Historia Sony PlayStation Vita. Co poszło nie tak?

Mateusz Nowak Artykuły 2019-11-16

W 2011 roku Japończycy zaprezentowali następcę kultowego PSP. Historia Sony PlayStation Vita jest jednak o tyle ciekawa, że choć urządzenie to miało znacznie większe możliwości od swojego poprzednika, to nie powtórzyło jego sukcesu. Blisko 8 lat po premierze mobilnej konsoli ósmej generacji od Sony przypominamy jej historię i pytamy, dlaczego nie wzbudziła takiego zainteresowania wśród graczy, jak można się było spodziewać.

PlayStation Vita a PlayStation Portable – czym się różniły?

Konsola PSP (PlayStation Portable) była bardzo udanym produktem od Sony. Z biegiem lat coraz bardziej odstawała jednak od obowiązujących w technologii standardów. Słaba rozdzielczość ekranu, mała ilość pamięci oraz tylko jedna gałka analogowa powodowały, że na mobilną konsolę PSP wychodziło coraz mniej nowych gier. Nieliczne produkcje, które wciąż się ukazywały, były najczęściej jedynie ograniczonymi kopiami tego, co trafiało na duże konsole. W 2011 Sony zaprezentowało więc udoskonaloną kontynuację swojej mobilnej konsoli.

sony playstation vita

PlayStation Vita swoimi technicznymi możliwościami znacznie przewyższała PSP. Wreszcie mobilna konsola od Sony doczekała się dwóch drążków analogowych, lepszych podzespołów czy przyzwoicie dużego jak na tamte czasy ekranu. Oprócz tego, co niezbędne, producent zdecydował się jednak także na zabiegi mające sprawić, że konsola będzie odbierana jako wszechstronne urządzenie multimedialne. Zarówno ekran, jak i tylny panel w konsoli PS Vita były dotykowe. Urządzenie posiadało też dwie kamery, dedykowane wersje aplikacji społecznościowych od Google oraz opcjonalnie moduł 3G. Między innymi to sprawiło, że w dniu premiery PlayStation Vita kosztowała ok. 1200-1400 złotych (w zależności od wersji).

Trudne początki nowej konsoli od Sony

W Europie, czyli m.in. w Polsce, PS Vita zadebiutowała w 2012 roku. Wciąż na rynku były dostępne konsole PSP w wersji Street – ich sklepowe ceny wynosiły ok. 400 zł. Można było kupić też używane egzemplarze, chociażby świetnie przyjętego modelu 3004 za jeszcze mniejsze pieniądze. Wielu graczy publicznie deklarowało, że zakupią PSP mimo obecności PS Vity na sklepowych półkach. Argumentowali to tym, że poprzednia mobilna konsola od Sony ma bardzo bogatą bibliotekę gier, podczas gdy na nowszy model dopiero są tworzone pierwsze tytuły. Niewątpliwie znaczenie miała także nieporównywalnie niższa cena konsoli PSP. Wprawdzie kupując droższą PS Vitę, mieliśmy dostęp do funkcji, których PSP nie oferowało, jednak nie leżały one zupełnie w specyfice urządzeń do grania. Pojawiały się opinie, że nie warto kupować drogiej konsoli mobilnej z funkcjami takimi jak robienie zdjęć czy możliwość przeglądania internetu. Znacznie wygodniej bowiem będzie wykonywać te czynności, chociażby za pomocą smartfona.

sony playstation vita

Kilka miesięcy po premierze konsoli Sony PlayStation Vita nastąpił prawdziwy niedobór wysokobudżetowych nowości przeznaczonych na tę platformę. Ratowano się konwersjami prostych gier znanych ze smartfonów. Posiadały one jednak zbyt wygórowaną cenę w wersji na mobilne urządzenie od Sony. Dedykowane aplikacje YouTube czy Map Google zostały usunięte po aktualizacji systemu. Sam producent wkrótce po premierze przestał rozwijać platformę PS Vita. Mobilną konsolę przyćmił sukces stacjonarnego odpowiednika tej samej generacji – PlayStation 4. Wprawdzie mobilna konsola Sony miała funkcję Remote Play, dzięki czemu można było jej używać jako przenośnego ekranu dla produkcji, w które grało się na stacjonarnej konsoli. Nie znalazło się jednak zbyt wiele osób, które chciałyby posiadać obydwie, dosyć drogie konsole. Większość decydowała się tylko na PlayStation 4, ciesząc się grami na dużym ekranie.

Ciężko wskazać główną przyczynę braku sukcesu konsoli Sony PlayStation Vita na rynku

Konsola PS Vita zaczęła funkcjonować na rynku w wyjątkowo niekorzystnych czasach. Pełne wrażenia z rozgrywki oddawały duże konsole najnowszej generacji. W roli zabawki do różnego rodzaju multimedialnych zastosowań, w tym prostszych gier, zaczęły sprawdzać się smartfony. Można zaryzykować stwierdzenie, że na rynku nie było zbyt wiele miejsca na kolejną mobilną konsolę. Gdy dodamy, że jej cena była wysoka, a wybór gier niezbyt duży, to o sukcesie nie mogło być mowy.

Czytaj także: PlayStation Portable, czyli PSP – wspominamy kultową konsolę Sony

Sony dosyć drastycznie postanowiło rozwiązać problem piractwa, co uderzyło także w uczciwych graczy. Gry na PlayStation Vita były wydawane na nowym nośniku, trzeba było je także rejestrować w internecie. Ceny produkcji na PS Vitę często sięgały 200-300 zł, podczas gdy sklepowa cena gier na PSP wynosiła najczęściej 40 zł. Tytułami wydanymi na poprzednią mobilną konsolę od Sony można też było dowolnie się wymieniać lub je odsprzedawać. Było to bardzo korzystne dla graczy, lecz dla deweloperów już niekoniecznie. Na świecie sprzedano ok. 15 mln egzemplarzy konsoli PS Vita. Dla porównania tylko do 2014 roku PSP sprzedało się w liczbie 76 mln sztuk.






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x