przygotować kilka wersji tej samej fotografii z myślą o różnych social mediach.

Motyw