Właśnie ukazało się najnowsze badanie Gemius/PBI pokazujące w liczbach, jak wygląda polski internet podczas epidemii. Badanie zawiera dane za marzec 2020, czyli miesiąc, w którym zaczęło się całe zamieszanie związane z koronawirusem. Jakie odzwierciedlenie w decyzjach polskich internautów mają liczne obostrzenia i narodowa kwarantanna?

Polski internet podczas epidemii – ilość użytkowników

polski internet podczas epidemii

Liczba internautów w Polsce wyniosła w marcu 28,6 mln. Do połączenia z internetem komputerów używało 24 mln Polaków, a urządzeń mobilnych 24,6 mln. Dla porównania w lutym tego roku internautów w Polsce było 27,9 mln (22,8 mln używało komputerów, a 23,8 mln – telefonów i tabletów). Znaczny wzrost osób korzystających z internetu na komputerach może być spowodowany zmianą modelu pracy w wielu firmach. Pracownicy, którym do przeglądania internetu w celach prywatnych wystarczał smartfon, mniej więcej w połowie miesiąca otrzymali polecenie pracy zdalnej. W efekcie do połączenia z internetem zaczęli wykorzystywać też domowy komputer.

Najpopularniejsze domeny wśród polskich użytkowników

Najwięcej użytkowników korzystało z domeny google.com. Drugie miejsce na podium przypadło domenie facebook.com, a trzecie – youtube.com. Taka sama kolejność w czołówce najpopularniejszych domen była w lutym tego roku. W porównaniu do poprzedniego miesiąca wzrosła jednak liczba użytkowników wszystkich 3 domen. Tak naprawdę wzrost liczby użytkowników zanotowały wszystkie domeny ujęte w zestawieniu za marzec, z wyjątkiem olx.pl. Nic dziwnego – podczas epidemii staramy się unikać bezpośrednich spotkań i kontaktów, a OLX jest platformą ogłoszeń lokalnych. Żeby bezpiecznie z niej korzystać, powinno się umawiać ze sprzedawcą na odbiór osobisty kupowanego towaru, a to w obecnych czasach jest znacznie utrudnione.

polski internet podczas epidemii

Jeśli chodzi o zmiany w porównaniu do lutego, to choć liczba użytkowników allegro.pl wzrosła, domenę tę wyprzedziło wp.pl. Podobnych zmian jest jeszcze kilka, choć nie są one specjalnie istotne. Znacząco wzrosła natomiast ilość czasu spędzanego na stronach należących do poszczególnych domen w przypadku największych serwisów informacyjnych, takich jak wp.pl czy tvn24.pl. Pewnym wyjątkiem jest onet.pl, którego średni czas na użytkownika dziennie spadł o 2 minuty.

Z jakich aplikacji mobilnych Polacy korzystali najczęściej w marcu 2020?

Pierwsze dwa miejsca wśród najpopularniejszych aplikacji mobilnych zajmują platformy sprzedażowe: Allegro oraz OLX. To zapewne efekt wprowadzenia obostrzeń w handlu. Nie możemy już pójść do galerii handlowej, więc kupujemy przez internet. Aplikacja Allegro zanotowała w marcu ponad 4 mln realnych użytkowników. Mobilny OLX osiągnął natomiast wynik niecałych 3,7 mln realnych użytkowników. Na podium znalazła się jeszcze aplikacja Player z wynikiem ponad 1 mln realnych użytkowników. Więcej czasu spędzamy w domu, więc częściej oglądamy filmy oraz seriale.

polski internet podczas epidemii

W lutym czołówka zestawienia należała do aplikacji od Google, teraz sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wśród najpopularniejszych programów na smartfony i tablety nie ma też aplikacji sklepów oraz restauracji, choć przed epidemią pozostawały one w czołówce. Powód jest oczywisty. Zamiast tego Polacy w marcu chętnie korzystali z aplikacji serwisów VOD (oprócz Playera, do zestawienia załapała się Ipla Mobile, TVP VOD, a także WP Pilot). Popularne były również programy z bieżącymi informacjami (np. Gazeta.pl Live, Polsat News). W czasach epidemii częściej komunikujemy się ze sobą drogą mailową, co znajduje odzwierciedlenie w popularności aplikacji najpopularniejszych serwisów pocztowych.

Czytaj także: Sony Xperia 5 II – nadchodzi najmniejszy smartfon 5G

Polski internet podczas epidemii – podsumowanie

Więcej osób w Polsce korzysta z internetu, rośnie znaczenie serwisów informacyjnych. W zestawieniu najpopularniejszych domen na niezłym, 11. miejscu pojawiła się rządowa domena www.gov.pl – to na jej stronach Polacy szukają pewnych i rzetelnych informacji o tym, jak zachować się podczas epidemii. Wśród najpopularniejszych aplikacji mobilnych dominują programy z informacjami, usługi pocztowe, serwisy VOD oraz platformy sprzedażowe. Czy w kwietniu te tendencje się utrzymają? O tym przekonamy się w pierwszych tygodniach maja, gdy zostaną opublikowane wyniki za kwiecień.

źródło: badanie Gemius/PBI za marzec 2020

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.