Pracownik w pomarańczowym odblaskowym ubraniu na podnośniku nożycowym wykonuje prace instalacyjne na suficie w tunelu.

Play dotrzymał słowa. Zasięg sieci w miejscu, w którym graniczyło to z cudem

3 minuty czytania
Komentarze

Zasięg Play w Tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy to temat, który przez długi czas wzbudzał emocje zarówno wśród kierowców, jak i mieszkańców stolicy. Niezliczone rozmowy i prace nad projektami infrastrukturalnymi w końcu zaowocowały sukcesem, o czym świadczy niedawne ogłoszenie operatora Play.

Zasięg w Tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy – Spis treści

Już jest zasięg Play w tunelu pod Warszawą

Play w tunelu. Wnętrze tunelu drogowego z samochodami ciężarowymi i pojazdami roboczymi, oświetlenie sufitowe, na ścianie napis "Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy już z zasięgiem komórkowym dzięki Play".
Fot. Play / materiały prasowe

Wjeżdżając do tunelu, przyzwyczailiśmy się już, że przerywamy rozmowę telefoniczną ze względu na brak zasięgu. Jednak teraz w Warszawie będzie inaczej, ponieważ operator z powodzeniem ukończył projekt w Tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy.

Zasięg w tym miejscu był przedmiotem wielomiesięcznych dyskusji i prac, które ostatecznie zakończyły się sukcesem. Problematyka dotyczyła instalacji systemu GSM, niezbędnego do zapewnienia odpowiedniego zasięgu komórkowego w tym kluczowym dla ruchu drogowego obiekcie. Prace nad infrastrukturą komórkową w długim na 2,3 km tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się w 2023 roku i trwały mniej więcej 12 miesięcy.

Cieszę się, że po ciężkiej pracy całego zespołu Play udało się uruchomić zasięg w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem. To wyjątkowa inwestycja, ponieważ wymagała od nas podejścia odpowiadającego potrzebom najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Z zalet instalacji będą mogli korzystać klienci wszystkich sieci, co poprawi zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżnych.

Marek Lipski, Dyrektor Biura Regionalnego Play w Warszawie
Infografika przedstawia zachowanie zasięgu w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, z elementami tekstu takimi jak "10 km różnych przewodów, w tym blisko połowa to tzw. 'ciekający kabel'", ">10 tys. uchwytów i mocowań użytych do rozciągnięcia instalacji w obu nitkach tunelu" oraz ">100 tys. samochodów codziennie przejeżdżających przez tunel w zasięgu 4 sieci". Grafika ma dominujący fioletowy kolor i dynamiczne linie przedstawiające tunel z rozmytymi światłami pojazdów.
Fot. Play / materiały prasowe

W ostatnim czasie intensywne prace w tunelu miały miejsce głównie w nocy, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców. Zajmowano wówczas jeden pas ruchu, co pozwalało na montaż kabla GSM. Realizacja tej inwestycji była możliwa dzięki spełnieniu szeregu warunków postawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w tym przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji projektowej i uzgodnieniu technologii robót​.

Burzliwa historia inwestycji

Cień na historii tego przedsięwzięcia rzuca długotrwały brak porozumienia między GDDKiA a operatorami telekomunikacyjnymi, co skutkowało początkowym brakiem zasięgu komórkowego w tunelu.

GDDKiA początkowo twierdziła, że brak zasięgu w tunelu wynika z niechęci operatorów do przystąpienia do negocjacji na warunkach proponowanych przez zarządcę drogi. Operatorzy zaprzeczyli tym zarzutom, podkreślając, że przez lata próbowali bezskutecznie negocjować z GDDKiA i wykonawcą, włoską firmą Astaldi, na temat instalacji niezbędnej infrastruktury telekomunikacyjnej w tunelu​. W końcu to Play zdecydował się rozpocząć projekt.

Widok zewnętrzny na współczesny, przemysłowy budynek z rampą załadunkową, szerokie wejście do hali i asfaltowy plac.
Fot. Play / materiały prasowe

Tunel pod Ursynowem jest kluczową częścią Południowej Obwodnicy Warszawy, której budowa również napotykała różne trudności, w tym opóźnienia wynikające z pandemii. Nic dziwnego, że każda informacja o dodatkowym przesunięciu daty otwarcia, a potem o problemach z zasięgiem wywoływała wśród kierowców frustrację. Całe szczęście teraz można korzystać i z tunelu, i z telefonu podczas jazdy, także słuchając utworów w połączeniu z internetem np. ze Spotify Premium za darmo.

Źródło: Play, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Play / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw