Apple może wkrótce zakończyć dominację Spotify. Liczby nie kłamią

Kacper Kościański Artykuły 2018-03-13

Streaming to dobry biznes. Dzięki przystępnym cenom i nieporównywalnej do pobierania muzyki z internetu wygodzie, muzyka jako usługa na stale zagościła w naszych urządzeniach. Na chwilę obecną największym graczem na rynku zajmującym się strumieniowaniem muzyki jest Spotify, ale jak się okazuje, wkrótce może się to zmienić. Tuż za Szwedami jest Apple ze swoim Apple Music, któremu właśnie wybiło ponad 38 milionów płacących abonament użytkowników.

Ktoś z Was powie, ale o czym Ty gadasz? Przecież za Spotify płaci ponad 71 milionów osób

Każdy z Was będzie miał racje, ale warto zwrócić uwagę na jedną kwestię – tempo, w jakim Apple Music zdobywa nowych użytkowników. Dla przypomnienia: platforma Apple wystartowała 30 czerwca 2015 roku. Oznacza to, że gigantowi z Cupertino udało się zgromadzić tak ogromną grupę klientów przez zaledwie dwa i pół roku. Spotify zadebiutowało 7 października 2008, czyli niemal 10 lat temu. Wnioski wyciągnijcie sami.

Jeśli tendencja wzrostowa Apple Music wciąż będzie się utrzymywać choćby na identycznym poziomie, to za kolejne dwa i pół roku (w 2020 r.) liczba ich subskrybentów podwoi się – do około 75 milionów. Spotify zapewne też zaliczy w tym okresie wzrost, ale na pewno nie tak spektakularny – może 10, góra 20 milionów. Idąc tym tropem, za jeszcze kolejne 2.5 roku (w 2023 r.), Apple może już być nowym liderem na rynku muzycznych usług streamingowych.

Zobacz także: Możesz już zamówić Huaweia P20 Lite

Dlaczego Apple Music wygrywa, a Spotify przegrywa?

Apple Music jest preinstalowane na każdym urządzeniu od Apple. Spotify z tego co mi wiadomo, nigdzie. Amerykanie kuszą nowych klientów 3-miesięcznym darmowym okresem próbnym, po którym ci mogą podjąć decyzję o przedłużeniu lub anulowaniu subskrypcji – nie da się ukryć, że taki model biznesowy się sprawdza. Przez ten czas można już wyrobić sobie pewne nawyki i przyzwyczajenia, które mogą w dużym stopniu przesądzić o rozpoczęciu płatnego planu. Jak powszechnie wiadomo – ludzie są leniwi i jak już się do czegoś przyzwyczają, to zwykle niechętnie podejmują się zmian.

Pal licho, że Spotify jest dostępne niemal na każdym urządzeniu. Mniejsza z tym, że aplikacja Spotify zjada wszystkich swoich konkurentów (w tym Apple Music) na śniadanie. Apple jest na tyle znaną i mocną marką, że mimo gorszego produktu, i tak potrafi się sprzedać. Najbliższe 5 lat pokaże, czy Spotify zdoła obronić pozycję lidera.

Co Spotify robi nie tak?

Po pierwsze, darmowy konta. W dzisiejszych czasach taki model biznesowy nie ma racji bytu, gdyż sami użytkownicy by zaoszczędzić te kilkanaście złotych/dolarów/peso są w stanie polubić się z reklamami. Mało tego, przez takie osoby Spotify musi ciągle dokładać do interesu, bo jak wiadomo, przychody z reklam nie są w stanie zapchać dziury powstałej przez użytkowników, którzy słuchają muzyki całkowicie za darmo. Darmowe konta powinny po prostu zniknąć – tak będzie lepiej dla artystów oraz samego Spotify.

Druga, co prawda mniej istotna sprawa, to temat piractwa. Od dłuższego czasu w internecie można było pobrać piracką wersję aplikacji Spotify, która pozwalała na słuchanie muzyki nie płacąc przy tym ani grosza. Przez cały ten czas firma całkowicie olewała sprawę, ale dopiero całkiem niedawno Spotify zdecydowało się podjąć walkę z oszustami i zablokowało nielegalne programy. Apple Music nie ma, ani nigdy nie miało takiego problemu.


Z reguły konkurencja na rynku odbija się pozytywnie na nas, konsumentach, aczkolwiek w przypadku Spotify mam pewne obawy. Jak powszechnie wiadomo, kondycja finansowa firmy nie jest najlepsza, bo na dobrą sprawę ta nadal na siebie nie zarabia. Jeśli Apple Music wciąż będzie zdobywać nowych klientów w tak szybkim tempie, to Spotify może czuć się zagrożone. Jeśli gigant z Cupertino odbierze im jeszcze większą część klientów, to sytuacja może stać się naprawdę nieciekawa. Nie twierdzę, że Spotify upadnie, bo do tego jeszcze bardzo długa droga, ale wysunięcie się Apple Music na pozycje lidera może poskutkować zmianami w ofercie tego pierwszego. Trzymam kciuki za Spotify, które nie ukrywajmy, pod wieloma względami jest po prostu najlepsze.



  • matidop

    Spotify jest aktualnie preinstalowany po świeżej instalacji Windowsa 10 wprost ze sklepu Microsoft Store 🙂

    @PS

    Bez pytania, bez żadnej zgody użytkownika

  • fckUeve

    Może ktoś piwas które jest lepsze jakościowe (UI, UX, jakośc muzyki)?
    I jeszcze czy wszystko co jest w Apple music na japku działa na androidzie?

    • 3x Spotify.

      Co do tego, czy wszystko działa to wydaje mi się że tak, ale nie jestem pewny.

  • Nathan Drake

    Applowi wbiło tyle abonentów bo to Ci wszyscy którzy na oczach noszą okulary z wielkim napisem na soczewkach „ekosystem Apple” i nic poza tym nie widzą. Ci co od zawsze kupowali muzę na iTunes Ci przeszli na Apple Music czy jak to tam się nazywa. Ja jako użytkownik Spotify wiem za co go cenie i na bank nie stanę się nowym abonentem Apple Music

  • Uraiah

    Nie wyobrażam sobie przejścia na Apple Music. Instalowanie iTunes na moim komputerze (i uruchamianie tej kobyły tylko po to, by posłuchać muzyki) jest mi nie po drodze. Aplikacja na Android ma okropny interfejs ani trochę niedostosowany pod realia Androida. Brak wsparcia AM dla PS4, Xbone czy większości urządzeń smart TV. Gdy chcę posłuchać muzyki ze spotify na ‚obcym’ komputerze, to wystarczy że jest na nim zainstalowana w miarę aktualna przeglądarka internetowa.

  • Qba

    Spotify nie jest dostępne wszędzie, niedawno wyłączyli wsparcie głośników a rok temu aplikacje na telewizory

    https://support.spotify.com/pl/listen_everywhere/on_speaker/why-cant-i-use-the-spotify-app-on-my-speaker
    https://support.spotify.com/pl/listen_everywhere/on_tv/why-cant-i-use-the-spotify-app-on-my-tv

    To skłoniło wielu do przejścia do konkurencji

    • Tyczy się to tylko starych modeli telewizorów. Mój Samsung z 2017 roku wciąż ma tą aplikację.

      • Qba

        No ale to kpina z klientów, że wyłączyli działające aplikacje.

  • Kris

    Bzdura. Równocześnie trzeba było by założyć taki sam wzrost użytkowników sprzętu Apple co jest niemożliwe:)
    Z tego w głównej mierze korzystają użytkownicy tych urządzeń cała reszta wybiera inne serwisy.

    • Niekoniecznie. Apple Music jest dostępne także na Androidzie, więc nie korzystają z niego tylko użytkownicy sprzętu Apple. Mało tego, z Apple Music wciąż nie korzysta ogrom osób, które na co dzień używają sprzętu Apple. Tutaj wciąż jest ogromna możliwość wzrostu.

      • VikingsAreComing

        Wzorst Apple Music pewnie przez nielubienie się HomePoda z Spotify 😉

  • Tomasz

    Skoro Spoty ma problemy, to niech ktos mi wykasni jak funkcjonuje Tidal??? Ktorego obeznie używam ?

    • VikingsAreComing

      Też tego nie ogarniam 😉 już drugi raz mam u nich premium za free na kilka miesięcy 😛